Vragen van het lid Bergkamp (D66) aan de Minister voor Medische Zorg over het bericht
«Regelwoede pakt funest uit voor medisch onderzoek «en is slecht voor de patiënt»»
(ingezonden 23 januari 2020).
Mededeling van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 11 februari
2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Regelwoede pakt funest uit voor medisch onderzoek «en
is slecht voor de patiënt»?1
Vraag 2
Klopt het dat de strenge wet- en regelgeving omtrent experimenteel medisch-wetenschappelijk
onderzoek evenzeer van toepassing is op medisch-wetenschappelijk onderzoek dat reeds
bestaande behandelingen vergelijkt? Zo ja, acht u dit wenselijk?2
Vraag 3
Is de geldende wet- en regelgeving voor onderzoek naar bestaande behandelingen in
uw optiek in balans of is deze te ver doorgeschoten, mede gelet op de betaalbaarheid
van onderzoek en de toegankelijkheid en veiligheid van behandelingen voor de patiënt?
Vraag 4
Deelt u de opvatting van de hoogleraar dat de geldende strenge regelgeving voor hoog-risico
onderzoek, zoals fase I-onderzoek naar een nieuwe kankerbehandeling, niet een-op-een
vertaald zou moeten worden naar onderzoek waarbij medicijnen of therapieën worden
vergeleken die al jarenlang worden gebruikt?
Vraag 5
Hoe verklaart u het feit dat onafhankelijk medisch-wetenschappelijk onderzoek de afgelopen
tien jaar maar liefst drie keer zo duur is geworden? Kan dit het gevolg zijn van (te
strikte interpretatie van) de toegenomen regelgeving?
Vraag 6
Zou de toename (en te strikte interpretatie) van regelgeving die de veiligheid en
betrouwbaarheid van onderzoek moet waarborgen, juist ook tot minder veilig en betrouwbaar
onderzoek kunnen leiden?
Vraag 7
Welke wet- en regelgeving op het gebied van onafhankelijk medisch-wetenschappelijk
onderzoek is er de afgelopen tien jaar bijgekomen die aan de exponentiële kostenstijging
en bureaucratie van dit onderzoek heeft bijgedragen?
Vraag 8
Hoe beoordeelt u de stelling van de hoogleraar dat onderzoek op de huidige manier
heel veel geld kost en het heel lang duurt voordat de resultaten boven tafel komen?
Vraag 9
Bent u bereid om te kijken of een nader onderscheid in de (toetsing van) wet- en regelgeving
tussen experimentele medische onderzoeken enerzijds en onderzoeken naar bestaande
behandelingen anderzijds, mogelijk en wenselijk is? Zo ja, op welke termijn kunt u
de Kamer hierover informeren? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Overweegt u in dit kader de optie te verkennen om bij medisch-wetenschappelijke onderzoeken
naar bestaande behandelingen over te gaan op risicogestuurde toetsing?
Vraag 11
Bent u bereid om binnen afzienbare tijd een gesprek te faciliteren tussen medisch-wetenschappelijke
onderzoekers, de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), de Centrale Commissie Mensgebonden
Onderzoek (CCMO), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport, waarin de knelpunten van de huidige wet- en regelgeving voor onderzoek
naar bestaande behandelingen aan bod kunnen komen?
Vraag 12
Klopt het dat de privacywetgeving met betrekking tot medisch-wetenschappelijk onderzoek
zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) niet strenger is dan oude
privacywetgeving, maar dat de strikte uitleg van de huidige wetgeving hoofdzakelijk
het gevolg is van interpretatieproblemen?
Vraag 13
Bent u in dit verband bereid om de regie te nemen en samen met de relevante partijen
te komen tot een heldere en eenduidige interpretatie van de AVG voor medisch-wetenschappelijk
onderzoek? Zo ja, welke partijen gaat u hierbij betrekken?
Mededeling
De vragen van het Kamerlid Bergkamp (D66) over het bericht «Regelwoede pakt funest
uit voor medisch onderzoek «en is slecht voor de patiënt»» (2020Z01029) kunnen tot mijn spijt niet binnen de gebruikelijke termijn worden beantwoord.
De reden van het uitstel is dat afstemming met andere partijen nodig is.
Ik zal u zo spoedig mogelijk de antwoorden op de Kamervragen doen toekomen.
X Noot
2Zoals bijvoorbeeld vermeld in de Wet medisch-wetenschappelijk onderzoek met mensen
(WMO) en de EU Clinical Trials Directive.