Vragen van de leden Sneller (D66) en Bromet (GroenLinks) aan alle bewindspersonen over hun openbare agenda (ingezonden 28 februari 2022).

Antwoord van Staatssecretaris Heijnen en Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 21 maart 2022).

Vraag 1

Op welke manier is de motie-Sneller/Bromet over de openbare agenda van bewindspersonen in uw herinnering aan de orde gesteld tijdens het constituerend beraad?1

Antwoord 1

In het constituerend beraad heeft de formateur gewezen op de openbare agenda van de bewindslieden.

Vraag 2

Bent u bereid deze motie onverkort uit te voeren? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 2

Ja. In aanloop naar het aantreden van het kabinet-Rutte IV is de openbare agenda van de bewindslieden meermaals onderwerp van gesprek geweest in de Voorlichtingsraad. Het overleg van de secretarissen-generaal heeft begin januari ingestemd met de notitie «Openbare agenda bewindslieden». In deze notitie is een aantal adviezen opgenomen dat moet bijdragen aan een gebruiksvriendelijkere openbare agenda die tegemoet komt aan de motie Sneller en Bromet. Zo nemen we contactgegevens op bij de agenda-items en geven we waar nodig een korte beschrijving van het onderwerp. Ook worden de agenda-items, conform de motie motie-Sneller/Bromet, op rijksoverheid.nl gecategoriseerd om te kunnen zoeken op verschillende trefwoorden, zoals «gesprek», «werkbezoek» of «bestuurlijk overleg». Daarnaast kan op bewindspersoon worden gezocht of op de voltallige kabinetsploeg.

Vraag 3

Bent u bekend met de Notitie van de Rijksvoorlichtingsdienst over de Openbare agenda bewindspersonen (d.d. 3 januari 2022)? Onderschrijft u de zeven afspraken die daarin beschreven worden en bent u bereid deze nauwgezet na te leven?

Antwoord 3

Ja, we zijn bekend met deze notitie. We onderschrijven de zeven afspraken uit de notitie en zorgen dat ze worden nageleefd.

Vraag 4

Hoe beoordeelt u de uitkomsten van het onderzoek van Open State Foundation dat slechts 14% van de afspraken die zijn opgenomen in de openbare agenda’s de informatie bevat die conform de Uitvoeringsrichtlijn openbare agenda bewindspersonen vereist is (terwijl de opgenomen afspraken slechts een deel zijn van diegene die daar volgens de Uitvoeringsrichtlijn in hadden moeten staan en de afspraken die wel aan de normen voldoen uitsluitend bij de Ministeries van LNV en Financiën voorkomen)?2 3 Welke concrete doelstelling voor de mate van naleving van de bestaande afspraken heeft u zichzelf voor de rest van deze kabinetsperiode gesteld?

Antwoord 4

Wij erkennen dat er ruimte is voor verbetering. In het begin van onze kabinetsperiode stond nog niet bij elke agenda-afspraak een contactpersoon. Ook konden we bij enkele afspraken meer informatie geven. We zullen onze agenda’s in de resterende kabinetsperiode bijhouden conform de afspraken uit de notitie «Openbare agenda bewindslieden» en voegen de nodige informatie toe bij de reeds gepubliceerde afspraken.

Vraag 5

Herkent u het beeld uit het artikel «Over mooie voornemens en agenda’s die tekort schieten» uit de Volkskrant van 23 februari 2022 dat naleving van de beslispunten uit deze notitie tot nog toe onvoldoende is, laat staan de motie die daarbovenop bijvoorbeeld om «zoveel mogelijk realtime» openbaarmaking in plaats van achteraf over de afgelopen week?

Antwoord 5

We hebben kennis genomen van het artikel «Over mooie voornemens en agenda’s die tekort schieten» en zien dat enkele gepubliceerde afspraken een toevoeging vereisen. Zoals bij antwoord 4 aangegeven, hebben we daarom per direct een emailadres opgenomen voor eventuele vragen over de betreffende afspraak. Ook hebben we een gespreksonderwerp toegevoegd waar dat nodig is.

Vraag 6

Bent u bereid om uw openbare agenda met terugwerkende kracht tot het moment van uw aantreden bij te werken zodat deze alsnog voldoet aan genoemde afspraken?

Antwoord 6

Ja. Onze openbare agenda’s zijn nu volledig bijgewerkt.

Vraag 7

Op welke wijze bent u voornemens verbetering aan te brengen in de naleving van de normen uit de genoemde motie en notitie voor toekomstige afspraken?

Antwoord 7

Er is een beknopte handleiding opgesteld die is besproken in de Voorlichtingsraad en die – samen met de notitie «Openbare agenda bewindslieden» – is gedeeld met alle bewindslieden. De gemaakte afspraken zijn nogmaals onder de aandacht gebracht van de betrokken medewerkers.

Vraag 8

In het licht van de nadruk die de premier tijdens het debat over de begroting Algemene Zaken op 14 oktober 2021 legde op «het principe van de individuele ministeriële verantwoordelijkheid in ons staatsbestel»: kunnen alle bewindspersonen deze vragen individueel beantwoorden?

Antwoord 8

Ja.


X Noot
1

Kamerstuk 35 925 VII, nr. 18

X Noot
2

Open State Foundation, «Agenda’s van bewindspersonen zijn nog steeds schimmig», 25 februari 2022, https://openstate.eu/nl/2022/02/agendas-van-bewindspersonen-zijn-nog-steeds-schimmig/

Naar boven