Vragen van het lid Baudet (FvD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over
de uitgestelde verbreding van de N35 (ingezonden 26 juni 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
13 juli 2020).
Vraag 1
Klopt het dat u van mening bent dat de verbreding naar twee keer twee rijbanen niet
de meest voor de hand liggende oplossing zou zijn voor onder andere de doorstroming
en verkeersveiligheid op de N35? Wat is dan wel de meest voor de hand liggende oplossing?
Antwoord 1
Zoals ik ook in mijn beantwoording van de Kamervragen gesteld door de leden Postma
en van der Graaf heb aangegeven, is in het huidige verkeersonderzoek o.a. geconcludeerd
dat het voorstel van de provincie om de weg naar 2x2 rijstroken te verbreden niet
op voorhand de meest doelmatige oplossing is. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek
ga ik de komende maanden het gesprek met de provincie aan om de conclusies te bespreken
en om te zien wat er eventueel voor vervolgstappen mogelijk zijn. Vooruitlopend op
die gesprekken doe ik geen uitspraken over eventuele andere oplossingen.
Vraag 2
Kunt u een verwacht tijdspad schetsen wat betreft de aanpak en verbreding van de N35?
Antwoord 2
Zoals ik tijdens het AO MIRT van 25 juni jl. aan uw Kamer heb toegezegd, heb ik recentelijk
contact gehad met gedeputeerde Boerman. Afgesproken is om aan het einde van de zomer
met elkaar door te praten over de N35. De N35 kan vervolgens eventueel worden geagendeerd
op het BO MIRT aankomend najaar. Verder vooruitlopen dan dat, kan ik momenteel niet.
Vraag 3
Heeft u de urgentie van de verbreding van de N35 duidelijk genoeg in beeld en onderstreept
u het belang van de aanpak en verbreding van de N35?
Antwoord 3
Ik heb de wens over de aanpak van de N35 vanuit de provincie, gemeenten, belangenpartijen
en uw Kamer gehoord. Naast deze wens en het aanbod van cofinanciering door de provincie
gelden voor het landelijke perspectief ook het Regeerakkoord en de NMCA als criteria
om een project op te nemen in het MIRT. Ik wil de beslissing of en wat er gaat gebeuren
pas nemen na gesprekken hierover met de Provincie Overijssel.
Vraag 4
Welke acties gaat u ondernemen naar aanleiding van de aangenomen moties met betrekking
tot de N35?
Antwoord 4
Zoals ik tijdens het AO MIRT van 25 juni jl. aan de Kamer heb toegezegd, heb ik contact
opgenomen met de gedeputeerde van de Provincie Overijssel. Met hem heb ik afspraken
gemaakt over het proces tot aan het bestuurlijk overleg over het MIRT dit najaar.
Vraag 5
Bent u op de hoogte van de open brief die liefst tien van de dertien Overijsselse
Provinciale Statenfracties u gestuurd hebben, waarin benadrukt wordt dat opwaardering
van de N35 keihard nodig is?
Vraag 6
Bent u op de hoogte van de open brief die VNO-NCW Midden Overijssel, MKB-Nederland
Midden, MKB Regio Zwolle, TLN Regio Oost, ANWB, Bouwend Nederland Regio Oost, Regioraad
Oost evofenedex, Port of Zwolle, Port of Twente, Economic Board Regio Zwolle, Twente
Board, Regio Twente en Regio Zwolle u gestuurd hebben, met dezelfde boodschap als
geschetst in vraag 5?
Vraag 7
Bent u op de hoogte van de open brief die de gemeenteraden van Raalte en Hellendoorn
en diverse plaatselijke belangen, bedrijvenkringen en ondernemersverenigingen uit
diezelfde gemeenten u gestuurd hebben, met dezelfde boodschap als geschetst in vraag
5?
Vraag 8
Zijn de heldere en breed gedragen signalen vanuit Overijssel voldoende reden voor
u om meer urgentie aan de aanpak van de N35 te geven? Zo ja, welke acties gaat u naar
aanleiding van deze brieven ondernemen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 8
Zie het antwoord op vraag 3.
Vraag 9
Kunt u de gestelde vragen tijdig en afzonderlijk van elkaar beantwoorden?