Vragen van het lid Omtzigt (Omtzigt) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat
over het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) naar de vliegramp in
Faro, waarbij 56 mensen omkwamen en 106 mensen zwaargewond raakten. (ingezonden 11 oktober
2021).
Mededeling van Minister Visser (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 4 november
2021).
Vraag 1
Herinnert u zich dat uw ambtsvoorganger op 18 augustus 2020 de OVV verzocht heeft
om naar aanleiding van de uitzending van EenVandaag van 16 januari 2016, het deskundigenonderzoek
en het eindvonnis in de rechtszaak (waarbij de staat voor 20% aansprakelijk is gesteld
voor de onvergoede schade) nader onderzoek te doen?1
Vraag 2
Herinnert u zich dat de rechtbank keihard oordeelde over de Raad voor de Luchtvaart,
de rechtsvoorganger van de OVV, toen zij vonniste en wel als volgt:
«…de Raad [heeft] onzorgvuldig en onrechtmatig gehandeld. De Raad heeft in het onderzoek
naar de oorzaken van de ramp te stellig naar voren gebracht dat een zogenaamde windshear
(plotseling optredende verandering in windsnelheid en windrichting) als primaire oorzaak
van het ongeval moest worden beschouwd. In het definitieve Rapport van Ongeval van
de Portugese Onderzoeksraad is windshear echter niet als oorzaak erkend»?2
Vraag 3
Herinnert u zich dat uw ambtsvoorganger op 18 augustus 2020 expliciet scheef: «Per
brief van 5 oktober 2017 is additioneel verkregen informatie van de Portugese onderzoeksinstantie
overgedragen aan de OVV. Ik verzoek u ook deze informatie te betrekken in uw onderzoek.»?
Vraag 4
Bent u zich ervan bewust van dat de Staat als eigenaar van het toestel een belang
had bij de uitkomst van het onderzoek dat werd uitgevoerd door de Raad voor de Luchtvaart,
die toen onderdeel was van het ministerie?
Vraag 5
Zijn er nog relevante zaken bekend over het ongeval (over de aanschaf en de eigendom
van het vliegtuig, over de contracten waarmee Martinair het vliegtuig van de staat
terug huurde, over politieke of andere bemoeienis bij het onderzoek) die wel bekend
zijn bij de regering maar nog niet naar buiten gebracht zijn? Zo ja, wilt u die hierbij
aan de Kamer melden?
Vraag 6
Hoe is geborgd dat de OVV een onafhankelijk onderzoek doet naar het handelen van de
rechtsvoorganger van de OVV?
Vraag 7
Heeft u de OVV gevraagd om een uitgebreider onderzoek te doen en in ieder geval ook
de zaken rondom de motoren mee te nemen en het Portugese rapport, naar aanleiding
van het feit dat de OVV in een brief aan u op 14 september 2020 aangaf een beperkt
onderzoek te doen, alleen naar het landingsgestel en dat dat onderzoek begin 2021
klaar zou zijn?
Vraag 8
Beoordeelt u de onderzoeksvraag van het OVV als volledig of niet?
Vraag 9
Indien de OVV de vraag van de regering niet wilde overnemen, is daarover dan overleg
geweest met de OVV en is ingestemd met de nieuwe vraag?
Vraag 10
Kunt u een overzicht geven van alle stukken die de staat ter beschikking gesteld heeft
aan de OVV voor dit onderzoek?
Vraag 11
Zijn er ook relevante stukken over de vliegramp, die nog niet ter beschikking gesteld
zijn de OVV? Zo ja, welke?
Vraag 12
Zijn er stukken staatsgeheim verklaard in deze zaak? Zo ja welke en kan de Kamer daarvan
een afschrift ontvangen?
Vraag 13
Is de OVV ooit op enig moment aangelopen tegen een beperkte medewerking van de staat
in het onderzoek? Zo ja, bij wie en waarover?
Vraag 14
Kunt u aangeven wanneer de OVV verwacht het onderzoek af te ronden?
Vraag 15
Kunt u deze vragen een voor een en binnen drie weken beantwoorden?
Mededeling
Op 11 oktober 2021 heeft het lid Omzigt (Omzigt) vragen gesteld aan de Minister van
IenW over het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) naar de vliegramp
in Faro.
De vragen kunnen niet binnen de gestelde termijn worden beantwoord in verband met
de benodigde afstemming.
Ik zal u de antwoorden zo spoedig mogelijk doen toekomen.