Vraag 1, 2, 3, 4, 5
Kent u het bericht dat er plannen zijn voor de aanleg van een containerhaven nabij
Hato op Bonaire?1 Zo ja, klopt dit bericht?
Kunt u aangeven in welk stadium de plannen momenteel verkeren? In hoeverre zijn de
te verwachten gevolgen voor natuur, mens en milieu in de planvorming meegenomen? Klopt
het dat de bestaande haveninfrastructuur van de olieoverslagterminal BOPEC een goed
alternatief is voor de aanleg van een nieuwe haven?
Hoe verhouden zich de voorgenomen plannen tot de ambities van het bestuurscollege
van Bonaire om in te zetten op verduurzaming?
Deelt u de mening dat onder deze omstandigheden het belang van bescherming van de
koraalriffen voorop moet staan en dat van de aanleg moet worden afgezien als dit onherstelbare
schade berokkent aan het onvervangbare rifecosysteem op Bonaire? Zo nee, waarom niet?
Is er inmiddels opdracht gegeven voor een planstudie? Zo nee, bent u bereid om met
het oog op de te verwachten natuur- en milieuschade hiervan af te zien?
Antwoord 1, 2, 3, 4, 5
Ja, ik ben op de hoogte van het bericht.
Het besluit of er daadwerkelijk, en zo ja waar, een nieuwe vrachthaven(locatie) dient
te komen is aan het Bestuurscollege van Bonaire.
Gezien de mogelijke voordelen – zoals veiligere en vlottere scheepsafwikkeling en
veilige verkeersafwikkeling van het verkeer van vrachtauto’s en passagiers van cruiseschepen-
van een nieuwe vrachthavenlocatie is in het Samenwerkingsconvenant Zeehavens Bonaire2 afgesproken nader onderzoek te verrichten naar de haalbaarheid van een nieuwe vrachthaven(locatie).
Het betreft het verplaatsen van alle vracht voor Bonaire van de huidige locatie in
het centrum van Kralendijk naar elders. Op basis van voornoemd convenant assisteert
mijn ministerie het Bestuurscollege van Bonaire om met zo volledig mogelijke informatie
en middels de geëigende procedures tot een weloverwogen besluit te komen. Hierbij
zal bijvoorbeeld ook worden gekeken of een nieuwe vrachthavenlocatie duurzamer kan
worden ingericht dan de huidige havenlocatie.
Op basis van een verkenningsonderzoek heeft het Bestuurscollege van Bonaire in 2017
besloten dat vooralsnog het her te ontwikkelen industrieterrein nabij Hato de voorkeur
geniet mede omdat de bestemming van dit gebied bedrijfsterrein is en er nu onder andere
een tankterminal voor brandstoffen en een steiger voor het lossen van tankschepen
is gevestigd, maar dat nader onderzoek nodig is.
In maart 2020 heeft de Kamer het Natuur en milieubeleidsplan Caribisch Nederland vastgesteld
met daarin een aantal strategische doelen waaronder het realiseren van een duurzame
kustontwikkeling. De bescherming van de koraalriffen in Caribisch Nederland is van
groot belang en vergt een integrale aanpak van belangrijke drukfactoren zoals het
lozen van afvalwater, beheersen van erosie en effectieve afvalbeheerprogrammas.
De aanvaardbaarheid van nieuwe zeehaveninfrastructuur dient het Bestuurscollege van
Bonaire te zijner tijd in een MER procedure te beoordelen. Dit was ten tijde van het
tekenen van het convenant ook goed in beeld, zoals onder meer blijkt uit artikel 20
lid 10.
Uiteraard zal in dit kader met de beheerder van het onderwaterpark Stinapa (Stichting
Nationale Parken) contact worden gelegd, en met andere milieuorganisaties en belangengroepen,
waaronder Conserve Bonaire.
Momenteel is er geen opdracht voor de uitvoering van een planstudie. Wel vindt er
een technische houtskoolschets plaats van een nieuwe haven om tot een idee van een
raming van de gemoeide kosten te kunnen komen.