Vragen van de leden Remco Dijkstra en Van Gent (beiden VVD) aan de Ministers van Infrastructuur
en Waterstaat en voor Rechtsbescherming over de berichten «De schrikbarende stijging
die niemand kan verklaren» en «Verkeersanalyse provincie nutteloos door Privacywet»
(ingezonden 17 juni 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
15 juli 2019).
Vraag 1
Kent u de berichten «De schrikbarende stijging die niemand kan verklaren» en «Verkeersanalyse
provincie nutteloos door Privacywet», beide uit het Brabants Dagblad van 4 juni 2019?1
Vraag 2
Herkent u het beeld dat de nieuwe Privacywet een ongevallenanalyse een stuk lastiger
maakt?
Antwoord 2
Dat beeld herken ik deels. Rijkswaterstaat levert, ook onder de Algemene verordening
gegevensbescherming (AVG), ongevallengegevens waarmee wegbeheerders analyses kunnen
maken om verkeersveiligheidsbeleid te formuleren. Daarbij worden gegevens over individuele
ongevallen verstrekt, zoals de locatie en omstandigheden van het ongeval, de vervoerswijzen,
de letselernst en in welke leeftijdsklasse betrokkenen zich bevinden. Bijzondere persoonsgegevens
kunnen op dit moment echter niet worden geleverd. Het gaat bijvoorbeeld om strafbare
feiten, zoals rijden onder invloed.
De reden daarvoor is dat er geen expliciete wettelijke grondslag bestaat, terwijl
de AVG dat wel vereist. Aan deze wettelijke grondslag wordt momenteel gewerkt. Naar
verwachting kan begin volgend jaar aan uw Kamer een wetsvoorstel worden voorgelegd.
Vraag 3
Hoe moeten verkeersanalisten voortaan goede interpretaties en onderbouwingen geven
van maatregelen als ze cruciale informatie missen over bijvoorbeeld de leeftijd van
het verkeersslachtoffer of hoe een ongeluk precies plaatsvond?
Antwoord 3
Aanvullend op de verkeersongevallengegevens kunnen verkeersanalisten van wegbeheerders
informatie voor bijvoorbeeld doelgroepenbeleid op geaggregeerd niveau bij Rijkswaterstaat
opvragen. Daarnaast kan diepteonderzoek binnen de grenzen van de privacywetgeving
bijdragen aan inzicht in oorzaken van verkeersongevallen. Wetenschappelijke instituten
als SWOV en VeiligheidNL kunnen dergelijk onderzoek op verzoek van overheden uitvoeren.
Jaarlijks laat ik de SWOV ook diepteonderzoek uitvoeren naar bepaalde typen ongevallen.
Recentelijk waren dit diepteonderzoeken naar ongevallen met scootmobielen, snorfietsers,
oudere fietsers en bermongevallen.
Vraag 4
Welke andere mogelijkheden ziet u om de enorme stijging van verkeersdoden in Brabant
anders te verklaren?
Antwoord 4
Zie antwoord 3.
Vraag 5
Welke andere bronnen zijn voorhanden en hoe zorgen we ervoor dat er geen nieuwe dodelijke
slachtoffers vallen, omdat het lang duurt om een nieuwe risicogestuurde aanpak te
vinden?
Antwoord 5
Ongevallengegevens helpen om verkeersveiligheidsbeleid te formuleren, maar zijn niet
de enige bron van informatie. Om ongevallen juist te voorkomen, zet ik samen met overheden
en kennispartijen ook in op de ontwikkeling van data voor het in kaart brengen van
de belangrijkste veiligheidsrisico’s in het verkeerssysteem. Zo laat ik de Nationale
Databank Wegverkeersgegevens (NDW) deze maand de geanonimiseerde gegevens over gereden
snelheden aan overheden beschikbaar stellen.
Vraag 6
Deelt u de mening dat we moeten onderzoeken hoe we met oog op de privacywet toch meer
data in kunnen zetten om de verkeersveiligheid te bevorderen? Welke mogelijkheden
ziet u hiertoe?
Antwoord 6
Ja, die mening deel ik. Daarom werk ik momenteel, zoals ik in antwoord 2 aangeef,
aan de wettelijke grondslag die de AVG vereist om aanvullende ongevallengegevens te
kunnen leveren.
Vraag 7
Deelt u de mening dat namen van slachtoffers niet nodig zijn, maar dat het om de verkeersveiligheid
te bevorderen belangrijk kan zijn informatiebronnen zoals ziekenhuis-, politie-, en
ambulancegegevens te koppelen? Hoe kan deze data uitwisseling, met oog voor de privacywetgeving,
plaatsvinden?
Antwoord 7
Ik deel de mening dat namen van slachtoffers niet nodig zijn voor het analyseren van
verkeersongevallen.
Onderzoeksinstituten als de SWOV, het CBS en VeiligheidNL kunnen binnen de voor hun
geldende wetten/regels, data aan elkaar koppelen en dit geaggregeerd en geanonimiseerd
aan derden uitleveren.
Vraag 8
Kunt deze vraag één voor één beantwoorden?
Antwoord 8
Ja, zie hiervoor voorgaande beantwoording per vraag.