Vragen van het lid Van der Graaf (ChristenUnie) aan de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat over het bericht dat er wederom honderden containers overboord zijn
geslagen in de Noordzee (ingezonden 10 december 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
30 december 2020).
Vraag 1 en 2
Heeft u kennisgenomen van het bericht dat er wederom honderden containers overboord
zijn geslagen in de Noordzee?1
Welke route voer het betreffende schip dat de containers verloor?
Antwoord 1 en 2
Ja dat heb ik. Daags na dit bericht werd bekend, dat er geen containers zijn aangetroffen.
Nederlandse vissersschepen hebben op 8 december melding gemaakt bij de Nederlandse
Kustwacht en via twitter, dat zij containers hebben waargenomen op de zeebodem in
Duitse wateren. De vissers wijzen naar containerschip Munich Maersk als vermoedelijke
oorsprong van het containerverlies. De Munich Maersk was op weg van Bremerhaven naar
Göteborg.
De Duitse Kustwacht heeft na onderzoek geen containers of drijvende lading aangetroffen.
De reder van de Munich Maersk heeft aangegeven geen containers te zijn verloren.
Vraag 3
Wat is de verwachte milieuschade in Duitse en Nederlandse wateren?
Antwoord 3
Er is geen milieuschade.
Vraag 4 en 5
Was er sprake van stormachtige weersomstandigheden?
Heeft de Nederlandse of Duitse kustwacht het schip geadviseerd een andere route te
nemen, en zo ja, heeft de kapitein van het schip dit advies opgevolgd?
Antwoord 4 en 5
Tijdens de zeereis van de Munich Maersk op 2 en 3 december van Bremerhaven naar Göteborg
waren de weersomstandigheden goed met maximum golfhoogten van 3 tot 3,5m. Er was geen
sprake van storm en het schip voer niet op de noordelijke of zuidelijke route boven
de Wadden. Er is daarom ook geen waarschuwing afgegeven door de Nederlandse of Duitse
Kustwacht.
Vraag 6
Zou het varen van een andere route de potentiële milieuschade hebben verminderd?
Antwoord 6
Zie mijn antwoord op vragen 3, 4 en 5.
Vraag 7 en 8
Hoe groot acht u de kans op verder containerverlies langs het waddengebied, aangezien
het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) betreffende de MSC Zoe concludeerde
dat een dergelijke ramp «morgen weer kan gebeuren» en het gisteren opnieuw is gebeurd?
Hoeveel kosten (zowel financieel als op het gebied van natuur en vervuiling) brengt
dit met zich mee? Wat gaat u op korte termijn doen om dit tegen te gaan?
Bent u het eens met de stelling dat het écht klaar moet zijn met containerverlies
op routes langs het kwetsbare waddengebied?
Antwoord 7 en 8
Containers horen niet overboord te vallen, en ik doe er alles aan om dit zoveel mogelijk
te voorkomen. In mijn kabinetsreactie op het OvV rapport heb ik aangegeven wat ik
al heb gedaan om containerverlies tegen te gaan en wat ik nog meer ga doen, zoals
het verbreden van de advisering en de informatievoorziening aan containerschepen door
de Kustwacht, acties in IMO en vervolgonderzoek.
Vraag 9
Bent u bereid zo snel mogelijk een trilaterale top te organiseren met Duitsland en
Denemarken om te spreken over het sluiten van de zuidelijke Waddenroute?
Antwoord 9
Er heeft op 7 december jl. opnieuw overleg plaatsgevonden met Duitsland en Denemarken
over de mogelijkheid van het sluiten van de zuidelijke route via het IMO-traject.
Daarbij zijn de zorgen van de Kamer overgebracht. Dit overleg heeft nog niet tot nieuwe
inzichten geleid. Ik ben van harte bereid zelf contact op te nemen met mijn Duitse
en Deense collega, maar ik herhaal mijn waarschuwing uit het AO Maritiem van 3 december
jl. voor al te hoog gespannen verwachtingen.
Vraag 10 en 11
Kunt u toelichten wat voor maatregelen u, in samenwerking met Duitse overheden, treft
tegenover het bedrijf dat eigenaar is van het betreffende containerschip?
Bent u bereid de maatschappelijke kosten terug te voeren op de eigenaar van dit containerschip?
Antwoord 10 en 11
Zie antwoord 1 en 2. Er zijn geen containers aangetroffen en er is dus geen reden
om maatregelen tegen de scheepseigenaar te treffen of kosten te vorderen.
Vraag 12
Bent u bereid deze vragen te beantwoorden voor het VAO Maritiem?
Antwoord 12
Met deze beantwoording heb ik aan dit verzoek voldaan.