Vragen van het lid Pouw-Verweij (JA21) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
over de inbreuk op de academische vrijheid door de woke-cultuur en cancel-praktijk
op universiteiten en hogescholen (ingezonden 18 juni 2021).
Antwoord van Minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen
9 juli 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel in De Telegraaf: «Wie niet woke is moet zijn mond houden:
controle op «juiste» gedachtegoed»?1
Vraag 2
Bent u ervan op de hoogte dat op universiteiten en hogescholen een cultuuroorlog woedt
waarin de aanstelling op grote schaal van zogenoemde diversity officers het hoger
onderwijs moet zuiveren van zogenaamde «witte superioriteit» en vermeend kolonialisme?
Antwoord 2
Universiteiten en Hogescholen voeren beleid om kansengelijkheid en een inclusieve
cultuur te stimuleren. De formuleringen in de vraag doen geen recht aan de inzet en
verantwoordelijkheid van de instellingen.
Vraag 3
Weet u dat literatuurlijsten worden gescand op wat als «foute literatuur» wordt ervaren
en van pogingen om het onderwijs, zoals dat wordt genoemd, te dekoloniseren?
Antwoord 3
Onderwijsinstellingen kunnen curriculum scans inzetten om het onderwijsprogramma door
te lichten. Het doel daarvan is dat studenten een zo breed mogelijk scala aan inzichten
en perspectieven krijgen aangeboden.
Vraag 4
Hoe kijkt u aan tegen een cancel-praktijk die docenten uitsluit, wanneer zij niet
voldoen aan de steeds verdergaande eisen van de onder meer op racistische ideeën van
de «kritische rassentheorie» gebaseerde woke-cultuur?
Antwoord 4
Ik herken deze praktijk niet.
Vraag 5
Hoe kijkt u aan tegen de beschreven angstcultuur waarin studenten die een onvoldoende
hebben gekregen, dreigen om docenten bij de diversity officers aan te geven als racist
of islamofoob?
Antwoord 5
Ik heb geen signalen dat dit op Nederlandse universiteiten en hogescholen gebruik
is. Diversity officers hebben niet de bevoegdheden of de positie dergelijke potentiële
klachten te behandelen.
Diversity officers zijn er op gericht handvatten te bieden voor het overbruggen van
verschillende meningen.
Vraag 6
Wat gaat u ondernemen om de academische vrijheid en de kwaliteit van het hoger onderwijs
te beschermen tegen de bedreiging van politiek activisme, zoals vermeld onder de vragen
2, 3, 4 en 5?
Antwoord 6
Academische vrijheid is een groot goed. Daar hoort bij dat iedereen zijn of haar mening
mag uiten en er sprake is van een open debat. Zoals in de Wetenschapsbrief en het
Nationaal actieplan diversiteit aangegeven, moeten alle spelers in het hoger onderwijs
en onderzoek aandacht blijven houden voor diversiteit in perspectieven. Censuur, in
welke vorm dan ook, mag daar geen plaats in hebben. Daarnaast doen instellingen en
onderzoeksinstituten er goed aan om te streven naar divers samengestelde teams en
naar een cultuur waarin optimaal wordt geprofiteerd van de verschillen in perspectieven
en opvattingen, omdat dit zowel onderwijs als onderzoek verrijkt en versterkt. De
onderwijsinstellingen hechten zelf sterk aan het bewaken van de academische vrijheid.
Vraag 7
Deelt u het inzicht dat de woke-cultuur en de cancel-praktijk in toenemende mate een
schadelijk klimaat creëren waarin slechts voor bepaalde, door diversity officers voorgeschreven
meningen zijn toegestaan aan universiteiten en hogescholen?
Antwoord 7
Ik heb geen signalen dat dit op Nederlandse universiteiten en hogescholen gebruik
is. Diversity Officers hebben niet de bevoegdheden of positie noch de intentie een
klimaat te creëren waar slechts bepaalde meningen tellen.
Vraag 8
Vindt u dat van het in het leven roepen van raden als de «Culturele Raad van Advies»
die de Vrije Universiteit van Amsterdam heeft ingesteld om «multiculturele studenten
te helpen aan een betere integratie in een door wit gedomineerd werkveld», een splijtende
werking uitgaat op het hoger onderwijs waardoor verhoudingen eerder op scherp komen
te staan dan dat ze worden bevorderd?
Antwoord 8
Opleidingen in het HO kunnen verschillende instrumenten inzetten om de aansluiting
op de arbeidsmarkt voor hun studenten te verbeteren. Wanneer een opleiding constateert
dat die aansluiting voor een bepaalde groep studenten meer drempels kent, kan zij
daarvoor extra maatregelen treffen. Het is aan de instellingen zelf om daarin keuzes
te maken ten behoeve van hun studenten.
X Noot
1De Telegraaf, 21 juni 2021. Wie niet woke is moet zijn mond houden: controle op «juiste»
gedachtegoed | Binnenland | Telegraaf.nl