Vragen van het lid Bruins (ChristenUnie) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet
Onderwijs en Media over het bericht dat kinderen hun lunch soms niet op krijgen omdat
er op school maar 15 minuten de tijd voor is (ingezonden 15 oktober 2018).
Antwoord van Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) (ontvangen 31 oktober
2018).
Vraag 1
Hebt u het Jeugdjournaal gezien op 9 oktober 2018 met daarin de reportage over de
korte lunchpauze als gevolg van het continurooster op basisscholen?
Vraag 2
Hebt u ook gezien dat op scholen met een continurooster kinderen vaak maar 15 minuten
de tijd krijgen om hun lunch te eten? Wat vindt u daarvan?
Antwoord 2
Scholen bepalen, in samenspraak met de ouders, hoe zij de onderwijstijd indelen en
welke schooltijden daarbij horen. Steeds vaker kiezen scholen voor een continurooster.
Bij een dergelijk rooster blijven alle leerlingen tussen de middag op school en is
de middagpauze onderdeel van de schooldag. Dit betekent dat de schooldag vroeger eindigt
dan op scholen met een langere middagpauze. Dit kan leiden tot een betere aansluiting
met de buitenschoolse opvang, of tot meer tijd voor leerkrachten om ’s middags andere
taken te verrichten.
Bij een continurooster zijn de leerkrachten in de regel verantwoordelijk voor het
begeleiden van de leerlingen tijdens de middagpauze. Meestal worden geen overblijfkrachten
ingezet. Er wordt dan een relatief korte middagpauze ingepland, waarin de leerlingen
hun boterhammen eten en ook nog even kunnen spelen.
Een middagpauze is bedoeld om rustig je boterhammen te kunnen eten en tevens als onderbreking
van de schooldag. Ik vind het daarom belangrijk dat – ook op scholen waar met een
continurooster wordt gewerkt − scholen en ouders zich realiseren dat de indeling van
de onderwijstijd consequenties heeft voor het leren en het welbevinden van de kinderen,
en dat zij dus met elkaar het gesprek voeren over een passende lengte van de middagpauze.
Vraag 3
Deelt u de mening dat snel eten niet gezond is?
Antwoord 3
Ik verwacht van scholen dat zij hun leerlingen tussen de middag voldoende tijd gunnen
om te pauzeren en rustig te eten.
Vraag 4
Deelt u de mening dat samen een maaltijd gebruiken een belangrijke sociale bezigheid
is en dat kinderen met een lunchpauze van 15 minuten niet meer kunnen kletsen tijdens
het eten, omdat ze dan krijgen hun brood niet op krijgen?
Antwoord 4
Kinderen leren op school vooral in groepsverband. Zij werken en spelen samen. En ze
leren om met elkaar samen te werken. Samen lunchen kan rust brengen in het dagritme
van de leerlingen. Als er voldoende tijd wordt ingeruimd om tussen de middag ook even
buiten te spelen, of ter ontspanning iets anders te doen dan leren, dan kan een relatief
korte lunchpauze voldoende zijn. Ik heb er alle vertrouwen in dat leraren en schoolleiders
hier op een verantwoorde manier mee omgaan en dat zij rekening houden met verschillen
tussen leerlingen.
Vraag 5
Zijn er regels te bedenken of (liever!) regels te schrappen, waardoor iedereen wat
ontspannener hiermee kan omgaan? Is het nodig dat alles zo op de minuut wordt geklokt?
Antwoord 5
Een van de uitgangspunten van de Wet op het primair onderwijs is een evenwichtige
verdeling van de onderwijsactiviteiten over de dag. Het is aan de school om, in overleg
met de ouders, te kijken welke pauzetijden het best passen bij de leerlingen en bij
de werkwijze van de eigen school. Het is ook aan de school om hier vervolgens invulling
aan te geven. De Inspectie van het Onderwijs biedt scholen en ouders informatie die
kan helpen bij het maken van afwegingen over een eventueel continurooster en de inzet
van lunchtijd als onderwijstijd.1
In de Wet medezeggenschap op scholen is geregeld dat, voorafgaand aan de overgang
naar een andere indeling van de onderwijstijd, alle ouders worden geraadpleegd.2 Op basis daarvan maakt de school al of niet een voorstel voor nieuwe schooltijden.
De schooltijden kunnen pas worden ingevoerd, nadat de ouders in de medezeggenschapsraad
hebben ingestemd en alle ouders hierover zijn geïnformeerd in de schoolgids. Zie verder
ook het antwoord op vraag 4.
Vraag 6
Deelt u de mening dat scholen hebben veel vrijheid om zelf hun onderwijs in te richten
en is het streven om dat zo te houden? Kunt u iets slims bedenken om leraren, ouders
en leerlingen te helpen van de lunch een gezonde, gezellige activiteit te maken?
Antwoord 6
Ja. Ik denk dat schoolteams heel goed in staat zijn om van de lunch op hun school
een gezonde en gezellige activiteit te maken, eventueel ook met behulp van ouders
of andere ondersteuners.
X Noot
2Art. 15, derde lid, van de Wet medezeggenschap op scholen.