Vragen van de leden Bouchallikh, Maatoug en Kröger (allen GroenLinks) aan de Ministers
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, van Economische Zaken en Klimaat, voor Klimaat
en Energie en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over klimaatbanen (ingezonden 14 maart
2022).
Mededeling van Minister Dijkgraaf (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen 7 april
2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het manifest van GroenLinks Eindhoven «Groene Banen, Gouden Toekomst»?1
Vraag 2
Erkent u dat het klimaatprobleem en sociale ongelijkheid direct aan elkaar gekoppeld
zijn, en de energietransitie alleen kan slagen als deze sociaal gebeurt?
Vraag 3
Zou een klimaatbanencoalitie, zoals voorgesteld in Eindhoven, ook landelijk opgezet
kunnen worden als onderdeel van het Actieplan Groene Banen? Bent u bereid landelijke
meetbare doelstellingen te formuleren waar bedrijven, opleidingen en overheden zich
aan committeren?
Vraag 4
Bent u bereid werkzoekenden actief te ondersteunen in de omscholing naar een baan
in de energietransitie, bijvoorbeeld in de vorm van extra begeleidingsbudget aan gemeenten?
Vraag 5
Deelt u de constatering dat het een belemmering is voor werkzoekenden en de energietransitie
dat scholing nu vanuit verschillende potten (gemeente, STAP-budget, UWV) gefinancierd
wordt? Bent u bereid in het kader van het Actieplan Groene Banen deze belemmeringen
in kaart te brengen en de rijksoverheid een sturende rol te geven, gezien het belang
van deze transitie?
Vraag 6
Welke initiatieven lopen op dit moment om aspirant-mbo-studenten te stimuleren om
een techniekopleiding te doen? Wat zijn de meetbare doelen van deze initiatieven,
en hoe wordt ervoor gezorgd dat deze doelen ook worden gehaald?
Vraag 7
Worden met de bestaande initiatieven, waaronder het Techniekpact, alle sectoren en
tekortberoepen gedekt die nodig zijn voor de energietransitie? Zo nee, voor welke
klimaatbanen is nog geen beleid ontwikkeld en is dat in de maak?
Vraag 8
Kunt u een overzicht geven van de initiatieven om hbo-studenten te stimuleren een
techniekopleiding te doen? Wat zijn de meetbare doelen van deze initiatieven?
Vraag 9
Zijn de bestaande initiatieven volgens u voldoende om het tekort aan technische vakmensen
op te lossen? Zo nee, welke aanvullende middelen bent u voornemens in te zetten?
Vraag 10
Hoe kijkt u aan tegen de oproep van de voorzitter van Techniek Nederland om een actieplan
techniekonderwijs op te zetten?2 Wat vindt u van de oproep van de voorzitter van de MBO Raad om een nationaal noodplan
in te richten?3 Hoe wordt er samengewerkt met deze en andere betrokken partijen uit het veld?
Vraag 11
Kunt u in kaart brengen op welke wijze en bij welke initiatieven de drie ministeries
op dit moment samenwerken om de tekorten voor de energietransitie op te lossen? Bij
welk ministerie ligt op dit moment de regie?
Vraag 12
Hoe kijkt u aan tegen maatregelen, zoals extra geld voor beroepsopleidingen in een
tekortsector, lager collegegeld en/of een afstudeerbonus voor techniekopleidingen?
Vraag 13
Op welke wijze kunt u studenten meer ruimte geven voor het herzien van een initiële
studiekeuze naar een opleiding in de technieksector?
Vraag 14
Hoe staat het met de uitvoering van motie van het lid Westerveld waarin wordt gevraagd
naar het ontwikkelen van een langetermijnvisie voor het vervolgonderwijs, met meer
waardering voor het beroepsonderwijs en praktische vaardigheden?4
Mededeling
Op 14 maart 2022 hebben de leden Bouchallikh, Maatoug en Kröger (allen GroenLinks)
schriftelijke vragen gesteld over klimaatbanen.
Tot mijn spijt is beantwoording binnen de gestelde termijn niet mogelijk, vanwege
de benodigde interdepartementale afstemming. Ik zal de vragen zo snel mogelijk beantwoorden.