Vragen van het lid Van der Staaij (SGP) aan de Minister van Buitenlandse Zaken over
Turkse paspoorten voor Hamas-terroristen (ingezonden 27 augustus 2020).
Antwoord van Minister Blok (Buitenlandse Zaken) (ontvangen 5 oktober 2020).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het artikel «Turkey grants citizenship to Hamas operatives
plotting terror attacks from Istanbul»?1
Vraag 2
Klopt het dat Turkije paspoorten uitreikt aan leden van Hamas, een terreurorganisatie
die ook op de EU-terrorismelijst staat? Geldt dit ook voor leden van andere terreurorganisaties?
Antwoord 2
De berichtgeving hierover kan niet eigenstandig worden bevestigd.
Vraag 3
In hoeverre en op welke manieren ondersteunt of faciliteert de Turkse staat ook (leden
van) andere organisaties die op Europese en internationale terreurlijsten staan?
Antwoord 3
Nederland beschikt niet over informatie dat Turkije (leden van) andere organisaties
die op Europese en internationale terreurlijsten staan ondersteunt of faciliteert.
Vraag 4
Beaamt u dat de Turkse houding tegenover Hamas-terroristen een acuut veiligheidsrisico
vormt voor de staat Israël? Staat Turkije bijvoorbeeld – passief of actief – toe dat
Hamas vanuit Turks grondgebied aanslagen op Israël of Israëliërs organiseert?
Antwoord 4
Nederland en de EU beschouwen Hamas als een terroristische organisatie. Turkije heeft
een andere afweging gemaakt en beschouwt Hamas als een legitieme gesprekspartner.
Het kabinet beschikt niet over verifieerbare informatie waaruit blijkt dat Hamas zou
worden toegestaan vanaf Turks grondgebied aanslagen op Israël of Israëliërs te organiseren.
Vraag 5
Beaamt u dat bezit van een Turks paspoort het voor deze terroristen vergemakkelijkt
om, al dan niet onder andere (valse) namen, de Europese Unie en ook Nederland te bereiken?
Antwoord 5
Het bezit van een Turks paspoort maakt het voor leden van terroristische organisaties
niet eenvoudiger om de Schengenbuitengrens te passeren. Zowel tijdens het visumverleningsproces
als tijdens de grenscontrole wordt de identiteit van iedere vreemdeling vastgesteld,
onder andere door de echtheid van het reisdocument te controleren. Bij visumverlening
en aan de grens wordt standaard een controle uitgevoerd in relevante datasystemen,
waaronder het Schengen Informatie Systeem (SIS). In dit systeem staan personen gesignaleerd
die een gevaar vormen voor de openbare orde of de nationale veiligheid, inclusief
leden van terroristische organisaties. Een vreemdeling die niet voldoet aan de voorwaarden
voor toegang, bijvoorbeeld omdat hij een gevaar vormt voor de openbare orde of de
nationale veiligheid, zal aan de grens worden geweigerd. Het is in dat geval niet
relevant welk land het reisdocument heeft afgegeven.
Vraag 6
In hoeverre ondermijnt NAVO-lid Turkije hiermee de geloofwaardigheid en collectieve
veiligheid van de gehele NAVO?
Antwoord 6
Zoals vermeld in antwoord 2 kan de berichtgeving waar naar wordt verwezen niet eigenstandig
worden bevestigd.
Vraag 7
Bevestigt de opstelling van Turkije in dezen dat van visumvrij reizen voor Turkse
burgers naar de EU absoluut geen sprake kan zijn, alleen al vanwege het extra risico
voor de nationale, Europese en internationale veiligheid?
Antwoord 7
De Commissie heeft in 2016 in het laatste voortgangsrapport over de implementatie
van de Roadmap visumliberalisatie vastgesteld dat Turkije niet aan alle 72 benchmarks van de Roadmap voldoet. Sindsdien is er geen nieuw rapport verschenen. Derhalve ligt er thans geen
besluit aan de Raad voor om de visumvereiste voor Turkse burgers af te schaffen. Een
Nederlands oordeel over visumliberalisatie voor Turkije is pas aan de orde wanneer
de Commissie heeft vastgesteld dat Turkije voldoet aan alle gestelde eisen.
Vraag 8, 9
Is of wordt op regeringsniveau met Turkije besproken dat Turkije afziet van het uitreiken
van paspoorten aan leden van organisaties zoals Hamas, en afziet van iedere vorm van
steun, hulp of gedogen van (leden van) organisaties op de Europese terrorismelijst?
Bent u bereid genoemde misstanden en veiligheidsrisico’s voor Israël, Nederland, de
EU en de NAVO ook te agenderen tijdens bilaterale en collectieve overleggen met uw
collega’s binnen de EU en de NAVO, teneinde te komen tot effectieve tegenmaatregelen?
Antwoord 8, 9
Zoals vermeld in antwoord 2 kan de berichtgeving waar naar wordt verwezen niet eigenstandig
worden bevestigd. De Nederlandse zorgen en vragen over deze berichtgeving zullen in
bilaterale contacten met Turkije worden opgebracht.