Vragen van het lid Bergkamp (D66) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en
Sport over de vaccinatie van dove of slechthorende zorgmedewerkers in De Gelderhorst
en in het algemeen (ingezonden 13 januari 2021).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 15 februari
2021).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de uitbraak van het coronavirus in het verzorgingshuis voor
doven De Gelderhorst in Ede, waar in drie weken tijd elf mensen overleden zijn en
het leger hulp moest bieden?1
Vraag 2
Is de uitbraak van het coronavirus op deze locatie inmiddels onder controle en zijn
er voldoende maatregelen getroffen om de verspreiding tegen te gaan?
Antwoord 2
Uit contact met De Gelderhorst blijkt dat de crisis onder controle is en er voldoende
maatregelen zijn getroffen om de verspreiding tegen te gaan.
Vraag 3
Heeft doof- of slechthorendheid bij ouderen en medewerkers in dit verzorgingshuis
er mede toe geleid dat het coronavirus zich snel heeft kunnen verspreiden? Zo ja,
was dit te voorkomen geweest?
Antwoord 3
Nee, uit contact met De Gelderhorst is gebleken dat de doof- of slechthorendheid niet
heeft bijgedragen aan de snelle verspreiding van het coronavirus.
Vraag 4
Kunt u ingaan op de mate waarin de coronamaatregelen in zorgsituaties voldoende rekening
houden met doof- of slechthorendheid bij ouderen en zorgmedewerkers?
Antwoord 4
Alle informatie binnen de Gelderhorst wordt tweetalig aangeboden (Nederlands en Nederlandse
gebarentaal). In de periode van bescherming tegen en de uitbraak van corona zijn bewoners
en medewerkers vrijwel dagelijks geïnformeerd in woord en gebaar. Doof- of slechthorendheid
bij bewoners en zorgverleners heeft geen rol gespeeld in de verspreiding van het coronavirus.
Vraag 5
Bent u op de hoogte van signalen van doof of slechthorend zorgpersoneel bij de Gelderhorst
dat moeite heeft om een afspraak te maken voor een vaccinatie omdat dit in eigen persoon
telefonisch gedaan dient te worden?
Antwoord 5
Navraag bij de GGD leert dat het signaal niet bekend is. Het is mogelijk dat iemand
anders dan degene die gevaccineerd wil worden telefonisch een afspraak maakt. Het
callcenter geeft aan dat de volgende personen een afspraak mogen maken: de mantelzorger,
een medewerker van een verpleeghuis, een kind, een doventolk of een gevolmachtigde.
Vraag 6
Bent u bereid in contact te treden met betrokken partijen om ervoor te zorgen dat
ook doof of slechthorend zorgpersoneel zich zo snel mogelijk kan laten vaccineren,
mede gelet op de hoge vaccinatiebereidheid die er bestaat onder medewerkers van De
Gelderhorst?
Antwoord 6
Dove en slechthorende medewerkers van de Gelderhorst kunnen zich net zo snel aanmelden
als horende medewerkers.
Vraag 7
Kunt u ervoor zorgdragen dat het inplannen van een vaccinatie altijd direct mogelijk
moet zijn, ook voor zorgpersoneel dat door doofheid, slechthorendheid of andere beperkingen
moeite heeft om zelfstandig een telefonische afspraak te maken?
Antwoord 7
GGD GHOR Nederland is momenteel met verschillende landelijke partijen in gesprek om
het vaccineren van álle inwoners zo soepel mogelijk te laten verlopen. Elke doelgroep
vraagt om andere oplossingen, bijvoorbeeld de inrichting van de vaccinatielocaties
voor mensen met fysieke beperkingen of het beschikbaar stellen van een (telefonische)
tolk bij het maken van een afspraak. Momenteel worden voor de verschillende doelgroepen
eventuele obstakels in het huidige proces verkend.
Vraag 8
Kunt u ervoor zorgdragen dat ook in het vervolgtraject waarbij andere doelgroepen
zich kunnen laten vaccineren, direct voldoende mogelijkheden zijn om een vaccinatie
in te plannen voor mensen die door doofheid, slechthorendheid of andere beperkingen
moeite hebben zelfstandig een telefonische afspraak te maken?
Antwoord 8
Ja, zie antwoord op vraag 7.