Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat
over het bericht «Giessenbrug 10 jaar dicht: schippers eisen reparatie» (ingezonden
15 oktober 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
11 november 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel van RTV Rijnmond getiteld «Giessenbrug 10 jaar dicht:
schippers eisen reparatie»?1
Vraag 2
Is de Giessenbrug thans bedienbaar?
Antwoord 2
Nee. Door problemen in het bedienings- en besturingssysteem kan de brug niet verantwoord
worden bediend en moet deze gesloten blijven. Omdat de signalering voor het wegverkeer
niet goed werkt, zou het bedienen van de brug tot gevaarlijke situaties kunnen leiden.
De provincie Zuid-Holland, als beheerder van de vaarweg onder de Giessenbrug, heeft
daarom sinds 26 januari 2017 een stremming ingesteld voor het vaarwegverkeer hoger
dan 5,40 meter.
Vraag 3
Wanneer staat de renovatie van de Giessenbrug gepland?
Antwoord 3
De Giessenbrug is onderdeel van het programma Vervanging en Renovatie; de grote productie-opgave
om objecten die het einde van hun levensduur naderen te vervangen of te renoveren.
De renovatie van de Giessenbrug staat gepland en geprogrammeerd voor 2026. Op dit
moment zie ik geen mogelijkheden voor versnelling. Enerzijds vanwege de tijd die nodig
is om de recent opgestarte planstudie af te ronden. Dat is van belang om de uitvoering
van het project goed voor te bereiden. Anderzijds vanwege andere vervangings- en renovatieprojecten
in de regio Rotterdam, die eveneens urgent zijn en eerder uitgevoerd zullen worden.
Het is mede uit het oogpunt van hinderbeperking voor de weggebruikers in deze regio
niet wenselijk om al deze projecten tegelijk aan te pakken. Toch blijf ik alert op
mogelijkheden om de uitvoering te versnellen, mochten deze zich aandienen. Dit heb
ik recentelijk ook aan de provincie Zuid-Holland toegezegd.
Vraag 4
Welk nut heeft de bochtafscheiding van de Schie als de Giessenbrug voor de binnenvaart
lastig te passeren blijft?
Antwoord 4
Door realisatie van de bochtafsnijding van de Schie wordt een lokaal knelpunt in het
scheepvaartverkeer opgelost. Hiermee wordt het vaarverkeer versneld afgewikkeld, wordt
het veiliger op het water en ontstaat extra waterbergingscapaciteit. Er is slechts
een beperkte relatie tussen de bochtafscheiding en de gesloten Giessenbrug, want schepen
kunnen de brug in gesloten toestand gewoon passeren. Scheepvaart dat te groot is om
de gesloten brug te passeren, kan zich aanpassen door tijdelijk ballast te zetten,
waardoor het schip lager komt te liggen of door de stuurhut te laten zakken. Ook worden
er kleinere schepen ingezet dan voorheen. Alleen schepen die hoger liggen dan 5,40
meter, en daar niet onder kunnen komen door te ballasten, kunnen nu niet onder de
brug door. Dat is echter maar een beperkt aantal schepen. De bochtafscheiding heeft
derhalve meerwaarde ongeacht het feit, of de Giessenbrug bedienbaar is of niet.
Vraag 5
Hoe kan het zijn dat een belangrijke vaarweg straks 10 jaar lang niet toegankelijk
is voor grote binnenvaartschepen door een brug die niet open kan?
Antwoord 5
Zie het antwoord op de vragen 3 en 4.
Vraag 6
Wat zijn de economische gevolgen van het niet kunnen openen van de Giessenbrug?
Antwoord 6
Exacte cijfers van de economische gevolgen zijn niet bekend. Wel is bekend dat het
zetten van tijdelijke ballast kosten met zich meebrengt. Ook heeft een bedrijf langs
de vaarweg aangegeven dat het klanten misloopt en dat uitbreidingsplannen mogelijk
niet door kunnen gaan vanwege de situatie bij de Giessenbrug. Alhoewel de brug sinds
eind januari 2017 niet wordt bediend, is het vervoerde tonnage op de Schie toegenomen
van circa 597 Kton in 2017 tot circa 645 Kton in 2018.
Vraag 7
Wat zijn de gevolgen voor het transport van bouwmaterialen voor de noodzakelijke nieuwbouwwijk
De Binckhorst in Den Haag?
Antwoord 7
In de nieuwbouw wordt steeds vaker gebruik gemaakt van prefab elementen. De locatie
Binckhorst leent zich als watergebonden locatie bij uitstek voor transport over water
van deze elementen. De beperking die is opgelegd aan de vaarweg door het niet opereren
van de Giessenbrug, betekent derhalve, dat de omvang van de te vervoeren prefab elementen
beperkt dient te blijven.
Vraag 8
Kan de start van de renovatie van de Giessenbrug naar voren worden gehaald, bijvoorbeeld
naar 2022, zodat deze belangrijke vaarweg voor de verbinding Den Haag – Rotterdam
spoedig weer optimaal kan worden gebruikt?
Antwoord 8
Zie het antwoord op vraag 3.