Aanhangsel van de Handelingen
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 2960 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 2960 |
Bent u bekend met het artikel «De denktank van Rob de Wijk heeft een heldere visie op de wereld, maar is er ook transparantie in eigen huis?»?1
Kan de Kamer een overzicht ontvangen (inclusief de bijbehorende aanbestedingsdossiers) van alle opdrachten die sinds 2020 vanuit Defensie (inclusief de krijgsmachtonderdelen) zijn verstrekt aan HCSS? Zo nee, waarom niet?
Ja.
Er kunnen drie soorten opdracht aan HCSS onderscheiden worden: 1) onderzoeksopdrachten binnen raamovereenkomst PROGRESS, 2) onderzoeksopdrachten door verschillende Defensieonderdelen buiten PROGRESS en 3) overige opdrachten.
1) Onderzoeksopdrachten die binnen raamovereenkomst PROGRESS sinds 2020 zijn uitgezet staan in tabel A in de bijlage. PROGRESS is het gezamenlijk programma van Defensie en het Ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) waarin strategische beleidsondersteunende onderzoeksopdrachten uitgevoerd worden door het consortium van denktanks HCSS en Clingendael. De huidige raamovereenkomst loopt van 2020–2023. Dit is een vervolg op het eerdere programma (2017–2019) waarvoor een openbare Europese aanbesteding is geweest, gewonnen door het consortium van Clingendael en HCSS. Het Programma van Eisen en de raamovereenkomst van het huidige programma staan op open.overheid.nl, deze zijn in een recent Woo-besluit deels openbaar gemaakt (BS2023015382).
2) In tabel B in de bijlage staan onderzoeksopdrachten die door verschillende Defensieonderdelen zijn uitgezet bij HCSS sinds 2020. Deze onderzoeken passen oftewel qua scope (beleidsondersteunend, strategisch t.o.v. militair-specifiek) of financiële ruimte niet binnen PROGRESS. Deze onderzoeksopdrachten vallen onder de Onderzoek & Ontwikkeling, militair-specifiek en/of rubriceringsregels van de Aanbestedingswet 2012 of de Aanbestedingswet op Defensie- en Veiligheidsgebied. De onderliggende offertes en contracten kunnen niet worden gedeeld omdat daar of bedrijfsvertrouwelijke- of commercieel vertrouwelijke gegevens in staan.
3) Naast onderzoeksopdrachten worden er opdrachten aan HCSS uitgezet die betrekking hebben op bijdragen aan opleidingen, symposia, klankbordgroepen en/of samenwerking met de Nederlandse Defensie Academie. Hier is in totaal in 2020 EUR 71k, in 2.21 EUR 28k, in 2022 EUR 18k en in 2023 (tot en met mei) EUR 8k aan besteed.
2020 |
|
WP1 |
EU/NL Connectivity |
Toekomst van het multilateralisme |
|
Omgaan met China |
|
WP2 |
Legale migratie |
Buitenlandbeleid Rusland |
|
Turkije als draaischrijf |
|
Effectiever NLD en EU buitenlandbeleid: MENA |
|
Effectiever NLD en EU buitenlandbeleid: OP/WB |
|
WP3 |
Staat van Unie |
Institutionele hervormingsagenda |
|
Geopolitieke aspiraties Commissie |
|
WP4 |
Europese Strategische Autonomie |
Vernieuwing Wapenbeheersing – Arctische veiligheid |
|
Grijze zones van conflicten |
|
Flow Security |
|
Gevolgen COVID-19 voor de EU |
|
WP5 |
Global Security Pulse – Strategic Alerts |
Power and Influence |
|
Cooperation in multi-order |
|
Netherlands and the World |
|
Strategic Monitor 2020–2021 |
|
Strategic Monitor 2019–2020 |
|
COVID-19 and Geopolitics |
|
2021 |
|
WP1 |
Digitale connectiviteit in FOIP en in de Europese achtertuin: handelingsperspectieven NL |
Toekomst van het multilateralisme |
|
Verbeterde effectiviteit van het Europese buitenlandbeleid |
|
WP2 |
Turkije in de MENA-regio en de Kaukasus vis-a-vis andere regionale spelers |
Gevolgen van integratie Belarus en Rusland tot Unistaat voor de EU en NAVO |
|
De EU als bevorderaar van democratie of «stabilitocracy» in de Westelijke Balkan? |
|
De toekomst(en) van Rusland en Europese invloed |
|
WP3 |
Divergentie tussen de lidstaten |
Geopolitiek en de strategische autonomie van de EU |
|
Vertrouwen tussen de lidstaten en EU instituties |
|
(Online) State of the Union conferentie |
|
WP4 |
Strategisch Kompas |
Inroepen EU bijstands- en solidariteitsclausules |
|
Countermeasures and norms in hybrid conflict |
|
Chinese veiligheids- en defensiecapaciteiten |
|
WP5 |
Strategic Alerts |
Klimaatverandering en veiligheid |
|
Innovatiemercentilisme |
|
Non-proliferatie en wapenbeheersing |
|
Inlichtingen- en veiligheidssamenwerking |
|
Defensiematerieelsamenwerking |
|
Strategische Monitor |
|
2022 |
|
WP1 |
Afrika project |
Multilateralism: EU Contributions to Maritime Security |
|
India: a like-minded ally or a country with shared interests? |
|
WP2 |
