Vragen van de leden Chris Simons en Koerhuis (beiden VVD) aan de Minister van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid over het artikel «Inspectie controleerde twaalf jaar niet
op zwaar werk Schiphol» (ingezonden 8 september 2022).
Mededeling van Minister Van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 3 oktober
2022).
Vraag 1
Bent u bekend met bovenstaande artikel?1
Vraag 2
Klopt het dat de Nederlandse Arbeidsinspectie (de Inspectie) na 2010 geen enkele controle
meer heeft uitgevoerd op de naleving van de Arbowet in de bagageafhandeling op Schiphol?
Zo ja, hoe beoordeelt u dit feit?
Vraag 3
Hoe beoordeelt u het feit dat de Inspectie in haar reactie aangeeft geen inspecties
meer uitgevoerd te hebben omdat zij erop «vertrouwden» dat werkgevers in de bagageafhandeling
op Schiphol zich zouden houden aan de gemaakte afspraken na een langdurig verbetertraject?
Vraag 4
Hoe beoordeelt u het feit dat de Inspectie aangeeft sinds 2010 geen controles meer
uitgevoerd te hebben op Schiphol, mede omdat er geen meldingen van overtredingen zijn
ontvangen? Hoe verhoudt deze uitspraak zich tot de in het onderzoek aangehaalde bedrijfsartsen
die aangeven herhaaldelijk meldingen gemaakt te hebben van beroepsziekten en tot het
risicogestuurde toezicht van de Inspectie?
Vraag 5
Hoe kijkt u aan tegen de bedrijfscultuur binnen Schiphol waarbij de medewerkers en
bedrijfsartsen geen (anonieme) meldingen doen ondanks dat zij wisten van de overtredingen
van de Arbowet en de hoge aantal beroepsgerelateerde fysieke klachten? Hoe gaat u
om met het dit signaal waarbij er niet gemeld wordt in relatie tot de bedrijfscultuur,
kijkend naar andere grote bedrijven?
Vraag 6
Hoeveel vergelijkbare langdurige verbetertrajecten heeft de Inspectie met werkgevers
in risicosectoren afgerond? Is het gebruikelijk dat de Inspectie na een dergelijk
verbetertraject bij een werkgever geen controles meer uitvoert? Zo ja, hoe beoordeelt
u dit? Zo nee, hoe vaak worden na afloop van een langdurig verbetertraject herhaalinspecties
uitgevoerd?
Vraag 7
Hoe kijkt u aan tegen de noodzaak van herhaalinspecties van de Inspectie na afloop
van verbetertrajecten zoals het traject dat op Schiphol tot 2010 liep?
Vraag 8
Bent u bereid om in gesprek te gaan met Schiphol en de bedrijven in de bagageafhandeling
om het opzetten van «equipment pooling», waarmee afhandelaars toegang krijgen tot
de benodigde hulpmiddelen, zo snel mogelijk te realiseren?
Vraag 9
Klopt het dat luchtvaartmaatschappijen het gebruik van specifieke hulpmiddelen niet
toestaan uit angst voor beschadiging aan vliegtuigen? Zo ja, hoe beoordeelt u dit?
Vraag 10
Kunt u schetsen op welke wijze de Inspectie toezicht houdt op de naleving van de Arbowet
in de bagageafhandeling op andere Nederlandse luchthavens?
Vraag 11
Op welke wijze worden risico-inventarisaties en evaluaties (RI&E’s) van bedrijven
en organisaties extra beoordeeld wanneer zij als gevolg van een bevinding van de Inspectie
een verbetertraject hebben moeten doormaken?
Vraag 12
Deelt u de mening dat het uitblijven van structurele verbeteringen zoals geconstateerd
in de door de bedrijven opgestelde RI&E’s opgemerkt had moeten worden door de Inspectie
en dat dit had moeten leiden tot verdere handhavingsacties? Zo ja, hoe gaat u er op
toezien dat dit in de toekomst de standaard wordt?
Mededeling
Hierbij deel ik u mede dat de beantwoording van de set Kamervragen van de leden Simons
en Koerhuis (VVD, ingezonden 8 september 2022, 2022Z16506) over Schiphol niet binnen de gestelde termijn van drie weken mogelijk is.
De reden van het uitstel is dat afstemming van de beantwoording extra tijd vergt.
Ik zal u zo spoedig mogelijk de antwoorden op de Kamervragen doen toekomen.
X Noot
1NOS, 7 september 2022, «Inspectie controleerde twaalf jaar niet op zwaar werk Schiphol»,
(Inspectie controleerde twaalf jaar niet op zwaar werk Schiphol (nos.nl)).