Vragen van het lid Leijten (SP) aan de Minister voor Klimaat en Energie over de nieuwe opzegboete bij vaste energiecontracten (ingezonden 21 maart 2023).

Mededeling van Minister Jetten (Klimaat en Energie) (ontvangen 17 april 2023).

Vraag 1

Wat vindt u van het Besluit van de ACM tot vaststelling van de Beleidsregel Redelijke opzegvergoedingen vergunninghouders 2023? Kunt u aangeven wat uw betrokkenheid is geweest bij dit besluit (Staatscourant 2023, 1492)?

Vraag 2

Vindt u dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de juiste beslissing heeft genomen door via de opzegvergoeding het risico van een vast contract volledig bij de kleine eindgebruiker te leggen? Kunt u uw antwoord toelichten?

Vraag 3

Wat vindt u van de taakopvatting van de ACM als het de bescherming van de consument op de energiemarkt betreft? Kunt u uw antwoord toelichten?

Vraag 4

Erkent u dat er op geen enkele manier sprake is van evenwichtige machtsverdeling tussen de energieleverancier en de gebruiker die een vast contract afsluit, omdat de laatste op geen enkele manier kennis kan hebben van de kostprijs van energie en gas, de winstmarge van de leverancier enzovoorts? Kunt u uw antwoord toelichten?

Vraag 5

Welk bedrag als opzegboete bij het voortijdig opzeggen van een energiecontract vindt u acceptabel? Kunt u uw antwoord toelichten?1

Vraag 6

Vindt u dat een toezichthouder die óók naar het belang van de consument dient te kijken boetes van meer dan 400 euro kan toestaan? Kunt u uw antwoord toelichten?

Vraag 7

Waarom is het risico voor het opzeggen van het contract volledig bij de consument gelegd en niet onderzocht of bijvoorbeeld het risico kan worden afgekocht of overgenomen door de energieleverancier waar naartoe wordt overgestapt? Kunt u uw antwoord toelichten?

Vraag 8

Bent u bereid om de ACM te verzoeken dit besluit niet in te laten gaan per 1 april 2023? Zo neen waarom niet?

Vraag 9

Wanneer kunt u een besluit van de ACM vernietigen, conform artikel 10 van de instellingswet van de ACM?

Vraag 10

Kunt u met een beroep op taakverwaarlozing van het beschermen van de positie van de consument een besluit van de ACM vernietigen? Zo neen, waarom niet?

Vraag 11

Kunt u aangeven wat gedachte is geweest om artikel 22 van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen buiten werking te plaatsen?

Vraag 12

Vindt u het wenselijk dat een zelfstandig bestuursorgaan beleid en regels kan maken die grote gevolgen voor inwoners en bedrijven hebben, die niet gecorrigeerd kunnen worden door uzelf of de Tweede Kamer? Kunt u uw antwoord toelichten?

Vraag 13

Bent u bereid om – net als bij de tijdelijke wet Groningen en specifiek het IMG – het buiten werking zetten van artikel 22 van de Kaderwet ongedaan te maken? Zo neen, waarom niet?2

Vraag 14

Wilt u deze vragen voor 1 april 2023 beantwoorden?

Mededeling

De vragen van het lid Leijten (SP) over de nieuwe opzegboete bij vaste energiecontracten (kenmerk 2023Z04747) kunnen niet binnen de gevraagde termijn worden beantwoord, omdat er meer afstemming, zowel intern als met stakeholders, benodigd is.

Inwerkingtreding van de nieuwe Beleidsregel Redelijke opzegvergoedingen vergunninghouders 2023 op 1 april 2023 is niet haalbaar gebleken. Ik zal uw Kamer zo spoedig mogelijk de antwoorden op de vragen doen toekomen.


X Noot
1

Radar, 20 maart 2023, «Nieuwe opzegboetes energiecontracten op komst: dit moet je weten». (https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/nieuwe-opzegboetes-energiecontracten-op-komst-dit-moet-je-weten/)

X Noot
2

DvhN, 13 december 2022, «IMG verliest stukje van zijn onafhankelijkheid. Staatssecretaris Vijlbrief krijgt mogelijkheid om schadeloket te dwingen opdracht uit te voeren». (https://dvhn.nl/groningen/IMG-verliest-stukje-van-zijn-onafhankelijkheid.-Staatssecretaris-Vijlbrief-krijgt-mogelijkheid-om-schadeloket-te-dwingen-opdracht-uit-te-voeren-28108671.html)

Naar boven