Kwetsbaarheden van Moldavië |
De EU als geopolitieke actor m.b.t. de Kaukasus |
|
Gulliver’s strings: How to reconnect Russia to Europe |
|
Naar oplossingen voor het conflict in Libië |
|
WP3 |
Open strategische autonomie |
Het nieuwe MFK en herstelfonds |
|
Economische convergentie |
|
Online State of the Union conferentie |
|
WP4 |
EU defensie capaciteitenopbouw – specialisatie |
EU Strategisch Kompas – doorvertaling en uitvoering |
|
Impact en effectiviteit van responses tegen hybride dreigingen |
|
Arms control |
|
WP5 |
Dataverwerving en surveys |
Toekomstige militaire interventies |
|
Klimaatverandering en veiligheid |
|
Early Warning Sub-Sahara Afrika |
|
Kritieke grondstoffen |
|
Opkomende/ontwrichtende technologieën |
|
Jaarrapport |
|
2023 |
|
WP1 |
Hoe kan Nederland, Global Gateway en digitalisering |
Strategische aanvoerketens en kritische grondstoffen als geopolitiek middel |
|
Guarding the Maritime Commons: Europe in the Indo-Pacific |
|
WP2 |
Rusland in de Balkan |
Weerbaarheid op het gebied van cyber en desinformatie |
|
Oekraïne en de wederopbouw |
|
WP3 |
Open strategische autonomie en de EU Green Deal Industrial Plan |
Open strategische autonomie en defensiesamenwerking |
|
WP4 |
Politiek-militaire denkgroep: duiding oorlog in Oekraïne |
De Zeitenwende en de Duits-Nederlandse defensiesamenwerking |
|
De gevolgen van de oorlog in Oekraïne voor het EU veiligheid- en defensiebeleid |
|
Hybride dreigingen en responses: van principes naar praktijk |
|
WP5 |
Strategische monitor |
Aanvullende onderzoeksopdrachten binnen raamovereenkomst PROGRESS |
|
Strategic Foresight & Direction (2020 (EUR 91k), 2021 (EUR 9k), 2022 (EUR 48k)) |
|
Oekraïne-crisis (2022 (EUR 50k)) |
|
Hybride aspecten Oekraïne-crisis (2022 (EUR 19k)) |
|
Onderzoek naar inrichtingsprincipe 2 (2022 (EUR 26k))1 |
|
EU-NAVO Hybride Dreiging (2022 (EUR 49k)) |
|
Toekomst Joint Expeditionary Force (2023 (EUR 61k)) |
Let op: Dit zijn onderzoeken die via PROGRESS bij HCSS, Clingendael of beide instituten zijn uitgezet. WP = Werkpakket.
Dit onderzoek is deels buiten PROGRESS gefinancierd, zie Tabel B.
Titel |
DO; jaartal (kosten1) |
---|---|
Algemene onderzoeksopdracht Landmacht, deelstudies tot dusver over onderwerpen: • Conventionele afschrikking Rusland • Lessen uit het landgevecht oorlog Oekraïne |
Landmacht; 2022–2024 (EUR 300k) |
Strategische kennisbehoefte Commando Zeestrijdkrachten |
Marine; 2022–2024 (EUR 206k) |
Een flexibele organisatie voor flexibel optreden: Onderzoek naar inrichtingsprincipe 2 |
DGB; 2022 (EUR 61k) |
De toekomstige nationale inzet van de krijgsmacht (Hoofdtaak 3) |
DGB; 2022 (EUR 37k) |
Kennisplatformfunctie Gedragsbeïnvloeding in de Militaire Context |
Landmacht; 2021–2023 (EUR 427k) |
Onderzoeksopdracht Integrated Air and Missile Defence |
Luchtmacht, Landmacht, Marine; 2021 (EUR 133k) |
High value of the North Sea |
Marine; 2021 (EUR 107k) |
Onderzoeksondersteuning t.b.v. Visievorming NLD SOCOM |
SOCOM; 2020–2022 (EUR 140k) |
Algemene onderzoeksopdracht Doorontwikkeling Landmacht, over onderwerpen: • Cybercapaciteit landmacht • Hybride dreiging/oorlog |
Landmacht; 2020–2021 (EUR 100k) |
Suppletie op studie Ruimte voor Vernieuwing: Capaciteitenontwikkeling van de 5e Generatie Luchtmacht (2018–2020) |
Luchtmacht; 2020 (EUR 17k) |
Ondersteuning Vervanging Onderzeeboten |
COMMIT; 2020 (EUR 41k) |
Evaluatie European-Led Mission Awareness Strait of Hormuz (EMASoH) |
Defensiestaf; 2020 (EUR 99k) |
Onderzoek Kansrijke Integratie Mens-Technologie Binnen Defensie |
DGB; 2020 (EUR 125k) |
Actualiseren kennistaxonomie |
DGB; 2020 (EUR 21k) |
Onderzoeksopdracht Concept Development & Experimentation (CD&E) Manoeuvreren in het Menselijke Terrein |
Landmacht; 2019–2021 (EUR 360k) |
Kennisplatformfunctie Context van Onbemande Systemen |
Landmacht; 2019–2021 (EUR 400k) |
Onderzoeksondersteuning Doorontwikkeling Landmacht |
Landmacht; 2019–2020 (EUR 100k) |
Noot: COMMIT = Commando Materieel- en IT; DGB = Directoraat-Generaal Beleid; SOCOM = Special Operations Command;
Kosten zijn geëxtraheerd in de vorm van bestellingen, excl. BTW, en zijn naar de toekomst toe indicatief; HCSS is eindverantwoordelijk voor al deze onderzoeksopdrachten maar kan ook andere partijen inschakelen om samen mee te werken.
de Volkskrant, 27 mei 2023, «De denktank van Rob de Wijk heeft een heldere visie op de wereld, maar is er ook transparantie in eigen huis?»
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20222023-2960.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.