Vragen van het lid RemcoDijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Meer vluchten = meer «cancelled»» (ingezonden 7 januari 2020).

Mededeling van Staatssecretaris Visser (Defensie) (ontvangen 27 januari 2020).

Vraag 1

Bent u bekend met het artikel «Meer vluchten = meer «cancelled»»?1

Vraag 2

Hoeveel schade werd er afgelopen jaar geleden door de mist? Hoe vaak komt dit voor?

Vraag 3

Voor wiens rekening komt de geleden schade, uit welke mogelijke kostenposten bestaat deze en hoe kan deze worden vastgesteld?

Vraag 4

In hoeverre kan er gesproken worden van overmacht? Wat betekent mist en de vertraging of annulering van vluchten voor reizigers?

Vraag 5

Welke oplossingen bestaan er om te voorkomen dat er vertragingen door mist ontstaan?

Vraag 6

Klopt het dat u een investering in een Instrument Landing System (ILS) heeft tegengehouden? Zo ja, waarom? Zo nee, hoe en door wie is deze overweging dan gemaakt?

Vraag 7

In welke mate zou een ILS vertraging door de mist kunnen voorkomen? Wat levert het Eindhoven Airport op als er wel een functionerend ILS zou zijn?

Vraag 8

Wat is er volgens u nodig om een ILS te installeren op Eindhoven Airport? Bij wie ligt de bal? Welke vliegvelden in Nederland beschikken over dergelijke systemen?

Mededeling

De beantwoording van de schriftelijke vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) over het bericht over geannuleerde vluchten op Eindhoven Airport wegens mist vraagt vanwege de interdepartementale afstemming meer tijd dan de gebruikelijke termijn voorschrijft.


X Noot
1

Eindhovens Dagblad, 3 januari 2020

Naar boven