Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat
over het bericht «Miljoenentekort voor geplaagde Noordelijke Randweg Utrecht» (ingezonden
26 juni 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
13 juli 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Miljoenentekort voor geplaagde Noordelijke Randweg
Utrecht»?1
Vraag 2
Klopt het dat de gemeente Utrecht heeft aangeklopt bij het Rijk voor een aanvullende
bijdrage? Zo ja, heeft u nadere details van de gemeente Utrecht ontvangen over de
exacte hoogte van het tekort en de oorzaken daarvan? Bent u bereid deze informatie
met de Kamer te delen?
Antwoord 2
De gemeente heeft aangegeven een tekort te hebben van € 92 mln. op basis van een second
opinion. Op verzoek van de gemeente zijn we in gesprek over de gevolgen van dit tekort
op het gemeentelijke project.
Vraag 3
Kunt u uiteenzetten welk bedrag er nodig is per variant (geen onderdoorgangen, één
onderdoorgang, twee onderdoorgangen, drie onderdoorgangen) en hoe hoog het tekort
is voor elk van deze varianten?
Antwoord 3
Ik heb daar geen zicht op. De financiële onderbouwing van de verschillende varianten
en de huidige tekorten op de maatregelen vallen onder de verantwoordelijkheid van
de gemeente.
Vraag 4
Overweegt u, gezien het belang van de doorstroming op de Noordelijke Randweg Utrecht,
een bijdrage aan dit project te doen voor het afdekken van risico’s, voor zover dat
noodzakelijk is, voor de doorstroming?
Antwoord 4
Aangezien de door de gemeente geplande inpassing niet noodzakelijk is voor de doorstroming
op het hoofdwegennet noch nodig is vanuit de wettelijke normen, heb ik eerder aangegeven
geen extra bijdrage te kunnen doen.
Vraag 5
Is een variant denkbaar zonder onderdoorgangen? Deelt u de mening dat Utrecht zelf
moet opdraaien voor (extra) zaken die alleen de leefbaarheid dienen?
Antwoord 5
Er is in 2017 door de gemeente een plan gepresenteerd met een onderdoorgang en twee
fly-overs. Dit plan paste binnen de (financiële) uitgangspunten. De gemeente beraadt
zich nog over een alternatieve oplossing.
De voorgestelde aanvullende inpassingsmaatregelen voor de leefbaarheid zijn niet nodig
voor de doorstroming en zijn niet nodig vanuit wettelijke eisen en zullen daarom door
de regio gefinancierd moeten worden.
Vraag 6
Bent u bereid de uitvoering van dit deel als 100 km/uur-weg als voorwaarde te stellen
voor een verdere financiële bijdrage van het Rijk? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
De NRU is een gemeentelijk project. In 2010 is in het kader van VERDER 2in de bestuurlijke overleggen vastgelegd dat de rijksbijdrage in dit project gemaximaliseerd
is. Ook is in 2010 afgesproken dat de uitvoering van dit project voor rekening en
risico van de gemeente is. De NRU is geen onderdeel van het HWN, het is een gemeentelijke
weg en zal worden opgewaardeerd naar 80 km/uur.
Vraag 7
Deelt u de mening dat afwaarderen van de doorstroming voor doorgaand verkeer geen
optie is?
Antwoord 7
De NRU is een gemeentelijke verantwoordelijkheid. Zover mij bekend heeft de gemeente
in haar gemeentelijk vervoersplan de NRU opgenomen als 80 km/ uur. Zie ook vraag 4,
6.
Vraag 8
Deelt u de mening dat de Rijksbijdrage in de variant «tweesporenaanpak», waarbij in
«spoor 2» een variant met gelijkvloerse kruisingen wordt onderzocht (zoals in een
openbare brief aan de gemeenteraad van 29 mei jl.3 wordt voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente
Utrecht) dient te vervallen, omdat er geen sprake is van verbetering van de doorstroming?
Antwoord 8
De keuze voor een oplossing van de NRU is aan de gemeente Utrecht. Ik ga ervan uit
dat de gemeente vasthoudt aan de afspraken die gemaakt zijn in het kader van VERDER
(zie antwoord vraag 6).