Vragen van de leden Minhas en De Neef (beiden VVD) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur
en Waterstaat en de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de Zembla-uitzending
dat spoorwerkers al ruim 10 jaar worden blootgesteld aan gevaarlijk kwartsstof (ingezonden
12 april 2021).
Antwoord van Minister Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 29 april
2021).
Vraag 1
Bent u bekend met de Zembla-uitzending «Het stofspoor»?1
Vraag 2
Klopt het dat kwarts is opgenomen op de lijst met kankerverwekkende stoffen en dat
bedrijven verplicht zijn een alternatief te gebruiken als dat voorhanden is?
Vraag 3
Welke ruimte biedt de wet om af te wijken van de verplichting om alternatieve stoffen
te gebruiken? Betekent het bestaan van (interne) rapporten waarin alternatieven worden
benoemd, dat die alternatieven gebruikt moeten worden? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Klopt het dat (de voorganger van) de Inspectie SZW al in 2008 constateerde dat de
branche te weinig doet aan de blootstelling van spoorwerkers aan hoge concentraties
kankerverwekkende kwartsstof? Wat is er na deze constatering gedaan door de inspectie
en de branche?
Vraag 5
Heeft de Inspectie SZW andere signalen ontvangen over het mogelijke gezondheidsgevaar
van de door ProRail en/of aannemers die in opdracht van ProRail werken gebruikte ballaststenen?
Zo ja, wat is er gebeurd met deze signalen?
Vraag 6
Klopt het dat ProRail sinds 2010 over rapporten beschikt over de problemen met kwartsstof?
Welke rapporten zijn dit en zijn deze rapporten en/of signalen op enig moment gedeeld
met uw ministerie(s) en/of de (voorganger van) de Inspectie SZW?
Vraag 7
Is een werkgever verplicht de omgang met kankerverwekkende stoffen op te nemen in
zijn Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)? Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Zijn ProRail en/of aannemers in spoorwerkzaamheden verplicht de omgang met kankerverwekkende
kwartsstof op te nemen in hun RI&E? Is de RI&E van deze bedrijven sinds 2010 gedeeld
met of ingezien door de Inspectie SZW?
Vraag 9
Klopt het dat bij werkzaamheden op stations eveneens te hoge concentraties kwartsstof
zijn vrijgekomen, zoals op station Barendrecht in de uitzending van Zembla?
Vraag 10
Welke blootstellingsnormen gelden voor kwartsstof bij reizigers? Acht u het, gezien
de stofwolken die vrijkomen bij deze werkzaamheden, aannemelijk dat daaraan is voldaan?
Vraag 11
Welke veiligheidsmaatregelen gelden bij werkzaamheden aan stations om te voorkomen
dat reizigers en werkenden op de stations worden blootgesteld aan te hoge concentraties
gevaarlijke stoffen? Wie ziet toe op de naleving daarvan?
Vraag 12
Welke partij is eindverantwoordelijk om te voorkomen dat reizigers en werkenden worden
blootgesteld aan te hoge concentraties gevaarlijke stoffen bij werkzaamheden in stations?
Vraag 13
Is in de gesprekken tussen uw ministerie en ProRail het vrijkomen van kwartsstof en/of
andere gevaarlijke stoffen bij werkzaamheden aan de orde gesteld? Wanneer is dit aan
de orde gesteld en in welke context?
Vraag 14
Klopt het dat de Inspectie SZW een onderzoek start naar het gebruik van kwartshoudende
stenen bij spoorwerkzaamheden? Wanneer wordt dit onderzoek naar verwachting afgerond?
Vraag 15
In hoeverre valt het (voorkomen van het) vrijkomen van kwartsstof en/of andere gevaarlijke
stoffen bij werkzaamheden onder «het beperken van de lokale milieueffecten» genoemd
in de Beheerconcessie 2015–2025? Indien dit hier niet onder valt, in hoeverre biedt
een beheerconcessie ruimte om hier bepalingen over op te nemen?
Vraag 16
Kunt u in uw gesprekken met ProRail aan de orde stellen dat de blootstelling van werknemers
aan kwartsstof acuut dient te worden beëindigd en de Kamer binnen een maand verslag
doen van de uitkomsten van dit gesprek?
Nader antwoord
Hierbij laat ik u, mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
weten dat ik in verband met de benodigde interdepartementale afstemming de vragen
van de leden Minhas en De Neef (beiden VVD) over de Zembla uitzending: «Spoorwerkers
worden al ruim 10 jaar blootgesteld aan de gevaarlijk kwartsstof» (kenmerk 2021Z05740) niet binnen de reguliere termijn van 3 weken kan beantwoorden.
Ik streef ernaar de antwoorden zo spoedig mogelijk aan uw Kamer te sturen.
X Noot
1BNNVARA, 8 april 2021 (Zembla: ProRail stelt spoorwerkers bloot aan kankerverwekkende
stof – Kassa – BNNVARA)