Vragen van het lid Van Nispen (SP) aan de Minister van Financiën over de afschaffing
van het directe klachtrecht van consumenten bij de Tuchtraad financiële dienstverlening
(ingezonden 9 november 2021).
Mededeling van Minister Hoekstra (Minister van Financiën) (ontvangen 1 december 2021).
Vraag 1
Herinnert u zich uw eerdere antwoorden op mijn vragen over wettelijk tuchtrecht voor
verzekeraars en heeft u kennis genomen van de blog «Had Hoekstra wel de juiste documenten
toen hij antwoord gaf aan Van Nispen». Zo ja, bent u na het lezen van het blog nog
steeds van mening dat verzekeraars de mogelijkheid tot het indienen van (directe)
tuchtklachten niet hebben willen beperken?1 2
Vraag 2
Bent u het, na het lezen van bovengenoemd blog, met mij eens dat afschaffing van het
directe klachtrecht van consumenten door het Verbond van Verzekeraars tegen de zin
van de Tuchtraad heeft plaatsgevonden? Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Hoe verklaart u dat in de periode 1 januari 2008 tot 1 april 2009 geen enkele klacht
van verzekerde consumenten direct bij de Tuchtraad is binnengekomen, terwijl dat in
die periode nog wel tot de mogelijkheden behoorde en de Tuchtraad in eerdere jaren,
aldus vóór die periode, ook daadwerkelijk regelmatig klachten binnenkreeg? Heeft het
Verbond van Verzekeraars wellicht in feite het klachtrecht per 1 januari 2008 afgeschaft,
echter zonder het reglement per die datum aan te passen?
Vraag 4
Erkent u dat, net als de Tuchtraad zelf constateerde, het Verbond van Verzekeraars
met de afschaffing van het directe klachtrecht de onafhankelijkheid van de Tuchtraad
heeft aangetast? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Hoe kan het dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) als toezichthouder de afschaffing
van het directe klachtrecht bij de Tuchtraad heeft laten gebeuren, terwijl de Tuchtraad
haar bezwaren over de nieuwe regeling kenbaar had gemaakt?
Vraag 6
Kunt u bevestigen dat het tuchtrecht bij verzekeraars het enige tuchtrecht in Nederland
is waarbij voor consumenten geen directe klachtenprocedure openstaat? Wat vindt u
daar van?
Vraag 7
Kunt u aangeven hoe en waar consumenten en anderen op eenvoudige wijze kennis kunnen
nemen van het geldende tuchtrecht in de verzekeringsbranche en hoe zij een klacht
in kunnen dienen? Is dit volgens u voldoende duidelijk? Zo ja, waaruit blijkt dat?
Zo nee, wat gaat u hier aan doen?
Vraag 8
Bent u van mening dat de grote mate van zelfregulering in de verzekeringsbranche heeft
bijgedragen aan een betere bescherming voor consumenten tegen misstanden van verzekeraars?
Zo ja, kunt u dat nader onderbouwen? Zo nee, wat gaat u doen om consumenten alsnog
betere bescherming te bieden?
Vraag 9
Bent u het met de schrijver van het blog eens dat het Verbond van Verzekeraars bij
de afschaffing en het verbergen van het klachtrecht, misbruik heeft gemaakt van de
ruimte die zij had in het kader van zelfregulering? Zo nee, kunt u nader onderbouwen
waarom niet?
Vraag 10
Bent u bereid een onafhankelijk onderzoek in te stellen naar de wijze waarop het Verbond
van Verzekeraars de zelfregulering uitvoert, en ook in het verleden heeft uitgevoerd,
en tevens naar de wijze waarop de AFM het toezicht op deze zelfregulering uitoefent?
Vraag 11
Kunt u deze vragen afzonderlijk beantwoorden?
Mededeling
Hierbij bericht ik u dat de door het lid Van Nispen (SP) gestelde schriftelijke vragen
over «de afschaffing van het directe klachtrecht van consumenten bij de Tuchtraad
financiële dienstverlening» (ingezonden op 9 november 2021) niet binnen de gestelde
termijn kunnen worden beantwoord, omdat voor de beantwoording nadere afstemming vereist
is.
Ik streef ernaar de vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.
X Noot
2Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 4012