Vragen van het lid Kröger (GroenLinks) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat
over de gemaakte kosten voor Lelystad Airport (ingezonden 21 september 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
12 oktober 2020).
Vraag 1
Kent u het onderzoek van «Follow the money»1 naar de gemaakte kosten voor Lelystad Airport van 16 september 2020 en de berichtgeving
hierover in andere media?
Vraag 2, 3
Kunt u de genoemde bedragen bevestigen?
Kunt u bevestigen en specificeren welk deel van de kosten en investeringen is gedaan
door het ministerie en andere overheden en welk deel door bedrijven?
Antwoord 2, 3
Op verzoek van Follow the Money (en Omroep Flevoland) zijn de kosten en investeringen
van mijn Ministerie voor Lelystad Airport sinds 2009 inzichtelijk gemaakt. Dat hebben
Lelystad Airport, het Ministerie van Defensie (c.q. de CLSK), LVNL, de Provincie Flevoland
en de gemeente Lelystad eveneens op verzoek van Follow the Money gedaan. In de bijlage2 is de informatie opgenomen die door mijn ministerie met Follow the Money is gedeeld.
Follow the Money heeft vervolgens een eigen totaaloverzicht gemaakt van de kosten
en investeringen. Daarover kan ik geen uitspraken doen.
Vraag 4
Hoeveel hoger was het Schipholdividend geweest als het hele project in Lelystad nooit
was gestart?
Antwoord 4
De directie van Schiphol doet jaarlijks een voorstel voor het bedrag aan dividend
dat zal worden uitgekeerd aan de aandeelhouders. Het overige deel van het netto resultaat
wordt toegevoegd aan de ingehouden winst.
Het voorstel voor welk deel van het netto resultaat wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders
en welk deel wordt toegevoegd aan de ingehouden winst, wordt bepaald op basis van
het bedrag aan netto resultaat, de vermogenspositie van dat moment en de verwachte
financieringsbehoefte. Dit betekent dat het uit te keren dividend per jaar geen vast
aandeel is van het netto resultaat.
Het is achteraf niet vast te stellen hoe hoog het dividend van Schiphol zou zijn geweest
indien de ontwikkeling van Lelystad Airport niet was gestart. Daarvoor zouden aannames
gedaan moeten worden over de financieringsbehoefte en keuze over het uit te keren
dividend van de afgelopen 10 jaar.
Vraag 5
Kunt u bevestigen en specificeren wat het Rijk heeft uitgegeven aan infrastructuur,
onderzoeken, overleggen, draagvlak, etc. in geld en in ambtelijke uren? Hoeveel uren
zitten er in de Verkeersverdelingsregel (VVR)? Hoeveel in laagvliegroutes, etc.?
Antwoord 5
In het overzicht in de bijlage wordt per onderwerp aangegeven wat de kosten en investeringen
van mijn Ministerie voor Lelystad Airport zijn geweest in de periode van 2009 tot
medio dit jaar. De posten «inhuur en detachering» en «projectorganisatie» betreffen
voornamelijk de kosten voor de inzet van de ambtelijke ondersteuning voor Lelystad
Airport.
Vraag 6, 7, 8
Hoe rechtvaardigt u de subsidie voor de propagandistische Lelystad Airportkrant, die
amper objectieve informatie bevatte, en de subsidie aan de Stichting «Lelystad Airport
moet door»?
Als deze stichting geld heeft gekregen, had dan niet bijvoorbeeld Samenwerkende Actiegroepen
Tegen Laagvliegen (SATL) hetzelfde bedrag moeten krijgen? Als SATL of een andere kritische
stichting of vereniging nu een subsidieaanvraag doet, kan die dan hetzelfde bedrag
tegemoet zien?
Zijn er andere voorbeelden van bedrijfsbelangenclubs en particuliere fanclubs van
andere vervuilende activiteiten die subsidies krijgen? Kunt u deze clubs en bedragen
noemen?
Antwoord 6, 7, 8
De stichting «Lelystad Airport moet door» is een particulier initiatief, de Lelystad
Airportkrant is een zelfstandige uitgave van de Provincie Flevoland, de gemeente Lelystad
en Lelystad Airport. Hieraan wordt door het ministerie geen inhoudelijke- of financiële
bijdrage geleverd.
Alle maatschappelijke organisaties, of die nu vóór of tegen de openstelling zijn,
worden objectief geïnformeerd en in staat gesteld om hun mening over Lelystad Airport
naar voren te brengen, door de organisatie van informatiebijeenkomsten en de mogelijkheid
om zienswijzen in te dienen.
Vraag 9
Heeft u nog meer subsidies of activiteiten in petto die Lelystad Airport of de luchtvaart
in het algemeen mooier moeten voorstellen?
Antwoord 9
De Tweede Kamer, belanghebbenden en geïnteresseerden worden via onder meer Kamerbrieven
en de website luchtvaart in de toekomst op objectieve en transparante wijze over de
luchtvaart geïnformeerd en we zijn voornemens dat te blijven doen.