Vraag 2 en 3
Kunt u uitleggen waarom dit asieltuig gewoon haar gang kan gaan in ons openbaar vervoer
en onze buschauffeurs op laffe wijze kan intimideren en reizigers kan bestelen?
Bent u het ermee eens dat dit tuig gelijk de grens over moet worden geknikkerd en
zolang dat niet gebeurt is tot die tijd op water en brood de cel in moet? Zo nee,
wat gaat u dan doen om de veiligheid van ons personeel in het openbaar vervoer te
garanderen?
Antwoord 2 en 3
Overlastgevende asielzoekers vormen een relatief kleine groep van alle asielzoekers.
De overlast die door asielzoekers veroorzaakt wordt, is een maatschappelijk probleem
dat zich ook in het openbaar vervoer manifesteert door bijvoorbeeld zwartrijden of
het niet opvolgen van aanwijzingen van het OV personeel. Ook komt het voor dat er
agressie tegen het rijdend en toezichthoudend personeel wordt gebruikt.
Grensoverschrijdend gedrag is onaanvaardbaar. De aanpak van overlastgevend gedrag
heeft dan ook de hoogste prioriteit. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
werkt samen met het Ministerie van Justitie en Veiligheid en met vervoerders, politie,
vakbonden, ProRail en decentrale overheden om sociale veiligheid in het openbaar vervoer
nog meer te verbeteren. Dat heeft onder andere geleid tot verbetering van uniforme
incidentenregistratie, camera’s en noodvoorzieningen in voertuigen en vervoersverboden.
Om de samenwerking tussen partijen op sociale veiligheid in zijn algemeen extra te
borgen wordt een «Landelijk Convenant Sociale Veiligheid» opgesteld met als doel samenwerking,
kennisuitwisseling, informatiedeling en innovatie omtrent sociale veiligheid in het
openbaar vervoer.
Bij overlastgevend gedrag is het vertrekpunt dat, ongeacht de persoon, dit niet wordt
getolereerd en dit leidt tot lik-op-stuk maatregelen. In bepaalde gevallen kan dit
ook strafrechtelijke gevolgen hebben. In het openbaar vervoer kunnen vervoerders maatregelen
treffen, zoals het opleggen van reis- en verblijfsverboden en/of door inzet van extra
toezichthoudend personeel op de betreffende lijnen.
Zoals eerder aan uw Kamer aangegeven, zie onder meer de Kamerbrief van 18 december
2019, is onderdeel van de zichtbare en brede zero-tolerance aanpak van de ketenmariniers
ook het bieden van oplossingsrichtingen voor het handhaven van de openbare orde het
verminderen van overlast, zowel op de opvanglocaties al daarbuiten.
Om duidelijk te krijgen wie de zwaarste overlastgevers zijn, wordt door het Ministerie
van Justitie en Veiligheid maandelijks een landelijke lijst opgesteld: de Top-X lijst.
In de migratieketen wordt samen met partners als gemeenten, politie en het OM besproken
welke maatregelen worden genomen om personen op de Top-X lijst aan te pakken. Voorbeelden
van maatregelen zijn het opleggen van een vrijheidsbeperkende maatregel en/of een
gebiedsontzegging, en het opleggen van een hoogfrequente meldplicht. Indien er sprake
is van een vertrekplicht, dan wordt met prioriteit gekeken of vreemdelingenbewaring
en aansluitende uitzetting mogelijk is.