Vragen van het lid Van Beukering-Huijbregts (D66) aan de Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid over «Vanaf morgen weer subsidie voor opleiding, maar niet als
je boa wil worden» (ingezonden 28 februari 2023).
Mededeling van Minister Van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 22 maart
2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Vanaf morgen weer subsidie voor opleiding, maar niet
als je boa wil worden»?1
Vraag 2
Hoe kan het dat juist sommige opleidingen die evident wel leiden tot een verbeterde
positie op de arbeidsmarkt zijn uitgesloten van de Stimulering Arbeidsmarkt Positie
(STAP-)regeling, juist ook voor sectoren waar sprake is van krapte (zoals de buitengewoon
opsporingsambtenaar (boa-)opleiding of de opleiding tot pedagogisch medewerker kinderopvang)?
Vraag 3
Bent u op de hoogte van de lijst van 140 structureel meest kansrijke beroepen die
het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) bijhoudt?2 Het UWV noemt deze beroepen extra interessant voor scholingsinvesteringen gezien
onder andere verwachte krapte nu en in de toekomst, hoe kijkt u aan tegen deze constatering?
Vraag 4
Deelt u de mening dat het STAP-budget meer toegevoegde waarde zou hebben als het ingezet
zou worden voor cursussen die aansluiten bij deze structureel kansrijke beroepen?
Vraag 5
Wat vindt u van het idee om de helft van het STAP-budget te reserveren voor opleidingen
die gericht zijn op deze structureel meest kansrijke beroepen in bouw, techniek, zorg,
onderwijs en ICT?
Vraag 6
Bent u op de hoogte van het feit dat ruim 30% van de vacatures voor de energietransitie
onvervulbaar is en dat het daarom van belang is dat er vaart wordt gemaakt met het
Actieplan Groene en Digitale Banen?
Vraag 7
Hoe kan het dat opleidingen zoals «bier proeven», «Reiki Master worden» en «helende
geuren ontdekken» nog wel onderdeel zijn van het aanbod, ondanks de ogenschijnlijke
niet-bestaande of zeer beperkte toegevoegde waarde van deze cursussen aan de arbeidsmarktpositie?
Vraag 8
Bent u het eens met de constatering dat bovenstaande praktijk het gevolg is van de
huidige vormgeving van de STAP-governance, waarin is opgenomen dat erkenning door
een sector- of brancheorganisatie voldoende is om opgenomen te worden in het register?
Deelt u dat het wenselijk is om hier kritischer naar te kijken? Zo ja, welke mogelijkheden
ziet u om deze governance aan te scherpen?
Vraag 9
Ziet u mogelijkheden om opleidingsactiviteiten waarbij vraagtekens worden gesteld
en waarnaar een onderzoek loopt door de Toetsingskamer, alvast (tijdelijk) te schrappen
uit het STAP-scholingsregister en dat niet aan de opleider over te laten zoals nu
het geval is?
Vraag 10
Bent u het eens met de constatering dat het budget van 1.000 euro per persoon dat
slechts eenmalig is in te zetten, leidt tot allerlei ongewenst strategisch gedrag
van aanbieders wat betreft de prijszetting? Zo ja, ziet u nog aanvullende mogelijkheden
om deze prikkel te beperken?
Vraag 11
Ziet u nog mogelijkheden om de doeltreffendheid en doelmatigheid van de regeling op
andere manieren te verbeteren?
Vraag 12
Hoe staat het met de aansluiting van de publieke opleiders (middelbaar beroepsonderwijs
(mbo’s), hoger beroepsonderwijs (hbo’s) en het wetenschappelijk onderwijs) op het
STAP-scholingsregister?
Mededeling
Hierbij deel ik u mede dat de beantwoording van de Kamervragen van het lid Van Beukering-Huijbregts
(D66) over «Vanaf morgen weer subsidie voor opleiding, maar niet als je boa wil worden»
niet binnen de gestelde termijn van drie weken mogelijk is. Dit komt doordat de afstemming
met de betrokken uitvoerders meer tijd vergt. Ik zal u de beantwoording zo spoedig
mogelijk doen toekomen.
X Noot
1NOS, 27 februari 2023, «Vanaf morgen weer subsidie voor opleiding, maar niet als je
bao wil worden», (Vanaf morgen weer subsidie voor opleiding, maar niet als je boa
wil worden (nos.nl)).
X Noot
2Werk.nl, 1 februari 2023, «Ruim 140 structureel kansrijke beroepen», (Ruim 140 structureel
kansrijke beroepen (werk.nl)).
UWV.nl, 1 februari 2023, «Ruim 140 structureel krappe beroepen», (Ruim 140 structureel
krappe beroepen (uwv.nl)).