Vragen van het lid Peter de Groot (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstraat
over de berichten «Brug over Prinses Margrietkanaal in Kootstertille onveilig: bussen
en vrachtverkeer moeten omrijden» en «Wijkertunnel (A9) op slot voor vrachtverkeer»
(ingezonden 12 oktober 2021).
Mededeling van Minister Visser (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 3 november
2021).
Vraag 1
Bent u bekend met de berichten «Brug over Prinses Margrietkanaal in Kootstertille
onveilig: bussen en vrachtverkeer moeten omrijden» van 7 oktober 2021 en «Wijkertunnel
(A9) op slot voor vrachtverkeer» van 8 oktober 2021?1,
2
Vraag 2
Kunt u toelichten wat de «code rood» classificering van de brug Kootstertille door
Rijkswaterstaat precies betekent? Is de brug onveilig of is de brug niet veilig te
verklaren?
Vraag 3
Waarom is er nu toch sprake van een beperking, terwijl na de aanvaring in de 2013,
met ernstige schade tot gevolg, de brug na reparatie veilig gebruikt zou kunnen worden
tot 2025?
Vraag 4
Wat zijn de gevolgen voor de verbinding met Noordoost-Friesland voor de landbouw en
industrie nu niet alleen deze brug wordt afgesloten voor zwaar verkeer, maar ook de
brug bij Skûlenboarch al langere tijd dicht is voor zwaar verkeer?
Vraag 5
Kunt u toelichten waarom ervoor is gekozen om per maandag 11 oktober 2021 de ontheffingen
voor de boeren in de omgeving, die zo nu en dan gebruik maakten van de brug bij Skûlenboarch,
in te trekken?
Vraag 6
Kunt u uitleggen waarom de vervanging van de brug onlangs door het rijk nog met een
jaar werd uitgesteld? Zijn alle mogelijkheden in kaart gebracht? Zorgt extra budget
voor beheer en onderhoud voor een versnelling van dit project?
Vraag 7
Bent u bereid om een contra-expertise op te starten voor een tijdelijke versterking
van de brug om hiermee een snelle oplossing voorhanden te hebben die ruimschoots voor
de definitieve vervanging en het liefst op korte termijn wordt uitgevoerd met als
doel het beperken of opheffen van de hinder?
Vraag 8
Hoe kan het dat Rijkswaterstaat ineens werd geconfronteerd met de defecte ventilatoren
in de Wijkertunnel, waardoor de keuze is gemaakt om de tunnel van de één op de andere
dag af te sluiten voor vrachtverkeer?
Vraag 9
Waarom is de sluiting voor onbepaalde tijd? Waarom kan er geen gerichte termijn worden
gegeven?
Vraag 10
Welke andere mogelijkheden waren er om een volledige afsluiting voor vrachtverkeer
te voorkomen?
Vraag 11
In hoeverre worden de ondernemers en bedrijven die de dupe zijn van dit besluit van
te voren meegenomen in de besluitvorming?
Vraag 12
Worden deze ondernemers en bedrijven gecompenseerd voor eventuele extra kosten die
zij moeten maken als gevolg van de afsluiting?
Vraag 13
Heeft u in beeld wat de gevolgen zijn voor het verkeer en de drukte op de weg nu deze
vrachtwagens gebruik moeten maken van nabijgelegen tunnels?
Vraag 14
Zijn er meerdere vergelijkbare situaties bekend waarbij Rijkswaterstaat de defecten
en/of het achterstallig onderhoud niet volledig in kaart heeft?
Vraag 15
Op welke wijze kan vroegtijdige communicatie naar weggebruikers worden verbeterd,
in plaats van voor voldongen feiten komen te staan, zoals bij de beperkingen van de
Wijkertunnel?
Vraag 16
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Mededeling
Op 12 oktober ontving ik vragen van het lid De Groot over het bericht «Brug over Prinses
Margrietkanaal in Kootstertille onveilig: bussen en vrachtverkeer moeten omrijden»
en «Wijkertunnel (A9) op slot voor vrachtverkeer».
Tot mijn spijt kunnen de ontvangen vragen niet binnen de gebruikelijke termijn worden
beantwoord, omdat de beantwoording meer tijd vraagt.
Ik zal u zo spoedig mogelijk de antwoorden op de Kamervragen doen toekomen.
X Noot
1Leeuwarder Courant, 7 oktober 2021, «Brug over Prinses Margrietkanaal in Kootstertille
onveilig: bussen en vrachtverkeer moeten omrijden», Brug over Prinses Margrietkanaal
in Kootstertille onveilig: bussen en vrachtverkeer moeten omrijden – Leeuwarder Courant
(lc.nl)
X Noot
2De Telegraaf, 8 oktober 2021, «Wijkertunnel (A9) op slot voor vrachtverkeer», Wijkertunnel
(A9) op slot voor vrachtverkeer | Binnenland | Telegraaf.nl