Vragen van het lid Westerveld (GroenLinks-PvdA) aan de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport over hulpmiddelen en voorzieningen voor mensen met een beperking
(ingezonden 7 februari 2024).
Mededeling van Minister Helder (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 28 februari
2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Mark (36) zit al dagen vast voor zijn televisie, want
niemand komt zijn rolstoel repareren» uit de PZC van 25 december 2023?1
Vraag 2
Deelt u de mening dat het onacceptabel is dat mensen die voor hun bewegingsvrijheid
en zelfstandigheid noodzakelijke hulpmiddelen nodig hebben, soms dagen niet van hun
plek kunnen?
Vraag 3
Deelt u de mening dat het dagenlang moeten wachten op reparaties ook in tegenspraak
is met het VN-verdrag Handicap, onder meer Artikel 9, 19, 20, 29 en 30?
Vraag 4
Welke eisen worden er wettelijk gesteld aan de service van hulpmiddelen als deze defect
zijn? Waar zijn die te vinden voor de doelgroep? Hoe snel moet een hulpmiddel gerepareerd
zijn of in een alternatief worden voorzien?
Vraag 5
Op welke wijze wordt er toezicht gehouden op levering en onderhoudsstatus van door
de fabrikant/leverancier en het tijdig uitvoeren van reparaties?
Vraag 6
Bent u bereid regelgeving aan te passen zodat een hulpmiddel altijd binnen 24 uur
gerepareerd of vervangen moet worden indien deze defect is en de Inspectie Gezondheidszorg
en Jeugd (IGJ) hierop toe te laten zien? Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Kunt u per wet uiteenzetten hoe het toezicht op hulpmiddelen is geregeld, hoe snel
hulpmiddelen gerepareerd/vervangende moeten worden en wie daarvoor verantwoordelijk
is? Bent u bereid om deze verschillende wettelijke regimes te uniformeren? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 8
Hoe kijkt u naar het organiseren van één loket voor alle vragen, reparaties, tijdelijke
vervanging en aanvragen van hulpmiddelen? Deelt u de mening dat het voor gebruikers
van hulpmiddelen een stuk gemakkelijker zou worden als zij met al hun vragen bij één
loket terecht kunnen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Bent u bereid om met leveranciers en betrokkenen een bruikleen hulpmiddelenpoule te
organiseren, zodat er snel tijdelijke vervangen van hulpmiddelen kan worden gerealiseerd?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Bent u ermee bekend dat sommige hulpmiddelen die gebruikt worden om een veel duurdere
ingreep te voorkomen, zoals hulpmiddelen om langdurig spieren te kunnen rekken, niet
worden vergoed? Hoe weegt u dit? Kunt u aangeven op basis waarvan de keuze wordt gemaakt
om een hulpmiddel ter preventie wel of niet te vergoeden?
Vraag 11
Waarom wordt er gekozen om kosten voor hulpmiddelen tegemoet te komen via een aftrekpost
voor belasting, wetende dat dit vooral voordelig is voor mensen met hoge inkomens?
Vraag 12
Op basis waarvan wordt het onderscheid gemaakt tussen hulpmiddelen waarvoor gebruikers
de kosten wel en niet kunnen aftrekken? Hoe weegt u de complexiteit van de regeling
voor mensen die er gebruik van maken, bijvoorbeeld met oog op de regels omtrent doorverkoop
van hulpmiddelen?
Vraag 13
Welke beleidsinitiatieven lopen er momenteel om hulpmiddelen die niet vergoed worden
door de zorgverzekering ook beschikbaar te maken voor mensen met een kleine portemonnee?
Mededeling
De vragen van het lid Westerveld (PvdA) over hulpmiddelen en voorzieningen voor mensen
met een beperking (2024Z01913) kunnen tot mijn spijt niet binnen de gebruikelijke termijn worden beantwoord.
De reden van het uitstel is dat afstemming ten behoeve van de beantwoording meer tijd
vergt.
Ik zal u zo spoedig mogelijk de antwoorden op de Kamervragen doen toekomen.
X Noot
1PZC, 25 december 2023, «Mark (36) zit al dagen vast voor zijn televisie, want niemand
komt zijn rolstoel repareren» (Mark (36) zit al dagen vast voor zijn televisie, want
niemand komt zijn rolstoel repareren | Tholen | pzc.nl)