Vragen van de leden Kröger (GroenLinks), Van Raan (PvdD) en Laçin (SP) aan de Minister
van Infrastructuur en Waterstaat over het handhavingsverzoek van Mobilisation for
the Environment met betrekking tot Schiphol en de Wet natuurbescherming (ingezonden
20 september 2019).
Mededeling van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 21 oktober 2019).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het handhavingsverzoek van Mobilisation for the Environment
(MOB) met betrekking tot Schiphol en de Wet natuurbescherming en bent u bekend met
het bericht «Schiphol heeft al jaren geen natuurvergunning: «100.000 vluchten illegaal»»1?
Vraag 2
Klopt de stelling van MOB dat Schiphol niet beschikt over een geldige vergunning met
betrekking tot de Wet natuurbescherming? Zo ja, sinds wanneer bent u hiervan op de
hoogte?
Vraag 3
Klopt het verweer van Schiphol dat het als honderdjarige niet aan de wet hoeft te
voldoen? Of klopt de stelling van MOB dat er voor Schiphol geen uitzondering is van
de vergunningsplicht?
Vraag 4
Als Schiphol wel een vergunning heeft, is deze actueel, geldig en vergunt deze de
huidige operatie en emissies?
Vraag 5
Hoe worden de stikstofemissie van Schiphol en zijn operaties nu gecontroleerd en gehandhaafd?
Vraag 6
Hoeveel NOx mag Schiphol met zijn operaties uitstoten en tot hoeveel depositie in de omliggende
natuurgebieden leidt dit?
Vraag 7
Hoeveel meer is dat ten opzichte van de vorige/oude situatie voor de Natura 2000-gebieden
op de lijst van communautair belang werden geplaatst en hoe wordt die extra depositie
gecompenseerd?
Vraag 8
Klopt de stelling van MOB dat de vigerende vergunning die van december 2004 is en
een omvang van de operaties en emissies aangeeft van ca. 400.000 vliegbewegingen?
Klopt daarmee de conclusie van MOB dat 100.000 vluchten illegaal zijn? Zo nee, hoe
zit het dan?
Vraag 9
Indien de omschrijving «illegaal» volgens u niet klopt, wat is dan volgens u de correcte
benaming voor het aantal vliegbewegingen boven de ca. 400.000?
Vraag 10
Gaat u (of de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) handhaven zoals MOB
verzoekt? Wat betekent dit voor de operaties op Schiphol?
Vraag 11
Als u niet gaat handhaven en niet de emissies en deposities terugbrengt naar het vergunde
niveau, gaat u dan de huidige emissies vergunnen/legaliseren?
Vraag 12
Als u niet gaat handhaven en niet de emissies en deposities terugbrengt naar het vergunde
niveau, wat is dan de juridische status van de te veel uitgestoten deposities en emissies?
Vraag 13
Hoe zouden de huidige emissies of zelfs een mogelijke groei van de emissies gecompenseerd
of gelegaliseerd kunnen worden, nu het Programma Aanpak Stikstof (PAS) geen ruimte
verschaft?
Vraag 14
Hoe staat het met de vergunningen voor de in het handhavingsverzoek van MOB genoemde
bouwactiviteiten, zoals de H-pier en de Tango-baan?
Vraag 15
Welke vergunningen hebben de overige Nederlandse vliegvelden met betrekking tot de
Wet Natuurbescherming? En waar ze ontbreken, wat gaat u hieraan doen?
Vraag 16
Kunt u van alle Nederlandse vliegvelden een tijdlijn verschaffen waarin duidelijk
wordt gemaakt in welke periode deze luchthavens beschikten over welke vergunningen
met betrekking tot de Wet Natuurbescherming?
Mededeling
Op 19 september 2019 hebben de leden Paternotte (D66) en Bruins (ChristenUnie) vragen
gesteld over het bericht «Schiphol heeft al jaren geen natuurvergunning: «100.000
vluchten illegaal'» (2019Z17489).
Op 20 september 2019 hebben de leden Kröger (GroenLinks), Van Raan (PvdD) en Laçin
(SP) vragen gesteld over het handhavingsverzoek van Mobilisation for the Environment
met betrekking tot Schiphol en de Wet natuurbescherming (2019Z17610). Deze vragen dienen ter aanvulling op de eerdergenoemde vragen van de leden Paternotte
(D66) en Bruins (ChristenUnie).
Voor het beantwoorden van de vragen is overleg en afstemming nodig met diverse betrokken
partijen, waaronder het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Daardoor
is het helaas niet mogelijk om de vragen binnen de gestelde termijn te beantwoorden.
Ik zal u zo spoedig mogelijk de antwoorden op de Kamervragen doen toekomen.