Vragen van het lid Van Haga (Groep Van Haga) aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over dienstauto’s, in aanvulling op eerdere vragen over hetzelfde onderwerp van het lid Van Raan (PvdD) (ingezonden 13 april 2022).

Antwoord van Minister Bruins Slot (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen 22 juni 2022)Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 2592

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht «Kabinet hoeft pas in 2028 duurzaam te rijden: «Comfort laat nu nog te wensen over»»?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Gelooft u in het credo «practice what you preach»? Zo ja, kunt u uw voornemen duiden om het kabinet pas in 2028 te voorzien van duurzame dienstauto’s?

Antwoord

Het kabinet zet vol in op verduurzaming en is zich bewust van zijn voorbeeldrol.

De ambitie in het Klimaatakkoord is dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s in Nederland emissieloos zijn. In aanvulling hierop heeft de rijksoverheid voor zichzelf als doel gesteld dat op zijn laatst in 2028 het eigen civiele wagenpark volledig zero-emissie is. Het omschakelen van een fossiel aangedreven wagenpark naar een zero-emissie wagenpark is een omvangrijke operatie. In de verduurzamingsopgave van het Rijkswagenpark moet rekening worden gehouden met lopende contracten voor het wagenpark, doelmatige besteding van middelen, het aanleggen van de bijbehorende laadinfrastructuur en de beschikbaarheid van vergelijkbare zero-emissie modellen op de automarkt.

Klimaatbewust inkopen is hierbij een belangrijk uitgangspunt als gaat het om het voorkomen of minimaliseren van de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen. Steeds meer ministeries hanteren inmiddels het «zero-emissie, tenzij»-principe bij de aanschaf van nieuwe dienstauto’s. Eind maart 2022 bestond het civiele wagenpark van de rijksoverheid uit 18 procent zero-emissie voertuigen (2.529 van de 13.897 personen- en bestelauto’s). Zoals in het coalitieakkoord benoemd, wordt er rekening gehouden worden met de bijzondere positie van Defensie (goed voor 45 procent van het Rijkswagenpark). Wanneer het civiele wagenpark van dit ministerie buiten beschouwing wordt gelaten, dan bedraagt het aandeel zero-emissie voertuigen 31 procent.

Vraag 3

Waarom beklaagt u zich ook over het comfort. «Het aanbod op de markt van zero-emissie-auto’s die aan de gewenste inrichting voldoen (zoals voldoende been- en hoofdruimte en een ergonomisch aan te passen zitplek), is op dit moment nog beperkt»? Is het eigen comfort belangrijker dan de verduurzamingsopgave?

Antwoord

In mijn eerdere beantwoording aan uw Kamer (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 3239) heb ik aangegeven dat de uiteindelijke keuze voor een dienstauto een afweging is van diverse factoren en eisen.

Bewindspersonen krijgen in verband met doelmatige besteding van middelen, in de regel de dienstauto van hun voorganger als het contract nog niet is verstreken. Vervolgens moet bij de keuze van een nieuwe dienstauto aan een aantal eisen worden voldaan, zoals het voldoen aan de voorschriften van de arbeidsomstandighedenwet, (fysieke) veiligheid en duurzaamheid. Er is mij niet bekend dat het argument van «onvoldoende ergonomische zitplek» heeft geleid tot het niet overstappen op een zero-emissie voertuig.

Vraag 4

Bent u bekend met het feit dat er zoveel verschillende ruime representatieve elektrische auto’s, ook SUV’s, zijn? Zo ja, bent u bereid om alsnog en als de wiedeweerga het dienstautowagenpark te verduurzamen? Graag een toelichting.

Antwoord

Ja, daar ben ik mee bekend. Bij de keuze van een dienstauto zijn er, zoals reeds in antwoord op vraag 3 is aangegeven, diverse afwegingen om te maken en moet rekening gehouden worden met verschillende eisen. Om de ingeslagen weg naar uiteindelijk een zero-emissie civiel Rijkswagenpark in 2028 een impuls te geven, zal ik mijn collega-bewindspersonen vragen het «zero-emissie, tenzij» principe – voor zover dit niet al gebeurt – bij de aanschaf van nieuwe dienstauto’s te hanteren.


X Noot
1

De Telegraaf, «Kabinet hoeft pas in 2028 duurzaam te rijden: «Comfort laat nu nog te wensen over»», 11 april 2022, https://www.telegraaf.nl/nieuws/1894161217/kabinet-hoeft-pas-in-2028-duurzaam-te-rijden-comfort-laat-nu-nog-te-wensen-over.

Naar boven