Vragen van het lid Nijboer (PvdA) aan de Minister van Financiën over ABN Amro, dat
klanten teveel rente liet betalen over hun doorlopend krediet. (ingezonden 10 maart
2021).
Mededeling van Minister Hoekstra (Minister van Financiën) (ontvangen 30 maart 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met de uitzending van Kassa van 6 maart 2021?
Vraag 2
Welke regels gelden er met betrekking tot variabele rente? Onder welke omstandigheden
mag een bank rente verhogen en verlagen? Welke regels gelden er voor banken bij het
wijzigen van rentetarieven? Hoe moet de bank klanten hierover informeren?
Vraag 3
Bent u bekend met de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Klachteninstituut
financiële dienstverlening (Kifid) van 4 maart 2021 inzake variabele rentes?1 Wat zijn de gevolgen van deze uitspraak?
Vraag 4
Waar baseert ABN AMRO haar standpunt op dat zij «de rente naar eigen goeddunken binnen
redelijk grenzen» kan aanpassen? Wat vindt u van dit standpunt? Bent u bereid de wet
aan te passen om duidelijk te maken dat variabele rentes de relevante marktrente dienen
te volgen, tenzij expliciet anders is afgesproken?
Vraag 5
Wat voor producten zijn er afgelopen jaren door ABN AMRO, maar ook door andere banken,
verkocht met een variabele rente? Hoeveel mensen hebben zo’n lening? Is de uitspraak
van het Kifid ook toepasbaar op deze producten?
Vraag 6
Is bekend of ook bij andere banken rentes niet zijn verlaagd waar dat wel had gemoeten?
Bent u bereid dit in kaart te brengen?
Vraag 7
Welke mogelijkheden hebben consumenten die een product hebben met een variabele rente?
Hoe kunnen zij beoordelen of zij teveel rente hebben betaald? Wat kunnen zij doen
om gecompenseerd te worden als zij teveel rente hebben betaald?
Vraag 8
Is de uitspraak van het Kifid de reden dat ABN AMRO Privélimiet Plus (rood staan)
heeft aangepast? Wat gebeurt er met mensen die nu in de problemen komen, omdat zij
opeens moeten gaan aflossen op hun roodstand? Hoe wordt voorkomen dat mensen hierdoor
nu in de problemen komen?
Vraag 9
Wat vindt u ervan dat ABN AMRO de kosten van een gerechtelijke procedure van één van
haar klanten overneemt? Waarom doet ABN Amro dit? Is dit bedoeld om te traineren,
dus om compensatie aan andere klanten te vertragen?
Vraag 10
Deelt u de mening dat de glasheldere uitspraken van het Kifid direct opvolging moeten
krijgen en dat niet getraineerd mag worden?
Vraag 11
Wat gaat u doen om – zeker in deze tijden van COVID-19, waarbij veel mensen financiële
zorgen hebben – ABN AMRO te bewegen iedereen te compenseren voor dit woekerproduct?
Vraag 12
Vindt u ook dat ABN AMRO alle gedupeerden zo snel mogelijk uit zichzelf moet compenseren?
Bent u bereid een beroep te doen op de heer Swaak, de ceo van de bank, om alle schade
te compenseren voor alle mensen die hiervan schade hadden? Zo nee, waarom niet?
Vraag 13
Vindt u het handelen van ABN AMRO passen bij maatschappelijk verantwoord ondernemen?
Bent u bereid ABN AMRO aan te spreken op haar gedrag?
Vraag 14
Hoe verhouden de beloftes die worden gedaan met het afleggen van de bankierseed zich
tot de glasheldere uitspraken van het Kifid? Welke consequenties heeft de overtreding
van de eed?
Vraag 15
Is de wettelijke zorgplicht hier overtreden? Zo ja, welke consequenties heeft dit?
Vraag 16
Heeft de uitspraak van het Kifid gevolgen voor bedrijven in het midden- en kleinbedrijf
(mkb), die ook worden geconfronteerd met variabele rentes op hun doorlopend krediet?
Hoe kunnen ook zij ervoor zorgen dat zij worden gecompenseerd?
Vraag 17
Bent u bereid te onderzoeken of bij het Kifid ook collectieve klachten aangenomen
zouden kunnen worden?
Vraag 18
Bent u bereid de Autoriteit Financiële Markten (AFM) te vragen onderzoek te doen naar
het gebruik van variabele rentes in Nederland, daarbij in het bijzonder naar of dalende
rentes wel correct worden doorgegeven aan consumenten en mkb-ers? Wilt u aangeven
dat bij dit onderzoek alle soorten producten meegenomen kunnen worden, waaronder doorlopende
kredieten, rood staan, creditcards en hypotheken met een variabele rente?
Mededeling
Hierbij bericht ik u dat ik de door het lid Nijboer gestelde schriftelijke vragen
over «ABN Amro dat klanten teveel rente liet betalen over hun doorlopend krediet»
(ingezonden op 10 maart 2021, met kenmerk 2021Z04398), niet binnen de door u gestelde termijn kan beantwoorden, omdat voor de beantwoording
nadere afstemming vereist is.
Ik streef ernaar de vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.