Vragen van de leden Bontenbal en Geurts (beiden CDA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de export van vervuilende brandstoffen naar Afrika (ingezonden 27 december 2021).

Mededeling van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 27 januari 2022).

Vraag 1

Bent u bekend met het artikel «Toezichthouder poldert over export vieze brandstof, geduld is op bij Greenpeace»?1

Vraag 2

Klopt het dat de inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in gesprek is met een aantal Nederlandse raffinaderijen en inzet op het vrijwillig verlagen van het zwavelgehalte in brandstoffen bestemd voor de export naar West-Afrika? Zo ja, waarom is een beperkt aantal partijen geselecteerd en waarom alleen West-Afrika?

Vraag 3

Wat is het doel van deze gesprekken? Deelt u de mening dat het doel moet zijn om daadwerkelijk de emissies van voertuigen in West-Afrika te reduceren en een transitie op gang te brengen naar het gebruik van schonere brandstoffen?

Vraag 4

Kunt u onderbouwen dat de gekozen aanpak daadwerkelijk leidt tot emissiereductie in West-Afrika? Klopt het dat de landen in West-Afrika deze brandstoffen kopen omdat deze veel goedkoper zijn dan laagzwavelige brandstoffen? Deelt u de zorg dat wanneer raffinaderijen in Nederland abrupt gedwongen worden de export van de meer vervuilende brandstoffen te staken, dit zal betekenen dat deze landen dezelfde brandstoffen zullen betrekken uit andere landen (China, etc.)?

Vraag 5

Bent u bereid nader extern onderzoek te laten doen naar de meest effectieve aanpak om de toepassing van laagzwavelige brandstoffen in arme landen te stimuleren en hierover met de Kamer in gesprek te gaan?

Vraag 6

Wat zouden voor Nederland de gevolgen zijn voor het energieverbruik en uitstoot van broeikasgassen als Nederlandse raffinaderijen op korte termijn gedwongen worden de brandstoffen te ontzwavelen?

Vraag 7

Zijn de gesprekken en eventueel daaruit volgende afspraken die het ILT heeft en maakt met deze raffinaderijen in lijn met de Mededingingswet of wetgeving in andere landen? Met andere woorden: mogen deze bedrijven onder leiding en druk van het ILT wel onderlinge afspraken maken?

Vraag 8

Klopt het dat ILT voornemens is een beleidsregel te publiceren om verdere ontzwaveling juridisch af te dwingen? Welke juridische grondslag bestaat daarvoor?

Vraag 9

Is een internationale aanpak, binnen Europa en samen met landen in Afrika, niet veel effectiever dan een solitaire aanpak door het ILT? Met welke landen spreekt u hierover? Bent u bereid dit gesprek, als dat niet gevoerd wordt, alsnog te gaan voeren?

Mededeling

De beantwoording van de Kamervragen van de leden Bontenbal en Geurts (beiden CDA) over de export van vervuilende brandstoffen (2021Z24258, ingezonden 27 december 2021) duurt tot mijn spijt langer dan de gebruikelijke beantwoordingstermijn toestaat.

De reden van het uitstel is de benodigde tijd om de antwoorden af te stemmen met de betrokken partijen.

Ik zal u de antwoorden op de gestelde Kamervragen zo spoedig mogelijk doen toekomen.


X Noot
1

RTL Nieuws, 16 december 2021, «Toezichthouder poldert over export vieze brandstof, geduld is op bij Greenpeace». (https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5274450/vervuilende-brandstoffen-ongehinderd-geexporteerd-afrika)

Naar boven