Vragen van de leden Akerboom en Van Raan (beiden PvdD) aan de Minister voor Natuur
en Stikstof over de Documenten bij Wob-besluit over criteria legalisatie PAS (Programma
Aanpak Stikstof)-melders van de rijksoverheid.nl (ingezonden 9 augustus 2023).
Mededeling van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 24 augustus
2023).
Vraag 1
Herkent u de zinnen of de boodschap uit de e-mail binnen het Ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) «Minder goed nieuws is dat IenW een probleem heeft
met de te hanteren verificatiecriteria t.a.v. de meldingen, en in het bijzonder de
gevolgen daarvoor de PAS-melding van Vliegveld Lelystad. Men is akkoord met de regeling
op voorwaarde dat de legalisering van de melding Lelystad wordt geregeld (kort gezegd)»?1
Vraag 2
Op welke rechtsgrond heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW)
de bovengenoemde voorwaarde volgens u kunnen stellen?
Vraag 3
Indien een rechtsgrond ontbreekt, luidt de vraag op welke manier IenW de bovengenoemde
voorwaarde volgens u heeft kunnen stellen?
Vraag 4
Hoe beoordeelt u het gegeven dat u in uw rol als bevoegd gezag onder druk wordt gezet
door een ander ministerie? Gebeurt dat vaker?
Vraag 5
Wat is op dit moment de stand van zaken met betrekking tot de natuurvergunning van
Lelystad Airport?
Vraag 6
Liggen er nu nog afspraken, op welke manier dan ook, tussen de Ministeries van LNV
en IenW, de Ministers of vanuit het bewindsliedenoverleg of de ministerraad over een
natuurvergunning voor Lelystad Airport, dus inclusief bredere afspraken waar de Wet
natuurbescherming (Wnb) een onderdeel van vormt? Zo ja, kunt u op hoofdlijnen aangeven
welke dat zijn?
Vraag 7
Ligt, op welke manier dan ook, de boodschap uit de mail uit vraag één, namelijk dat
een natuurvergunning voor Lelystad Airport er beslist moet komen, nog op tafel?
Vraag 8
Deelt u het inzicht dat de huidige klimaat- en stikstofcrises dermate groot zijn dat
het afgeven van een natuurvergunning aan een nieuw vliegveld, dat zal zorgen voor
een toename van de uitstoot van stikstof en broeikasgassen, onverantwoord is? Bent
u bereid om de vergunningsaanvraag van Lelystad Airport te weigeren?
Vraag 9
Staat u achter de huidige uitvoering van de Luchtvaartnota 2020–2050, waarbij de daarin
genoemde «balans» tussen de leefomgeving en de luchtvaartsector vanuit het Ministerie
van I&W wel erg vaak doorslaat ten gunste van de luchtvaartsector?2
Vraag 10
Herkent u het bericht dat op het Ministerie van LNV ook werd onderzocht of bedrijven
die überhaupt nooit een natuurvergunning hebben aangevraagd, maar die dat wel nodig
hebben (de zogenoemde «interim-mers»), zouden kunnen worden gelegaliseerd?3
Vraag 11
Wat is op dit moment de stand van zaken wat betreft de interim-mers, nadat (terecht)
de conclusie is getrokken dat zij niet kunnen worden gelegaliseerd, zoals de PAS-melders?
Vraag 12
Erkent u dat deze bedrijven al jaren onrechtmatig in bedrijf zijn omdat zij niet over
de benodigde natuurvergunning beschikken? Welke stappen onderneemt u om een einde
aan deze onrechtmatigheid te maken?
Mededeling
De vragen van het lid Van Raan (PvdD) over de documenten bij Wob-besluit over criteria
legalisatie PAS-melders van de rijksoverheid.nl kunnen niet binnen de gebruikelijke
termijn worden beantwoord, in verband met benodigde afstemming met het Ministerie
van Landbouw, Natuur en Visserij. Ik zal de Kamer zo spoedig mogelijk de antwoorden
op de vragen doen toekomen.