Vragen van het lid De Hoop (GroenLinks-PvdA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Maastricht en provincie Limburg slepen Vlaanderen definitief voor rechter en eisen miljoenen voor schrappen tramlijn» (ingezonden 29 maart 2024).

Mededeling van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 16 april 2024).

Vraag 1

Kent u het bericht «Maastricht en provincie Limburg slepen Vlaanderen definitief voor rechter en eisen miljoenen voor schrappen tramlijn»?1

Vraag 2

Klopt het dat de Vlaamse regering zonder overleg (dus eenzijdig) heeft besloten het tramproject Maastricht-Hasselt te beëindigen? Wat is uw rol in dit dossier geweest?

Vraag 3

Klopt het dat Maastricht en de provincie Limburg 19,6 miljoen aan investeringen hebben gedaan hiervoor? Deelt u de mening dat dit voor deze beide partijen erg nadelig is dat zij zoveel geld hebben geïnvesteerd, terwijl hier nooit enig beoogd resultaat mee is bereikt?

Vraag 4

Klopt het dat de Vlaamse regering tot op heden nog geen afspraken heeft gemaakt om dit op een fatsoenlijke manier te regelen? Welke inzet is er van u in dit dossier geweest?

Vraag 5

Klopt het dat het Rijk een subsidie van 36,7 miljoen euro heeft verstrekt en dat de provincie Limburg u heeft verzocht om deze middelen voor andere regionale mobiliteitsprojecten in te kunnen gaan zetten? Zo nee, hoe zit dit dan wel?

Vraag 6

Bent u voornemens deze middelen in de regio aan andere bereikbaarheidsprojecten te verbinden en dit op korte termijn met de provincie Limburg af te spreken? Zo nee, waarom niet?

Mededeling

Op 29 maart heeft lid De hoop (GroenLinks-PvdA) mij vragen gesteld over de tram Hasselt – Maastricht2.

Er is nog overleg gaande over de vraag hoe we omgaan met de gemoeide Rijksmiddelen die eerder bestemd zijn voor de tram Hasselt-Maastricht. Het juridische kader van het actieprogramma regionaal openbaar vervoer (AROV) en de bijbehorende AROV-overeenkomst die wij in 2010 met de provincie Limburg hebben gesloten in het kader van de tram Hasselt – Maastricht en de spelregels voor het Mobiliteitsfonds zijn hiervoor leidend.

Ik verwacht binnen afzienbare tijd de vragen van lid De Hoop van een inhoudelijk antwoord te kunnen voorzien en zal ze dan zo spoedig mogelijk verzenden aan uw Kamer.


X Noot
1

De Limburger, 5 maart 2024, «Maastricht en provincie Limburg slepen Vlaanderen definitief voor rechter en eisen miljoenen voor schrappen tramlijn,» www.limburger.nl/cnt/dmf20240305_95267281

X Noot
2

Uw kenmerk: 2024Z05470

Naar boven