Vraag 1 t/m 4
Is het waar dat er voornemens zijn extra voorwaarden te stellen aan demonstraties?
Is het waar dat het hierbij zou gaan om beperkingen aan het aantal deelnemers?
Is het waar dat het hierbij zou gaan om het werken met tijdslots?
Is het waar dat gemeenten hierover al wel informatie hebben ontvangen maar de Kamer
niet?
Antwoord 1 t/m 4
Voor de regulering van demonstraties geldt, ook in deze bijzondere tijden, de normale
procedure op grond van de Wet openbare manifestaties (Wom). De burgemeester dient
zich, als het terzake bevoegde gezag, actief op te stellen om demonstraties zoveel
mogelijk te faciliteren en te beschermen. Een demonstratie kan door de burgemeester
alleen worden beperkt of, in het uiterste geval, worden verboden, als dat noodzakelijk
is ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer of ter bestrijding
of voorkoming van wanordelijkheden. Dat moet per geval worden beoordeeld en gemotiveerd.
Het is mij bekend dat het Veiligheidsberaad een Handreiking openbare manifestaties
heeft vastgesteld op 15 februari 2021. Deze handreiking biedt burgemeesters gemeenschappelijke
uitgangspunten en tolerantiegrenzen bij het reguleren van demonstraties met potentieel
lokaal, (boven)regionaal of landelijke impact op openbare orde en veiligheid, mobiliteit,
gezondheid en/of capaciteit van (hulp)diensten. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten
heeft de handreiking onlangs onder de aandacht gebracht bij gemeenten via een ledenbrief
en gepubliceerd op haar website: https://vng.nl/artikelen/corona-effecten-gemeentelijke-organisatie-en-dienstverlening#Demonstraties.
De handreiking hanteert als uitgangspunt dat het demonstratierecht zoveel als mogelijk
moet worden gewaarborgd, maar dat dit wel op een veilige manier moet gebeuren, met
inachtneming van de maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus (in het bijzonder
het houden van anderhalve meter afstand tot elkaar). In de handreiking wordt onder
andere de mogelijkheid genoemd om – als dat noodzakelijk wordt geacht ter bescherming
van de gezondheid – een maximum aan het aantal deelnemers te stellen. Gemeenten kunnen
als hulpmiddel gebruik maken van deze handreiking, maar of en welke beperkingen noodzakelijk
zijn, is afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden en daarmee een beoordeling
die alleen lokaal, per afzonderlijke demonstratie, door de burgemeester kan worden
gemaakt.
Voor de volledigheid wijs ik er nog op dat op basis van de op dit moment geldende
regeling van de avondklok, waarmee uw Kamer onlangs heeft ingestemd, demonstraties
niet zijn toegestaan gedurende de periode dat de avondklok geldt (van 21.00 uur tot
4.30 uur).