Vragen van het lid Van Houwelingen (FvD) aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
over een digitaal reisdocument en digitale gezichtsherkenning (ingezonden 2 december
2022).
Antwoord van Staatssecretaris Van der Burg (Justitie en Veiligheid), mede namens de
Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (ontvangen 18 januari
2023). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2022–2023, nr. 1147.
Vraag 1 en 2
Hoe verhoudt de Europese pilot met een digitaal reisdocument en digitale gezichtsherkenning,
waar de Staatssecretaris melding van maakt in zijn Kamerbrief (Kamerstuk 25 764 nr. 141) van 29 november 2022, zich tot een eerder pilotproject met digitale gezichtsherkenning
genaamd «Known Traveller Digital Identity» (KTDI) van de Nederlandse en Canadese overheid,
de KLM en het World Economic Forum?
Is deze Europese pilot een voortzetting van de KTDI-pilot?
Antwoord 1 en 2
De nu aangekondigde DTC-pilot is geen voortzetting van de KTDI-pilot. De overeenkomst
tussen beide initiatieven is de wens de grenspassage digitaal te ondersteunen.
Het KTDI-concept was een initiatief van het World Economic Forum (WEF), dat Nederland
met Canada zou beproeven. Het doel van het KTDI-concept is het vergemakkelijken van
het gehele reisproces voor de reiziger; van vertrek uit het land van verblijf tot
en met aankomst in het land van bestemming. De kern van het idee is dat een burger
zich op basis van vrijwilligheid, op digitale wijze, op een manier die betrouwbaar
en door de overheid gevalideerd is, met behulp van blockchaintechnologie en biometrische
gegevens kan identificeren en de grens kan passeren.
De DTC-pilot is technologisch gebaseerd op de door de Internationale Burgerluchtvaart
Organisatie (ICAO) gepubliceerde «Technical Report Digital Travel Credential (DTC). Anders dan de KTDI-pilot wordt bij deze pilot geen gebruik gemaakt van blockchaintechnologie,
maar levert de reiziger diens data direct aan de grensautoriteiten. Het middel wordt
in de DTC-pilot, anders dan voorzien in de KTDI-pilot, niet door de overheid uitgegeven,
maar zelf aangemaakt door het paspoort met een smartphone uit te lezen. Ook wordt
aan de grens het paspoort getoond, waar in de KTDI-pilot voorzien was dat dit het
KTDI-middel zou zijn. De DTC-pilot vindt enkel plaats op vluchten van Montreal naar
Amsterdam. Voor ICAO is de DTC mogelijk de volgende stap reisbewegingen te faciliteren.
Eerder waren dat bijvoorbeeld de machinaal uitleesbare strook en de chip in het paspoort.
De pilot wordt op verzoek van de Europese Commissie uitgevoerd. De resultaten zullen
gebruikt worden voor de impact assessment bij een aangekondigde Europese conceptverordening
voor een digitaal reisdocument en het faciliteren van reizen.
Vraag 3
Indien dit niet het geval is, kunnen we hieruit dan concluderen dat het toeval is
dat bij deze Europese pilot met gezichtsherkenning weer precies dezelfde partners
als bij het door het World Economic Forum eerder geïnitieerde KTDI-pilot met gezichtsherkenning
– namelijk de Nederlandse en Canadese overheid en de KLM – betrokken zijn?
Antwoord 3
Dat is geen toeval. De relaties opgebouwd met de ketenpartners in de KTDI-pilot, maakt
dat samenwerking met deze partners nu makkelijk vormgegeven kan worden. Er is echter
geen volledige overlap in partners. Het WEF, Canada, Air Canada, Toronto Pearson International
Airport, Montréal-Trudeau International Airport, Accenture en Vision-Box waren betrokken
bij KTDI. Deze partijen nemen geen deel aan de DTC-pilot. Canada en de Canadese organisaties
zijn wel geïnformeerd over de pilot.
Vraag 4
Indien dit wel het geval is, hoe verhoudt dit antwoord zich dan tot het op 5 september
2022 gegeven antwoord van de Staatssecretaris (kenmerk 2022Z11892): «Er bestaan op dit moment geen concrete voornemens om de KTDI-pilot alsnog te implementeren.»?
Antwoord 4
Zoals hiervoor aangegeven baseerde het KTDI-concept zich op andere techniek, standaarden
en deelnemers. Er zijn geen voornemens om een KTDI-pilot alsnog te implementeren.
Vraag 5, 6 en 7
Neemt het World Economic Forum op enigerlei wijze (ook) deel aan deze nieuwe Europese
pilot met gezichtsherkenning?
Indien dit het geval is, wat is precies de rol van het World Economic Forum in deze
Europese pilot met een digitaal reisdocument?
Kan de Staatssecretaris de vragen afzonderlijk beantwoorden?
Antwoord 5, 6 en 7
Het World Economic Forum is niet betrokken bij de DTC-pilot.