Vragen van het lid Van Ginneken (D66) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en
Waterstaat en de Minister van Financiën over het arbeidsconflict bij de NS (ingezonden
12 september 2022).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat), mede namens
de Minister van Financiën (ontvangen 3 oktober 2022).
Vraag 1
Wat is uw appreciatie van het bericht dat de NS vrijdag 9 september in het hele land
geen treinen liet rijden als gevolg van een aangekondigde regionale staking?
Antwoord 1
Ik vind het vanuit het perspectief van de reiziger onwenselijk dat er op 9 september
jl. de gehele dag geen treinen van NS reden.
Vraag 2
Deelt u de opvatting dat dit bijzonder schadelijk is voor de aantrekkelijkheid van
het treinproduct?
Antwoord 2
Ik ben het met u eens dat dergelijke uitval van treinen niet bijdraagt aan de aantrekkelijkheid
van het treinproduct.
Vraag 3
Bent u bereid om vanuit uw gezamenlijke verantwoordelijkheid als aandeelhouder en
concessieverlener partijen op te roepen in gesprek te blijven en de impact van acties
als gevolg van het conflict op de reiziger te minimaliseren?
Antwoord 3
Op 11 september jl. hebben de bonden en NS een onderhandelingsresultaat bereikt voor
een nieuwe CAO. Verdere stakingen zijn op dit moment van de baan. De Minister van
Financiën en ik hebben laten weten dat wij blij zijn dat er een onderhandelingsresultaat
is gekomen. De Minister van Financiën benadrukt in haar rol als aandeelhouder dat
de verantwoordelijkheid voor de loononderhandelingen bij de Raad van Bestuur van NS
ligt. De Minister en ik hebben gedurende het proces nauw contact met NS gehad over
de voortgang van de onderhandelingen. Wij hebben bij NS de wens uitgesproken om de
impact voor de reiziger zo klein mogelijk te houden.
Vraag 4
Waarom werd er nu wel op nationaal niveau afgeschaald, terwijl bij een vergelijkbare
staking eerder het op nationaal niveau afschalen van de dienstregeling als gevolg
van een regionale staking niet noodzakelijk was?
Antwoord 4
Het stakingsgebied van de staking op 9 september jl. was groter dan bij de eerdere
regionale stakingen, waardoor ook de impact op de stakingen op de rest van het land
groter was. Bovendien kreeg NS bij de eerdere regionale stakingen te maken met volle
perrons, treinen die op het laatste moment uitvielen en reizigers die daardoor strandden.
Daardoor gaf NS aan dat zij geen veilige, verantwoorde en betrouwbare dienstregeling
kon garanderen.
Vraag 5
Welke gebieden vallen nu wel onder het actiegebied die bij de eerdere staking in de
Randstad niet onder het actiegebied vielen, aangezien de NS stelt dat het actiegebied
nu groter is?
Antwoord 5
Op 29 augustus jl. betrof het stakingsgebied de regio Noord-West met de standplaatsen
Almere, Alkmaar, Amsterdam incl. Watergraafsmeer, Den Helder, Haarlem, Hoorn, Enkhuizen,
Schiphol (inclusief Ringlijn) en Zaandam. Op 9 september jl. betrof het stakingsgebied
de regio’s Noord-West en West, waarmee het eerder genoemde stakingsgebied werd uitgebreid
met de standplaatsen Den Haag (inclusief Binckhorst), Dordrecht, Rotterdam, Leiden
en onderhoudsbedrijf Leidschendam bij.
Vraag 6
Hoe zorgt deze grotere actieradius er concreet voor dat er landelijk geen treinen
kunnen rijden?
Antwoord 6
Een groter stakingsgebied betekent dat meer medewerkers kunnen staken. Daarmee is
de impact op de dienstregeling in de rest van het land groter. Medewerkers die een
standplaats in het stakingsgebied hebben rijden treinen door het hele land. Doordat
pas op het laatste moment bekend wordt welke medewerker staakt, worden in het hele
land reizigers geconfronteerd met treinen die last minute uitvallen of juist blijven
staan. Het gevolg daarvan is volle perrons, wat zorgt voor onveilige situaties, en
gestrande reizigers.
Vraag 7
Welke criteria hanteert de NS bij de afweging om landelijk geen treinen te laten rijden?
Antwoord 7
NS maakt de afweging of zij al dan niet een veilige, verantwoorde en betrouwbare dienstregeling
kan garanderen. Zoals ik heb toegezegd in het commissiedebat Openbaar Vervoer en Taxi
van woensdag 14 september jl., zal ik NS vragen te reflecteren op de stakingen en
om de redenen voor de landelijke uitstraling van de staking op 9 september nog eens
op een rij te zetten. Deze zal ik met uw Kamer delen.
Vraag 8
In welke mate spelen prestatiecriteria of -afspraken daar een rol in?
Antwoord 8
NS laat weten dat prestatiecriteria- en of afspraken, anders dan die zien op veiligheid,
geen rol spelen in haar afweging om landelijk geen treinen te laten rijden.