Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat
over overlast van vliegveld Luik-Bierset en het uitblijven van concrete actie ondanks
een aangenomen motie (ingezonden 6 december 2019).
Mededeling van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 16 januari 2020).
Vraag 1
Kent u de aangenomen motie Van Raan c.s. (26 september 2019) waarin de regering wordt
verzocht om met meer concrete maatregelen te komen die tot een aantoonbare vermindering
zullen leiden van de in Nederland veroorzaakte overlast door luchthaven Luik-Bierset?1
Vraag 2
Erkent u dat de wijze waarop u tot nu toe uitvoering geeft aan deze aangenomen motie
tot geen enkele verbetering van de situatie heeft geleid? Zo nee, waaruit blijkt dan
precies dat de situatie zou zijn verbeterd?
Vraag 3
Deelt u de mening dat er in de praktijk tot nu toe geen enkele sprake is van het daadwerkelijk
uitvoeren van de aangenomen motie Van Raan c.s.?2 Zo nee, waaruit blijkt dan dat deze motie momenteel wordt uitgevoerd?
Vraag 4
Wat is de stand van zaken omtrent de door u aangekondigde gezamenlijke Belgisch-Nederlandse
expertgroep?3
Vraag 5
Klopt het dat deze gezamenlijke expertgroep tot nu toe nog steeds niet bij elkaar
is gekomen? Zo nee, kunt u een volledig overzicht verschaffen van alle momenten waarop
deze expertgroep bij elkaar is gekomen?
Vraag 6
Is deze gezamenlijke expertgroep al gevormd? Zo ja, wie zitten er in deze expertgroep?
Zo nee, wanneer zal deze gezamenlijke expertgroep daadwerkelijk gevormd zijn?
Vraag 7
Wat staat er precies op de agenda van deze gezamenlijke expertgroep?
Vraag 8
Wanneer staan de overleggen gepland met de Belgische overheid om de situatie van overlast
door vliegveld Luik-Bierset zo snel mogelijk op te lossen?
Vraag 9
Waarop baseert u de term «gemiddeld», zoals geformuleerd in uw opmerking om toe te
werken «naar een situatie die gemiddeld vergelijkbaar is met de situatie van vóór
de luchtruimwijziging van 2013»?4
Vraag 10
Wat is hierbij uw definitie van de term «gemiddeld»?
Vraag 11
Erkent u dat een «gemiddelde» niet hetzelfde is als het volledig wegnemen van de (extra)
overlast? Zo nee, waarom niet?
Vraag 12
Welke indicatoren zullen worden gebruikt, aan de hand waarvan de verbetermogelijkheden
zullen worden getoetst?
Vraag 13
Zijn deze indicatoren al opgesteld? Zo nee, wanneer zullen deze indicatoren worden
opgesteld?
Vraag 14
Wie heeft deze indicatoren opgesteld? Indien deze indicatoren nog niet bekend zijn,
door wie zullen deze indicatoren worden opgesteld?
Vraag 15
Welke maatregelen heeft u tot nu toe geïnventariseerd?
Vraag 16
Acht u deze inventarisatie compleet? Zo ja, waar blijkt dat uit?
Vraag 17
Wanneer zal het daadwerkelijke toetsen van de maatregelen plaatsvinden?
Vraag 18
Kunt u een tijdlijn verschaffen aan de hand waarvan de overlast door vliegveld Luik-Bierset
zal worden aangepakt?
Vraag 19
Per wanneer mogen de inwoners van deze regio verwachten dat u deze overlast heeft
weggenomen?
Vraag 20
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Mededeling
Op 6 december 2019 heeft het lid Van Raan (PvdD) Kamervragen gesteld over overlast
van vliegveld Luik-Bierset en het uitblijven van concrete actie ondanks een aangenomen
motie. Ik beantwoord uw vragen zo spoedig mogelijk na het reces.
X Noot
3Brief Minister van Nieuwenhuizen (21 oktober 2019): Antwoord op vragen van het lid
Van Raan over het bezoek van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat aan de gemeente
Eijsden-Margraten vanwege de aanhoudende overlast van vliegveld Luik-Bierset.
X Noot
4Brief Minister van Nieuwenhuizen (21 oktober 2019): Antwoord op vragen van het lid
Van Raan over het bezoek van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat aan de gemeente
Eijsden-Margraten vanwege de aanhoudende overlast van vliegveld Luik-Bierset.