Vragen van de leden Paternotte (D66) en Van den Berg (CDA) aan de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport over de blijvende problemen van het ophalen van de QR-code voor het
coronatoegangsbewijs (ingezonden 10 november 2021).
Mededeling van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 30 november
2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het onderzoek van Radar waarin bijna 2000 mensen problemen melden
met de app CoronaCheck?1
Vraag 2
Hoeveel mensen hebben dagelijks contact met de helpdesk voor CoronaCheck en hoeveel
met de GGD over problemen met het digitaal aanmaken van een QR-code of het opsturen
op papier? In hoeveel procent van de gevallen was het probleem direct opgelost en
bij hoeveel procent zijn er blijvende problemen?
Vraag 3
Kunt u een opsomming maken van de problemen waar mensen over bellen naar de helpdesk
van CoronaCheck en kunt u per probleem een percentage geven hoe vaak dit voorkomt
ten opzichte van het totaal aantal contacten bij de helpdesk?
Vraag 4
Kunt u een inschatting maken hoeveel mensen in Nederland momenteel volledig gevaccineerd
of hersteld zijn van het coronavirus maar het niet lukt om een QR-code te verkrijgen?
Vraag 5
Is er genoeg capaciteit bij de helpdesk van CoronaCheck? Zo ja, waar baseert u dat
op?
Vraag 6
Kunt u antwoord geven op hoe deze casus wordt opgelost: iemand is volledig gevaccineerd
(ofwel met twee prikken, dan wel met 1 prik én hersteld), degene die de prik heeft
gezet (huisarts of GGD) en het RIVM geven aan dat het goed in het systeem staat, maar
desondanks lukt het door een technische storing toch niet om een QR-code op te halen?
Vraag 7
Is het ook mogelijk voor mensen om zich te melden bij een fysieke helpdesk of loket
als het niet lukt om een QR-code op te vragen?
Vraag 8
Bent u bereid de helpdesk voor het ophalen van een QR-code uit te breiden, ook gegeven
de mogelijkheid dat het coronatoegangsbewijs breder wordt ingezet? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 9
Wat is de oorzaak dat het pas vanaf half november mogelijk is voor mensen die hun
1e prik elders maar hun 2e prik in Nederland hebben gekregen om een coronatoegangsbewijs
te krijgen? En wat is de reden dat in de loop van de tweede helft van november er
een oplossing is voor mensen die woonachtig zijn in Nederland maar elders in Europa
zijn gevaccineerd?
Vraag 10
Wat zijn momenteel de wachttijden bij de locaties in Utrecht en Groningen voor mensen
die in het buitenland gevaccineerd zijn en woonachtig zijn in Nederland (of Nederlander
zijn)? Bent u bereid meer locaties te openen verspreid over het land?
Vraag 11
Is het mogelijk om ook andere GGD-vaccinatielocaties toegang te geven tot het systeem
om handmatig buitenlandse vaccinatiebewijzen te registreren, en dat slechts een enkele
medewerker ter plaatse hier toegang tot heeft? Zo nee, waarom niet? Waarom is hier
specifieke ict-kennis voor nodig?
Vraag 12
Vanaf wanneer kunnen ook mensen die buiten de EU volledig gevaccineerd zijn, maar
geen Nederlander zijn of niet in Nederland wonen, ook een QR-code opvragen voor het
coronatoegangsbewijs, zoals bezoekers aan conferenties? Waarom is het wenselijk als
zij zich iedere keer moeten testen?
Vraag 13
Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk, en ieder afzonderlijk beantwoorden, gegeven
de bredere inzet van het coronatoegangsbewijs?
Mededeling
De vragen van de leden Paternotte (D66) en Van den Berg (CDA) over de blijvende problemen
van het ophalen van de QR-code voor het coronatoegangsbewijs (2021Z19921) kunnen tot mijn spijt niet binnen de gebruikelijke termijn worden beantwoord.
De reden van het uitstel is dat afstemming van de beantwoording extra tijd vergt.
Ik zal u zo spoedig mogelijk de antwoorden op de Kamervragen doen toekomen.