Vragen van het lid Alkaya (SP) aan de Staatssecretarissen van Financiën en van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Forse verhoging prijzen bus, trein- en metrokaartjes dreigt volgend jaar» (ingezonden 5 oktober 2022).

Mededeling van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 21 oktober 2022).

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het bericht «Forse verhoging prijzen bus, trein- en metrokaartjes dreigt volgend jaar»?1

Vraag 2

Wat vindt u ervan dat de decentrale ov-autoriteiten (DOVA) en de consumentenorganisaties lijken voor te sorteren op een verhoging van de ticketprijzen van 7 procent voor bus, tram en metro?

Vraag 3

Zou een dergelijke tariefsverhoging voor u acceptabel zijn?

Vraag 4

Bent u in overleg met de decentrale overheden over deze tariefstijgingen?

Vraag 5

In hoeverre speelt het niet voortzetten van de door de provincies en vervoerders gevraagde vangnetregeling over 2023 een rol bij deze dreigende prijsstijgingen?

Vraag 6

Bent u bereid om de door u beschikbaar gestelde transitievergoeding voor het Openbaar Vervoer (OV) op te hogen nu vervoerders kampen met hoge energielasten en stijgende personeelstekorten?

Vraag 7

Deelt u de mening dat het -zeker gezien de huidige kostenstapeling voor consumenten- niet verstandig en wenselijk is om het openbaar vervoer nog duurder te maken voor de reiziger?

Vraag 8

Klopt het dat ook de ticketprijzen van de NS met ruim drie procent zullen stijgen?

Vraag 9

Wat zou dit betekenen voor de mogelijke prijsstijging van de «niet-beschermde» treintickets?

Vraag 10

Hoe kijkt u in het licht van de dreigende prijsverhogingen in het OV naar het nieuws dat de filedruk momenteel zienderogen stijgt?2

Vraag 11

Deelt u de mening van de leden van de SP-fractie dat een stijging van nul procent van de OV-prijzen noodzakelijk is om meer reizigersverlies te voorkomen en daarmee eveneens de filedruk tegen te gaan? Zo ja, wat gaat u doen om hiervoor te zorgen?

Vraag 12

Bent u bereid om aanvullende maatregelen te treffen teneinde de betaalbaarheid van het OV te verbeteren?

Vraag 13

Hoe denkt u gezien de huidige prijsstijgingen over het voorstel van de leden van de SP-fractie om de BTW op OV-tickets af te schaffen?

Vraag 14

Bent u bekend met de kortingsacties die in omringende landen zijn genomen om het OV te stimuleren?

Vraag 15

Bent u bereid om de mogelijkheden tot het invoeren van landelijke kortingsacties voor het Nederlandse OV te onderzoeken?

Vraag 16

Deelt u de mening dat de resultaten van het KiM-onderzoek (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) naar prijsprikkels te laat komen om nog van invloed te zijn op de bestuurlijke beslissingen over de ticketprijzen van volgend jaar?

Mededeling

Op 5 oktober jl. heeft de heer Alkaya vragen gesteld aan de Staatssecretaris van Financiën en aan mij over het bericht «Forse verhoging prijzen bus, trein- en metrokaartjes dreigt volgend jaar». Met deze brief informeer ik u dat de beantwoording gelijktijdig met de aanbieding van het rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) aan uw Kamer zal worden gezonden.

Het KiM maakt een analyse welke instrumenten ingezet kunnen worden om de modaliteitsshift van auto naar openbaar vervoer te bevorderen daar waar nog capaciteit is in het openbaar vervoer. Het KiM-onderzoek is in de afrondende fase. Planning is om het komende maand aan uw Kamer toe te sturen. Vanwege de inhoudelijke samenhang ben ik voornemens de antwoorden op de Kamervragen gelijktijdig te versturen.


X Noot
1

RTL Nieuws. 30 september 2022. «Forse verhoging prijzen bus, trein- en metrokaartjes dreigt volgend jaar», vindplaats: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5336462/tarieven-openbaar-vervoer-fors-omhoog-prijsstijging-dreigt.

X Noot
2

NOS. 30 september 2022. «ANWB «verrast» door forse groei van het aantal files overdag», vindplaats: https://nos.nl/artikel/2446305-anwb-verrast-door-forse-groei-van-het-aantal-files-overdag.

Naar boven