Vragen van de leden Peter de Groot en Erkens (beiden VVD) aan de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat over het bericht «Zorgen en boosheid na plotseling afblazen contractondertekening
voor verbreden A2, Rijkswaterstaat meldt miljoenentekort» (ingezonden 13 december
2021).
Antwoord van Minister Visser (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 7 januari 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Zorgen en boosheid na plotseling afblazen contractondertekening
voor verbreden A2, Rijkswaterstaat meldt miljoenentekort»?1
Vraag 2
Wat is er precies aan de hand?
Antwoord 2
Kort voor de geplande vaststelling van enkele uitvoeringsovereenkomsten voor het project
A2 Het Vonderen Kerensheide is besloten de ondertekening niet plaats te laten vinden.
Dat heeft bij de regio – begrijpelijk – tot onvrede geleid. In het antwoord op vraag
3 ga ik daar nader op in. De overeenkomsten konden helaas niet worden getekend, omdat
de (geactualiseerde) raming van het project hoger ligt dan het taakstellend budget.
De voorbereidingen van het project lopen ondertussen conform planning door waardoor
op dit moment geen effect is op het geplande moment van aanbesteding (voorjaar 2022).
Vraag 3
Wat is de reden dat het ondertekenen van de overeenkomst zo laat is afgezegd?
Antwoord 3
De annulering had ten eerste ruim eerder moeten plaatsvinden, omdat het genoemde tekort
al eerder bekend was. De communicatie met de betrokken partijen over het annuleren
van de ondertekening is voorts te laat opgestart en niet goed verlopen. Inmiddels
heb ik hierover met de gedeputeerde van Limburg contact gehad en mijn verontschuldigingen
hiervoor aangeboden.
Vraag 4
Het zou gaan om een tekort van «enkele miljoenen» op een totaal budget van 287 miljoen
euro. Hoe groot is precies het tekort?
Antwoord 4
Het proces van validatie van de precieze omvang van het tekort voor de A2 Het Vonderen
Kerensheide is op dit moment gaande, waardoor ik nog niet in kan gaan op de exacte
hoogte van het tekort. Over de uitkomst van de validatie en het vervolg wordt u via
de reguliere kanalen volgens het MIRT geïnformeerd, in vervolg op de MIRT-brief van
15 december jongstleden.
Vraag 5
Sinds wanneer is bekend dat er een tekort is? Was de provincie hiervan op de hoogte?
Antwoord 5
Bij vaststellen van het Tracébesluit (TB) in oktober 2019 is binnen het ministerie
vastgesteld dat de raming hoger lag dan het met de provincie Limburg bestuurlijk vastgesteld
taakstellend budget. Om deze spanning te beheersen is na ondertekening van het TB,
conform de bestuursovereenkomst over dit project in opdracht van het Ministerie van
I&W een onderzoek naar versoberingen uitgevoerd. Dit onderzoek is inmiddels afgerond
en wordt door het ministerie in samenhang met de validatie van de raming beoordeeld.
Over de uitkomst van deze beoordeling wordt u, na afstemming met de regio, via de
reguliere kanalen geïnformeerd. De provincie is over het tekort recent, bij het annuleren
van ondertekening van de overeenkomsten op bestuurlijk niveau geïnformeerd.
Vraag 6
Klopt het dat het niet ondertekenen van de overeenkomst geen effect heeft op de uitvoering
van het project? Zo ja, waarom is de ondertekening geannuleerd als dit alleen een
formaliteit is? Zo nee, waarom heeft Rijkswaterstaat dit dan aan de provincie laten
weten? Wat is de actuele planning van het project?
Antwoord 6
Het niet ondertekenen van de overeenkomsten op 2 december heeft vooralsnog geen effect
op de realisatie en/of planning van het project. Met ondertekening van de overeenkomsten
ontstaat een verplichting. Het is daarom niet slechts een formaliteit. Het is noodzakelijk
voor de start van de aanbesteding. We zetten er op in om een effect op de planning
te voorkomen. Dit is afhankelijk van een besluit over het budget. De huidige planning
gaat uit van de start van de aanbesteding in (voorjaar) 2022, gunning in 2023 en uitvoering
van 2025 tot 2027.
Vraag 7
Welke oplossingen zijn er mogelijk om de overeenkomst alsnog te kunnen ondertekenen?
Antwoord 7
Op basis van de gevalideerde raming en het onderzoek naar versoberingen dient een
besluit te worden genomen over het project.
Vraag 8
In hoeverre wordt de verdere uitvoering van dit project gehinderd door de stikstofproblematiek?
Antwoord 8
Verdere uitvoering van het project wordt niet gehinderd door stikstofproblematiek,
omdat het Tracébesluit is vastgesteld en onherroepelijk is.
Vraag 9
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?