Vragen van het lid Stoffer (SGP) aan de Staatssecretaris van Defensie over het tekort
aan gepantserde voertuigen bij de Koninklijke Marechaussee (ingezonden 8 maart 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Visser (Defensie), mede namens de Minister van Defensie
(ontvangen 1 april 2021).
Vraag 1
Kent u het bericht «Tekort aan gepantserde wagens marechaussee»?1
Vraag 2, 3
Kunt u de achtergrond en oorzaken schetsen van het tekort aan gepantserde voertuigen
bij de Koninklijke Marechaussee (KMar)?
Hoe lang bestaat deze situatie al en hoe lang zal deze situatie nog voortduren?
Antwoord 2, 3
Er is nu geen tekort aan gepantserde voertuigen bij de Koninklijke Marechaussee, wel
is langer dan gepland gebruik gemaakt van oudere voertuigen. De achtergrond en oorzaken
van problemen met de levering van voertuigen door een Franse leverancier zijn vermeld
in een Kamerbrief (Aanhangsel van de Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 2951, 7 juni 2019). Nadat tevergeefs geprobeerd is deze voertuigen te laten repareren
door de Franse leverancier zijn er nieuwe voertuigen besteld bij een andere leverancier
en op 4 maart 2021 uitgeleverd aan de eenheden.
Vraag 4
Hoe komt het dat de nieuw aangeschafte Toyota Land Cruisers niet aan de wensen en
eisen blijken te voldoen en welke partijen zijn hier primair voor verantwoordelijk
en aansprakelijk?
Antwoord 4
Bij de door de Franse leverancier geleverde voertuigen zijn in 2019 problemen vastgesteld
met onder meer de stuurinrichting, het brandstofsysteem en het remsysteem. Deze problemen
tasten de wegveiligheid en de gebruiksveiligheid aan. In oktober 2019 is de leverancier
op al deze punten in gebreke gesteld. Dit heeft uiteindelijk niet geleid tot voor
Defensie aanvaardbare oplossingen. Inmiddels is de Landsadvocaat verzocht om rechtsmaatregelen
voor te bereiden.
Vraag 5
Hoeveel extra geld gaat deze tegenvaller Defensie kosten?
Antwoord 5
De inspanningen van Defensie zijn er op gericht om deze kosten tot het minimum te
beperken en maximaal te verhalen op de in gebreke gestelde leverancier. Het resultaat
is voor een belangrijk deel afhankelijk van de uitkomst van de juridische procedure
tegen de leverancier. Het is daarmee nu nog niet duidelijk hoeveel geld deze tegenvaller
Defensie eventueel gaat kosten.
Vraag 6, 7, 8, 9
Wat is het effect van deze problematiek op de inzetbaarheid van de Hoog Risico Beveiligingspelotons
(HRB), die verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van onder meer de Tweede Kamer,
luchthaven Schiphol, en het Joodse Cheider in Amsterdam?
Hoe wordt voorkomen dat deze situatie een onverantwoord hoge afbreuk doet aan de beveiliging
van risicovolle objecten?
Welke maatregelen zijn of worden genomen om dit probleem op korte en op lange termijn
op te lossen?
Kunt u garanderen dat de KMar, in het bijzonder de HRB’s, hun werk volwaardig, effectief
en veilig kunnen blijven doen?
Antwoord 6, 7, 8, 9
De HRB is tot op heden in staat geweest om haar taken uit te voeren. Er is nu geen
tekort aan gepantserde voertuigen bij de Koninklijke Marechaussee. De nieuwe voertuigen
zijn op 4 maart 2021 uitgeleverd aan de eenheden. In de tussenliggende periode is
er voor het grootste deel gebruik gemaakt van oudere gepantserde voertuigen met hetzelfde
beschermingsniveau binnen de eigen organisatie van de Koninklijke Marechaussee.
Vraag 10, 11
Welke (andere) bevindingen van het Interventieteam Defensie kunnen een risico vormen
voor de operationele inzetbaarheid van krijgsmachtdelen en/of voor de nationale en
internationale veiligheid?2
Kunt u aangeven hoe deze risico’s gemitigeerd worden?
Antwoord 10, 11
Bij het interventieteam kunnen militairen en burgerpersoneel terecht met hun zorgen,
vragen en problemen, als deze bijvoorbeeld lang blijven steken in complexe processen.
Het interventieteam Defensie richt zich met name op de persoonlijke uitrusting van
militairen, de werkplek en legering. Het gaat daarbij vaak om maatwerk. De resultaten
worden intern en extern gepubliceerd, maar zijn niet bedoeld om een overzicht van
de inzetbaarheid van de krijgsmacht te geven. Defensie geeft met de inzetbaarheidsrapportage
inzicht in de operationele inzetbaarheid van de krijgsmacht. De vertrouwelijke bijlagen
bij de inzetbaarheidsrapportage gaan in op de risico’s en beperkingen in de inzetbaarheid.
Daarbij worden zaken als het aanhoudende beroep op Defensie, knelpunten in militaire
personele vulling, schaarse (gevechts-)ondersteuning en lage materiële gereedheid
meegenomen waar van toepassing.
X Noot
1Reformatorisch Dagblad, 4 maart 2021