Vragen van de leden Bromet en Kröger (beiden GroenLinks) aan de Minister-President
en de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over een reis per vliegtuig m.b.t.
het staatsbezoek van de Koning en Koningin aan Oostenrijk (ingezonden 29 juni 2022).
Antwoord van Minister Hoekstra (Buitenlandse Zaken), mede namens de Minister-President,
de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Staatssecretaris van Infrastructuur
en Waterstaat (ontvangen 24 augustus 2022).
Vraag 1
Kunt u schetsen waarom voor het staatsbezoek van de Koning en Koningin aan Oostenrijk
gekozen is voor een reis per vliegtuig, terwijl juist Oostenrijk sinds enige tijd
heel goed bereikbaar is per (nacht)trein? Hoe past dit in het beleid van de rijksoverheid
om duurzaam vervoer te stimuleren?
Antwoord 1
Voor iedere reis wordt een afgewogen keuze gemaakt waarbij onder andere efficiëntie,
veiligheid, flexibiliteit, duurzaamheid, beschikbaarheid en kosten meespelen. Hierbij
worden de mogelijkheden van reizen (auto, trein, lijnvlucht of regeringsvliegtuig)
bekeken en naast de agenda gelegd van het Koninklijk Paar en de eventueel meereizende
bewindsperso(o)n(en). Hieruit volgt een beslissing. Voor het traject van Nederland
naar Oostenrijk bleek de trein helaas (nog) geen volwaardig alternatief. Een vliegreis
kostte ongeveer anderhalf uur terwijl de treinreis meer dan 12 uur zou hebben gekost.
Om deze reden en ook vanwege de impact van logistieke en veiligheidsmaatregelen op
het traject en op andere treinreizigers is gekozen voor een reis per vliegtuig.
Vraag 2
Deelt u de mening dat het voor een staatsbezoek, dat mede in het teken staat van duurzaam
vervoer, logischer was geweest om te kiezen voor een reis per trein in plaats van
niet-duurzaam vervoer per vliegtuig? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Helaas is reizen per trein niet altijd passend in verband met factoren zoals veiligheid,
efficiëntie en flexibiliteit. Desalniettemin zal deze optie, met inachtneming van
voornoemde factoren, iedere keer worden overwogen en wordt telkens bekeken of het
mogelijk is het vervoer per trein in te passen in het reisschema.
Vraag 3
Deelt u de mening dat een buitenlandse reis van het staatshoofd per trein een goed
voorbeeld zou zijn voor vele anderen om te kiezen voor duurzaam vervoer per trein?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
De inzet van het kabinet is om nationaal en internationaal met de trein reizen binnen
Europa verder te stimuleren. De voorkeur voor duurzaam reizen wijkt in die zin dus
niet af van de afweging door andere leden van de regering. Voor iedere reis wordt
een afgewogen keuze gemaakt waarbij onder andere efficiëntie, veiligheid, flexibiliteit,
duurzaamheid, beschikbaarheid en kosten meespelen.
Vraag 4
Wat is het beleid ten aanzien van de inzet van het koninklijke rijtuig (SR-10)? Kan
dit rijtuig ingezet worden als onderdeel van bijvoorbeeld de huidige nachttreinen
naar Wenen en Zurich en/of toekomstige internationale verbindingen? Wanneer is het
Koninklijke rijtuig in de afgelopen vijf jaren ingezet voor vervoer van leden van
het Koninklijk Huis?
Antwoord 4
Het koninklijke rijtuig is een aangepast intercityrijtuig en kan ook internationaal
worden ingezet. In het verleden is het internationaal ingezet voor bijvoorbeeld vakantiereizen
naar Lech in Oostenrijk. Het rijtuig is de afgelopen vijf jaar niet ingezet voor buitenlandse
reizen. De laatste keer dat het werd ingezet was voor een reis naar Tilburg op Koningsdag
2017. Bij inzet wordt het rijtuig normaal gesproken gekoppeld aan een al ingeplande
trein.
Vraag 5
Bent u bereid om overleg tussen de Dienst Koninklijk Huis, de NS en eventuele andere
vervoerders te stimuleren om het huidige koninklijke rijtuig of een nieuw rijtuig
de komende periode gereed te maken voor het gebruik van buitenlandse reizen? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 5
Het koninklijk rijtuig is al internationaal toegelaten. Aanpassing is derhalve niet
aan de orde.
Vraag 6
Bent u bereid om het gebruik van duurzaam vervoer van leden van het Koninklijk Huis
per trein voor officiële buitenlandse bezoeken zoveel mogelijk te stimuleren? Zo ja,
op welke wijze gaat u dit doen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Duurzaamheid is standaard een belangrijke factor in het keuzeproces voor de transportmodaliteit
voor officiële buitenlandse bezoeken van leden van de regering en van het Koninklijk
Huis. Helaas is reizen per trein niet altijd passend in verband met factoren zoals
veiligheid, efficiëntie en flexibiliteit. Voor iedere reis wordt een afgewogen keuze
gemaakt waarbij onder andere efficiëntie, veiligheid, flexibiliteit, duurzaamheid,
beschikbaarheid en kosten meespelen.
Vraag 7
Kunt u deze vragen afzonderlijk van elkaar beantwoorden?