Vervolgvragen van de leden Kröger en Renkema (beiden GroenLinks) aan de Ministers
van Infrastructuur en Waterstaat en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het
bericht «Duitsland spoort veel besmettingen op», «Van nieuwe Duitse virusdragers werd
40% besmet in het buitenland» (ingezonden 24 augustus 2020).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 22 september
2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Duitsland spoort veel besmettingen op», «Van nieuwe
Duitse virusdragers werd 40% besmet in het buitenland»?1
Vraag 2, 3
Kunt u aangeven welk aandeel van de nieuwe Nederlandse besmettingen het virus in het
buitenland of via een buitenlandse bron zijn opgelopen?
Komen de testuitslagen in Nederland overeen met de bevindingen in Duisland, waar positief
geteste reizigers het virus vooral opliepen in Spanje en op de Balkan?
Antwoord 2, 3
Elke week brengt RIVM rapport uit over de epidemiologische situatie van COVID-19 in
Nederland. Uit het rapport van week 37 (tussen 1 en 8 september) blijkt dat 12,4%
van de mensen die besmet zijn met het virus 14 dagen daarvoor in het buitenland zijn
geweest. Uit het rapport van week 38 (tussen 8 en 15 september) blijkt dat 5,1% van
de mensen die besmet zijn met het virus 14 dagen daarvoor in het buitenland zijn geweest.
Het is bekend dat de meeste Nederlanders die positief getest zijn op het COVID-19
virus en daarvoor in het buitenland zijn geweest, in Turkije, Griekenland, Spanje,
Duitsland, België en Frankrijk zijn geweest. We zien dat het percentage besmettingen
met een reishistorie de afgelopen weken aan het afnemen is.
Vraag 4, 5, 6, 7
Hoeveel reizigers die dat wel zouden willen, worden nu niet getest omdat ze buiten
kantooruren arriveren? Klopt het dat op Schiphol maar tot 17.00 uur getest kan worden?
Waarom is hier voor gekozen? Welk aandeel van de vluchten uit risicolanden wordt hierdoor
uitgesloten van testen?
Wanneer is er aanleiding om de testcapaciteit op Schiphol uit te breiden? Klopt het
dat er op andere Nederlandse luchthavens geen teststraat is? Waarom is dit het geval?
Welk aandeel van de reizen uit Code Oranje-gebieden wordt hiermee uitgesloten van
testen?
Zijn er plannen om de testcapaciteit op Schiphol verder uit te breiden?
Zijn er plannen om ook op andere luchthavens te testen, bijvoorbeeld als daar ook
reizigers uit risicogebieden zoals Spanje, de Balkan, Turkije of Parijs arriveren?
Antwoord 4, 5, 6, 7
Zoals ik uw Kamer op 11 september heb laten weten is de teststraat op Schiphol gestart
op een relatief kleine schaal en het testen van reizigers gebeurde daar de afgelopen
maand risicogericht. Het RIVM onderzoekt nu deze testsetting en de uitkomsten moeten
uitwijzen welk effect het testen van reizigers zonder klachten heeft. Mede vanwege
de toenemende knelpunten in de testcapaciteit bij de laboratoria en de mogelijkheden
in de afnamecapaciteit is eerder besloten om aan het aantal te testen reizigers een
maximum te stellen van 1.200–1.400 testen per dag. Er kwamen elke dag ca. 5000 reizigers
uit oranje/rode reisgebieden. Deze proef is afgelopen weekend afgerond. Aan de hand
van de uitkomsten van het RIVM zullen we bezien hoe we verder gaan met het testen
van inkomende reizigers op luchthavens. Daarbij zal de beschikbaarheid van testcapaciteit
en de inzetbaarheid van innovatieve testen worden meegewogen.
Vraag 8
Was het feit dat er veel populaire vakantiegebieden «op oranje» gingen aanleiding
om meer mensen die uit die gebieden terug kwamen, te testen?
Antwoord 8
Ja, er is inderdaad door de GGD dagelijks gekeken naar vluchten waarvan zij verwachtten
dat de risico’s het grootst waren.
Vraag 9
Wat wordt gedaan om overland-reizigers uit oranje gebieden te testen?
Antwoord 9
Zoals ik uw Kamer op 7 augustus jl. en 11 september jl. heb geïnformeerd: indien uit
het onderzoek van testen van mensen zonder klachten op de luchthaven blijkt dat dit
een toegevoegde waarde heeft, zal ik daarna besluiten of en hoe we dit ook voor terugkerende
reizigers kunnen gaan implementeren. Hier zullen we moeten bekijken wat passend is
voor welke reizigers en hoe we hen kunnen bereiken met de juiste boodschap. Daarbij
is uiteraard ook aandacht voor de capaciteit bij GGD-en en bij de laboratoria.
Vraag 10
Is er specifieke aandacht voor bepaalde beroepsgroepen die (vaak) naar risicogebieden
reizen, zoals vrachtwagenchauffeurs?
Antwoord 10
Nee. Vrachtwagenchauffeurs kunnen zich net als iedereen laten testen bij hun GGD wanneer
zij klachten hebben. Wel zijn vrachtwagenchauffeurs, net als grenswerkers, voor hun
reisdoel uitgezonderd van thuisquarantaine na een reis in een risicogebied.
X Noot
1Volkskrant, 20 augustus 2020