Vragen van het lid Van Haga (Groep Van Haga) aan de Minister en Staatssecretaris van
Infrastructuur en Waterstaat over de mogelijke komst van de Noordtak (ingezonden 12 juli
2022).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat), mede namens
de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (ontvangen 23 september
2022)
Vraag 1
Bent u bekend met het feit dat het verzet tegen de komst van de Noordtak, een extra
spoorlijn van de Betuweroute dat Twente en de Achterhoek zal doorsnijden, snel groeit?
Antwoord 1
Ik ben ermee bekend dat er onrust bestaat in de regio’s Achterhoek en Twente over
de mogelijke komst van een noordelijke aftakking van de Betuweroute. Dat is voor mij
dan ook de aanleiding geweest om in februari van dit jaar een bezoek te brengen aan
beide regio’s om daar ook met bewoners in gesprek te gaan.
Vraag 2
Wat is de status van de Noordtak? Kun u hierop een gedetailleerd antwoord geven?
Antwoord 2
Op 24 juni is de opgave, afbakening en omgevingsnotitie (hierna: OAO-notitie) voor
de Goederenroutering Noordoost-Europa naar uw Kamer gestuurd (Kamerstuk 23 645, nr. 765), nadat deze op de Landelijke Openbaar Vervoer en Spoortafel – waaraan ook de regionale
bestuurders zitting hebben – is vastgesteld. Dit rapport is samen met vertegenwoordigers
van de sector, de omwonenden, het bedrijfsleven en andere belanghebbenden opgesteld.
We hebben met elkaar de opgave in kaart gebracht, inzicht gekregen in alle (soms tegenstrijdige)
belangen en er is een richting beschreven voor een mogelijke eerste vervolgstap. Daarbij
is de conclusie dat de nut en noodzaak van een andere route van goederentreinen naar
Noordoost-Europa nader uitgediept moeten worden alvorens over oplossingen en tracés
te praten.
Bij mijn eerdergenoemde bezoek aan de regio Achterhoek in februari van dit jaar heb
ik aangegeven dat het een reële optie is dat de Noordtak er niet komt. Zo sta ik er
nog steeds in. In die zin ondersteunt het rapport dit standpunt: de noodzaak van een
eventuele nieuwe goederenroute is nog onvoldoende vastgesteld.
Er zal een bestuurlijk overleg worden gepland waarbij besproken wordt wat er nog verder
onderzocht moet worden en hoe we dat gaan doen. In het najaar moet daar dan meer duidelijkheid
over zijn. Dit onderwerp zal ook met uw Kamer worden besproken. Voor mij is het in
ieder geval belangrijk dat ook dit vervolgonderzoek een gezamenlijk proces zal zijn
met betrokkenheid van belanghebbenden.
Vraag 3
Heeft u, nu bewoners zich massaal tegen de komst van de Noordtak keren, de bereidheid
om rust, ruimte en natuur in de Achterhoek en Twente te koesteren en zich in te zetten
voor het behouden van natuurgebieden, landgoederen en cultuurlandschappen? Kun u hierop
een gedetailleerd antwoord geven?
Antwoord 3
Zoals ook in mijn beantwoording op vraag 2 aangegeven is de komst van de Noordtak
absoluut niet zeker. Nut en noodzaak van een andere route van goederentreinen naar
Noordoost-Europa moeten nader uitgediept worden alvorens over oplossingen en tracés
te praten.
Vraag 4
Bent u zich ervan bewust dat Twente en de Achterhoek door de stikstofhoax, de aanhoudende
bevolkingsgroei en de komst van wind- en zonneparken al enorm onder druk staan? Zo
ja, wat gaat u, samen met bewoners doen, om dit gebied te ontlasten? Kun u hierop
een gedetailleerd antwoord geven?
Antwoord 4
Het kabinet is zich ervan bewust dat grote delen van Nederland geconfronteerd worden
met grote ruimtelijke opgaven, zoals klimaat, landbouw, natuur, woningbouw en energie.
Met de door de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening gelanceerde
Programma NOVEX pakt het Rijk samen met de provincies, gemeenten en waterschappen
deze bredere ruimtelijke puzzel op. Het programma volgt hierin twee sporen: regie
per provincie en in de NOVEX-gebieden. De Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke
Ordening heeft uw Kamer recent dit programma doen toekomen (Kamerstuk 34 682, nr. 100).
Vraag 5
Deelt u de mening dat er volop alternatieven zijn voor de Noordtak, zoals de binnenvaart
en het beter benutten van de huidige Betuwelijn? Zo ja, wilt u het plan van de Noordtak
per direct prullemanderen?
Antwoord 5
De in mijn antwoord op vraag 1 genoemde OAO-notitie – opgesteld samen met vertegenwoordigers
vanuit zowel de sector, omwonenden, bedrijfsleven als andere belanghebbenden – concludeert
dat nut en noodzaak van een andere route van goederentreinen naar Noordoost-Europa
nader uitgediept moeten worden. Ik zal met belanghebbenden bespreken wat er precies
nog verder moet worden onderzocht en hoe we dit gaan doen. De uitkomsten hiervan wil
ik eerst afwachten, alvorens conclusies te trekken.