Vragen van de leden Weverling en Aartsen (beiden VVD) aan de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over de berichten «VS van plan uit WTO-onderdeel te stappen» en «Chinese bussen kunnen bij aanbesteding niet worden geweerd» (ingezonden 19 februari 2020).

Mededeling van Staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 19 maart 2020).

Vraag 1

Bent u bekend met de berichten «VS van plan uit WTO-onderdeel te stappen»1 en «Chinese bussen kunnen bij aanbesteding niet worden geweerd»?2

Vraag 2

Kunt u aangeven in hoeverre u de opvatting van het college van gedeputeerde staten van Noord-Holland deelt dat het juridisch niet mogelijk is om aanbestedingen uit China te weren?

Vraag 3

Kunt u aangeven hoe deze opvatting van het college zich verhoudt tot het antwoord op eerdere vragen over aanbestedingen uit China van 28 oktober 2019, waarin u mededeelde dat «Nederlandse – en andere Europese – aanbestedende diensten geen inschrijvingen hoeven toe te laten uit landen die niet zijn aangesloten bij de Government Procurement Agreement (GPA) onder de WTO, zoals China»?3

Vraag 4

Kunt u aangeven in hoeverre de multilaterale overeenkomst over aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) mogelijkheden biedt voor overheden op zowel landelijk als ook provinciaal niveau en gemeentelijk niveau voor het weren van aanbestedingen uit landen die geen partij zijn bij deze overeenkomst?

Vraag 5

Hoe verhoudt de Aanbestedingswet, die geen mogelijkheid biedt tot het geven van een voorkeur aan Nederlandse of Europese partijen, zich tot het GPA?

Vraag 6

Wat is uw inzet ten aanzien van het verduidelijken van de mogelijkheden voor het weren van aanbestedingen vanuit landen die geen partij zijn bij het GPA? Heeft u hierover informatie gedeeld met provincies en/of gemeenten, of bent u voornemens dit te doen?

Vraag 7

Kunt u aangeven hoe uw inspanningen om het Commissievoorstel over een Instrument voor Internationale Overheidsopdrachten aan te scherpen vorderen? Op welke momenten heeft u uw voornemen om dit voorstel effectiever te maken en de mogelijkheden voor het nemen van restrictieve maatregelen uit te breiden tot dusver kenbaar gemaakt?

Vraag 8

Hoe staat u tegenover het – mogelijke – voornemen van de Verenigde Staten om zich terug te trekken uit het GPA?

Vraag 9

Kunt u schetsen wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Nederlandse ondernemers en de Nederlandse economie wanneer de Verenigde Staten zich uit het GPA terugtrekt? Biedt het GPA mogelijkheden tot het weren van aanbestedingen van bedrijven uit de Verenigde Staten op het moment dat zij niet langer partij zijn bij de GPA?

Vraag 10

Bent u voornemens om in Europees verband of in diplomatiek contact met de Verenigde Staten uw houding ten opzichte van het mogelijke terugtrekken van de Verenigde Staten uit het GPA en het belang van multilaterale afspraken over internationale aanbestedingen kenbaar te maken? Zo nee, waarom niet?

Mededeling

Op 19 februari 2020 hebben de leden Weverling en Aartsen (beiden VVD) vragen gesteld over de berichten «VS van plan uit WTO-onderdeel te stappen» en «Chinese bussen kunnen bij aanbesteding niet worden geweerd» (kenmerk 2020Z03366).

De beantwoording van deze vragen hangt samen met de beantwoording van de vragen van de leden Amhaouch en Palland (beiden CDA) over het bericht «VDL Groep verliest busorder aan Chinees bedrijf» van 11 december 2019 (kenmerk 2019Z24801). Vanwege de voor de beantwoording benodigde afstemming over de VDL-vragen zijn de termijnen daarbij overschreden waardoor ook deze nieuwe vragen, gezien de samenhang, niet binnen de gebruikelijke termijn van drie weken kunnen worden beantwoord.


X Noot
1

Financieel Dagblad, 4 februari 2020, «VS van plan uit WTO onderdeel te stappen», https://fd.nl/economie-politiek/1333516/vs-van-plan-uit-wto-verdrag-te-stappen

X Noot
2

Noord Hollands Dagblad, 6 februari 2020, «Chinese bussen kunnen bij aanbesteding niet worden geweerd», https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200206_25210030/chinese-bussen-kunnen-bij-aanbesteding-niet-worden-geweerd

X Noot
3

Aanhangsel van de Handelingen 2019–2020, nr. 1263.

Naar boven