Vragen van het lid Palland (CDA) aan de Minister van Sociale Zaken en werkgelegenheid inzake het bericht «Camping kreeg duizenden UWV-brieven voor onbekende Polen: «Dit is gewoon uitkeringsfraude» en «Massale uitkeringsfraude op camping» (ingezonden 6 augustus 2020).

Mededeling van Minister Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 31 augustus 2020).

Vraag 1

Bent u bekend met de berichten «Camping kreeg duizenden UWV-brieven voor onbekende Polen: «Dit is gewoon uitkeringsfraude» en «Massale uitkeringsfraude op de camping»?1

Vraag 2

Wat is uw reactie op deze berichten?

Vraag 3

Wat is er gebeurt na de eerste/eerdere meldingen vanuit het recreatiepark dat zij wekelijk tientallen brieven ontvangen gericht aan mensen die niet verblijven op de camping/het park de Kanthoeve? Welke actie heeft het Uitvoeringsorgaan Werknemersverzekeringen (UWV) op basis van de melding genomen?

Vraag 4

Hoe kan het zijn dat de situatie zich al naar verluidt zeven jaar voortduurt? Welke acties en overleggen tussen UWV en de camping/vereniging van eigenaren hebben plaatsgevonden in de afgelopen zeven jaar om dit uit te zoeken en te stoppen?

Vraag 5

Wat is de aard van de brieven die worden verstuurd aan het adres van de camping? Betreft dit hetzelfde soort brieven of uitkeringsaanvragen of zit er verschil in de aard van de brieven?

Vraag 6

Is hoeverre is het bij het UWV al bekend of de brieven daadwerkelijk gericht zijn aan mensen die niet woonachtig zijn in Nederland?

Vraag 7

In hoeverre is het bij het UWV al bekend of er daadwerkelijk sprake is van fraude in deze gevallen?

Vraag 8

Uit het krantenbericht blijkt dat het UWV al «geruime tijd» onderzoek zou doen naar mogelijke uitkeringsfraude. Kunt u aangeven wat de status is van het onderzoek? Wanneer is het onderzoek afgerond en wordt de kamer over de resultaten geïnformeerd?

Vraag 9

Het UWV kent een systematiek van het verzamelen van signalen/meldingen van mogelijke fraude en vervolgens onderzoeken en opsporen daarvan. Is dit signaal vanuit de camping opgepakt? Zo ja, welke stappen zijn daarna doorlopen en hoe kan het dan dat dit zo lang nog voortduurt? Zo nee, hoe kan het dat dit signaal niet is opgepakt of de betreffende afdeling heeft bereikt? Wat zijn de acties om zo nodig dit proces te verbeteren?

Vraag 10

Welke vervolgstappen en actie gaat u en/of het UWV nemen om dit uit te zoeken en op te lossen? Op welke wijze informeert u de Tweede Kamer over de voortgang daarvan?

Mededeling

De beantwoording van de Kamervragen van het lid Tielen (VVD) over het bericht dat «een camping 20.000 UWV-brieven voor onbekende Polen ontvangen heeft» en de beantwoording van de kamervragen van het lid Palland (CDA) over het bericht dat «Camping ontvangt duizenden UWV-brieven voor onbekende Polen», kunnen helaas niet binnen de gestelde termijn van drie weken beantwoord worden. Er is, mede vanwege de vakantieperiode, meer tijd nodig voor analyse en afstemming.


X Noot
1

«Camping kreeg al 20000 uwv-brieven voor onbekende polen», Omroep Brabant, 5 augustus 2020. (https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3242089/camping-kreeg-al-20000-uwv-brieven-voor-onbekende-polen-dit-is-gewoon-uitkeringsfraude);

«Massale uitkeringsfraude op camping», Telegraaf, 5 augustus 2020. (https://www.telegraaf.nl/nieuws/971801899/massale-uitkeringsfraude-op-camping)

Naar boven