Vragen van de leden Remco Dijkstra en Bosman (beiden VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht «Koraal Curaçao vernield door olieplatform» (ingezonden 4 oktober 2019).

Antwoord van Minister Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties), mede namens Minister van Infrastructuur en Waterstaat (ontvangen 27 januari 2020)

Vraag 1

Bent u bekend met artikel «Koraal Curaçao vernield door olieplatform»?1

Antwoord

Ja.

Vraag 2

Heeft u de foto’s, gemaakt door de duikers, gezien op de website van nos.nl? Hoe beoordeelt u de nieuwe situatie waarbij schade is ontstaan aan het koraal?

Antwoord

Ja, de foto’s op de website van nos.nl heb ik gezien. Het is te betreuren dat er onherstelbare schade is toegebracht aan het koraal. De schade beperkt zich gelukkig tot een beperkt oppervlakte van het totale rif bij Curaçao.

Vraag 3, 4 en 5

Klopt de beschrijving van het incident dat tijdens een storm de bemanning van het bewuste olieplatform geprobeerd heeft verdere schade te voorkomen? Welke gevolgen heeft de schade voor het koraal en het eiland? Is de economische- en milieuschade in te schatten? Wie zijn er gedupeerd?

Valt de schade bij Boca Sami eventueel te verhalen?

Wat doet de overheid van Curaçao hieraan? Welke stappen zet de regering van Curaçao om dit soort schade in de toekomst te voorkomen en de geleden schade te herstellen?

Antwoord 3, 4 en 5

Er wordt door het Ministerie van Gezondheid, Milieu en Natuur van Curaçao nader onderzoek gedaan naar de oorzaak van de schade. Dat onderzoek moet voor het land Curaçao informatie opleveren over de specificaties ten aanzien van deze situatie en daarmee ook de mogelijke vervolgstappen. Dit onderzoek wordt mede uitgevoerd om dergelijke situaties en schade in de toekomst te voorkomen.

Vraag 6

Zijn er processen denkbaar waarbij het koraal versneld aan zou kunnen groeien?

Antwoord 6

Het is mogelijk om koraal te planten. Dat gebeurt bijvoorbeeld op Bonaire. Wel gaat het om een beperkt aantal soorten waardoor de oorspronkelijke biodiversiteitsgehalte niet teruggewonnen wordt.

Vraag 7

Zijn soortgelijke incidenten in de toekomst uit te sluiten? Wie is er dan verantwoordelijk?

Antwoord 7

Curaçao is zelf verantwoordelijk voor het maken en handhaven van voorschriften met betrekking tot de scheepvaartveiligheid om dergelijke incidenten te voorkomen.

Naar boven