Vragen van het lid Bruins (ChristenUnie) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de interferentie van de nieuwe 5G-frequentieband met de frequentieband voor altimeters in de burgerluchtvaart (ingezonden 7 december 2020).

Mededeling van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 7 januari 2021).

Vraag 1

Bent u bekend met de brief die op 17 november jl. is gestuurd door een groot aantal luchtvaartorganisaties aan het Amerikaanse congres, waarin wordt gewaarschuwd voor interferentie van de nieuwe 5G-frequentieband met de frequentieband voor altimeters in de burgerluchtvaart?1

Vraag 2

Klopt het dat de 5G-frequentieband opereert net onder de 4 GHz, terwijl de radar-altimeters in de burgerluchtvaart wereldwijd net opereren boven de 4 GHz (4.2–4.4 Ghz)?

Vraag 3

Wat is er wetenschappelijk en technisch bekend over mogelijke interferentie tussen deze frequentiebanden en het mogelijke gevaar dat dit oplevert voor de veiligheid van de burgerluchtvaart?

Vraag 4

Is meer onderzoek nodig? En bent u bereid daartoe in overleg te gaan en zonodig opdracht te geven?

Vraag 5

Heeft de introductie van 5G consequenties voor de veiligheid van vliegtuigbewegingen op of rondom Nederlandse luchthavens? Zijn er extra maatregelen nodig, al dan niet uit voorzorg?

Mededeling

Op 7 december 2020 ontving ik vragen die gesteld zijn door het lid Bruins (CU) over interferentie van de nieuwe 5G-frequentieband met de frequentieband voor altimeters in de burgerluchtvaart.

De beantwoording van deze vragen vraagt onder andere afstemming met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Helaas kunnen deze vragen daarom niet binnen de gestelde termijn worden beantwoord.

Ik zal u de antwoorden zo spoedig mogelijk doen toekomen.

Naar boven