Vragen van de leden Aukje de Vries en Rudmer Heerema (beiden VVD) aan de Minister
van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Grenzen van baggeren in Waddenzee
nabij» (ingezonden 14 oktober 2021).
Mededeling van Minister Visser (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 4 november
2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Grenzen van baggeren in Waddenzee nabij»? Wat vindt
u van dit bericht? Kunt u aangeven wat de exacte situatie is met betrekking tot het
baggeren?1
Vraag 2
Hoe groot is het probleem? Wat kunnen de gevolgen zijn voor de bereikbaarheid van
de Waddeneilanden en -havens als de grens in 2023 zou zijn bereikt? Wat moet er gebeuren
om dat te voorkomen cq. vermijden?
Vraag 3
Welk overleg is hierover met de betrokken bestuurders in het gebied? Wat is daaruit
gekomen dan wel welk overleg gaat hierover plaatsvinden?
Vraag 4
Welke oplossingen zijn er als de grens voor het baggeren bereikt is en welke acties
moeten dan worden ondernomen? In hoeverre gaan de betrokken ministeries deze acties
ook daadwerkelijk tijdig ondernemen en wat is daarvan dan de planning?
Vraag 5
Bent u het eens met de stelling dat de bereikbaarheid van de Waddeneilanden en -havens
van maatschappelijk en economisch belang is? Zo nee, waarom niet, aangezien de motie
Aukje de Vries c.s. (Kamerstuk 29 684, nr. 198) hierover is aangenomen?
Vraag 6
Bent u het met de stelling eens dat het varen op getij geen acceptabele optie is in
het kader van de bereikbaarheid van de Waddeneilanden en -havens? Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Wat gaat u eraan doen om de Waddeneilanden en -havens op een vergelijkbare manier
als op dit moment goed bereikbaar te houden in de nabije en verdere toekomst?
Vraag 8
Kunt u aangeven hoe Duitsland en Denemarken in het Waddengebied ervoor zorgen dat
de eilanden en havens goed bereikbaar zijn en blijven en hoe ze concreet omgaan met
het op diepte en breedte houden van de vaargeulen?
Vraag 9
Klopt het dat bij Ameland dit najaar wordt gezocht naar een efficiëntere manier van
baggeren, het anders verspreiden van de baggerspecie en de bagger verder weg brengen?
Wanneer kunnen hiervan de uitkomsten worden verwacht en kan de Kamer daarover worden
geïnformeerd?
Vraag 10
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de korte- en langetermijnoplossingen
die zijn afgesproken met betrekking tot de bereikbaarheid van Ameland? Wat is de stand
van zaken met betrekking tot de vertragingen bij de veerboot Holwerd-Nes (Ameland)?
Vraag 11
Klopt het dat de eenmalige actie bij de vaargeul Westgat (tussen Ameland en Schiermonnikoog
en van belang voor de haven van Lauwersoog) van een paar jaar terug ervoor heeft gezorgd
dat deze goed op diepte blijft, ondanks de eerdere scepsis? Is er een evaluatie beschikbaar?
Zo ja, kan de Kamer die krijgen? En wat leert Rijkswaterstaat uit deze casus voor
de toekomst, ook voor andere situaties?
Vraag 12
Klopt het dat de vaargeul naar Ameland gebaggerd wordt volgens een vaste route en
er dus niet wordt «meebewogen» met de veranderende vaargeul? Zo ja, waarom gebeurt
dit op deze wijze en wordt niet aangesloten bij de veranderende vaargeul? Welke gevolgen
heeft dit voor de hoeveelheid baggerwerk daar?
Vraag 13
Wat is de situatie met betrekking tot het diepte houden van de vaargeul Boontjes (IJsselmeer-Harlingen)?
In hoeverre klopt het dat hier, ondanks de eerder genoemde aangenomen motie, het pact
van Marrum en de Gebiedsagenda toch gesteggel over is? Wanneer kan hierover duidelijkheid
worden gegeven?
Mededeling
Hierbij bericht ik u, dat de schriftelijke vragen van de leden De Vries en Heerema
(beiden VVD) over het bericht «Grens van baggeren in Waddenzee nabij» (ingezonden
14 oktober 2021) niet binnen de gebruikelijke termijn kunnen worden beantwoord, aangezien
de afstemming meer tijd vraagt.
Ik streef ernaar de vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.
X Noot
1Friesch Dagblad d.d. 7 oktober 2021