Vragen van het lid De Groot (D66) aan de Minister voor Milieu en Wonen over het bericht
«Universiteit Wageningen ontdekt nieuwe methode onkruidbestrijding spoorbermen» (ingezonden
10 maart 2020).
Antwoord van Minister Van Veldhoven-van der Meer (Milieu en Wonen) (ontvangen 27 maart
2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het onderzoek van de Wageningen University & Research (WUR), waaruit
is gebleken dat de Japanse duizendknoop bestreden kan worden met een innovatieve verhittingstechniek?
Zo ja, kunt u toelichten hoe het staat met de proef van ProRail die is gestart in
december vorig jaar waarbij gebruik wordt gemaakt van een proeftuin bij station Utrecht
Zuilen?1
Antwoord 1
Ja, ik ben bekend met het genoemde onderzoek.
In de proeftuin van ProRail langs het spoor in Utrecht wordt een zestal methoden beproefd,
waaronder electricide, afdekken en wortelbehandeling met heet water. De techniek van
de WUR is geen onderdeel van de proeftuin om de redenen die ik in het antwoord op
de vragen 2 en 3 toelicht. Het praktische deel van de proeftuin is onlangs van start
gegaan. Ik verwacht eind 2021 hier de resultaten van te ontvangen.
Daarnaast draagt ProRail bij aan het landelijke onderzoek naar biologische bestrijdingsmogelijkheden
van duizendknopen en is ProRail nog met een aantal marktpartijen in gesprek over proeven
op het gebied van niet-chemische onkruidbestrijding in meer algemene zin. Verder zoeken
zij doorlopend actief naar nieuwe ontwikkelingen op het gebied van niet-chemische
onkruidbestrijding, zodat hiermee eventueel ook proeven in de spooromgeving kunnen
worden gedaan.
Vraag 2, 3
Ziet u mogelijkheden om deze techniek bij andere locaties toe te passen waar de plant
voor problemen zorgt, zoals bijvoorbeeld langs wegen, bij funderingen en in natuurgebieden?
Ziet u kans om deze techniek in te zetten om andere bestrijdingstechnieken te vervangen,
zoals bijvoorbeeld het gebruik van glyfosaat?
Antwoord 2, 3
Gelukkig vinden steeds meer innovaties plaats om onkruid op een andere wijze te bestrijden
dan met gewasbeschermingsmiddelen. Daarnaast wordt bij voorkeur ingezet op preventieve
maatregelen om te voorkomen dat bestrijding nodig is.
De techniek die in het genoemde artikel is beschreven, is bedoeld voor grond die is
ontgraven. Door het verhitten van deze grond in een installatie, worden daarin aanwezige
wortelresten gedood met als bedoeling dat het grondverzet niet leidt tot verspreiding
van de Japanse Duizendknoop. Het ontgraven van grond louter en alleen om de Japanse
Duizendknoop te bestrijden, zou een zeer ingrijpende maatregel zijn, die alleen succesvol
zal zijn als het lukt om alle aanwezige wortels volledig op te graven omdat die anders
weer zullen uitgroeien. Voor bestrijding van de Japanse Duizendknoop op locaties waar
de plant voor problemen zorgt, zoals bijvoorbeeld langs wegen, bij funderingen en
in natuurgebieden zullen daarom waarschijnlijk eerder andere (in situ-) technieken
in aanmerking komen.
Voor situaties langs het spoor gelden bovendien als voorwaarden dat een techniek gebaseerd
op ontgraven uitsluitend kan worden toegepast als de stabiliteit van het spoor niet
in gevaar wordt gebracht, het geen risico oplevert voor de vele kabels en leidingen
langs het spoor en de toepassing van de methode veilig mogelijk is terwijl het treinverkeer
doorgang vindt. Omdat deze techniek daarom praktisch niet toepasbaar is voor het reguliere
beheer langs spoorbermen, maakt deze geen deel uit van de praktijkproeven in de proeftuin.
Om de Japanse Duizendknoop te bestrijden zonder de grond te ontgraven, zijn andere
innovatieve technieken ontwikkeld. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het
gebruik van elektriciteit (elektricide) of het afdekken van een groeiplaats waardoor
de wortels van de Japanse Duizendknoop in de bodem afsterven. Ik acht deze technieken
kansrijk voor het bestrijden langs spoorbermen. Of deze daadwerkelijk bruikbaar zijn
in de praktijk, zal onder andere moeten blijken uit de pilots die ProRail in uitvoering
en voorbereiding heeft.
Vraag 4
Bent u bereid om ProRail te vragen een inschatting te geven van het tijdpad waarop
deze techniek breed kan worden gehanteerd, zodat geen chemische bestrijdingsmiddelen
meer nodig zijn?
Antwoord 4
In mijn brief van 25 oktober 2019 (Kamerstuk 27 858, nr. 488) heb ik u geïnformeerd over het afbouwen van de uitzonderingen op het verbod op het
professioneel gebruik van gewasbeschermingsmiddelen buiten de landbouw. Daarbij ben
ik ook ingegaan op de inspanning van ProRail om het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen
uit te faseren. Wanneer de pilots die ProRail in uitvoering heeft succesvol zijn,
zet ProRail in op een volledige uitfasering in 2025.