Aanhangsel van de Handelingen
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 3262 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 3262 |
Wat vindt u ervan dat een keuringsarts van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) is neergeslagen door de eigenaar van het slachthuis waar zij aan het werk was, zoals de politie heeft bevestigd aan RTL Nieuws?1
Ik vind iedere vorm van agressie of geweld tegen medewerkers van de NVWA onaanvaardbaar. Medewerkers in dienst van de overheid moeten ongestoord en veilig hun werk kunnen uitvoeren. Mijn medeleven gaat uit naar de betrokken NVWA-dierenarts en haar collega’s.
Wanneer werd u geïnformeerd dat een van de keuringsartsen van de NVWA een klap tegen haar hoofd heeft gekregen toen zij toezicht probeerde te houden in een slachthuis?
Is het waar dat het bedrijf is stilgelegd tot dat er een gesprek heeft plaatsgevonden tussen de NVWA en het slachthuis?
Ja, de NVWA heeft op 26 april jl. per direct haar werkzaamheden op het bedrijf gestaakt en de erkenning van het bedrijf geschorst.
Geweld tegen mensen met een publieke taak is ontoelaatbaar. Dat betekent dat er zero-tolerance beleid is voor geweld tegen toezichthouders. Aangifte wordt door de politie altijd opgenomen en met prioriteit behandeld. Het OM vordert 200% strafverzwaring in zijn beoordeling van de ernst van het feit, zoals ook opgenomen is in de strafvorderingsrichtlijnen van het OM.
In dit concrete geval zijn daarnaast de werkzaamheden direct gestaakt en is de erkenning van het bedrijf tijdelijk geschorst, zodat er niet meer geslacht mocht worden.
Op 7 mei jl. heeft de eigenaar van het slachthuis in een gesprek verantwoording afgelegd over zijn gedrag aan vertegenwoordigers van de NVWA. Daarnaast heeft hij de NVWA schriftelijke garanties gegeven die er voor moeten zorgen dat herhaling wordt voorkomen. Toezichthouders van de NVWA moeten te allen tijde onder normale en veilige omstandigheden en op adequate wijze hun werkzaamheden op het bedrijf kunnen uitvoeren.
Kunt u bevestigen dat de eigenaar van dit slachthuis in 2017 en in 2018 is beboet voor het aanvoeren van koeien die kreupel en ziek waren?
In 2017 en 2018 zijn overtredingen op dit slachthuis vastgesteld die hebben geleid tot een boeterapport in verband met de aanvoer van niet-transportwaardige runderen.
Onderschrijft u de analyse dat de eerdere boetes naar alle waarschijnlijkheid slechts het topje van de ijsberg waren, en dat dit slachthuis naar alle waarschijnlijkheid wel vaker de regels overtrad? Zo nee, kunt u dit uitsluiten?
Mijn beeld over de naleving bij dit slachthuis is gebaseerd op de constateringen van de inspecteurs van de NVWA. Ik kan van geen enkel bedrijf uitsluiten dat het regels overtreedt op momenten dat er geen toezichthouder aanwezig is om dit waar te kunnen nemen.
Waarom gaat de NVWA in gesprek met de eigenaar van een slachthuis die al vaker heeft laten zien de toch al beperkte regels omtrent dierenwelzijn niet te respecteren?
Het geweld tegen de medewerker van de NVWA was de aanleiding voor het gesprek. Zie mijn antwoord bij vraag 5.
Vanwege dit incident heeft de NVWA de erkenning van het slachthuis met onmiddellijke ingang geschorst. Een schorsing moet proportioneel zijn, dat wil zeggen, niet langer duren dan strikt noodzakelijk om tot naleving te komen. Daarom is de schorsing vanaf 20 mei opgeheven nadat in het gesprek met de ondernemer aanvullende afspraken zijn gemaakt om de veiligheid van de NVWA-medewerkers te garanderen. Onder deze voorwaarden valt onder andere de afspraak dat de eigenaar niet aanwezig mag zijn op het moment dat er NVWA-medewerkers op het terrein van het slachthuis zijn en dat de NVWA-inspecties tot nader order door twee medewerkers uitgevoerd zullen worden, op kosten van het bedrijf. Het permanent sluiten van een slachthuis kan alleen in uitzonderlijke gevallen waarin volstrekt duidelijk is dat de regelgeving over de volle breedte blijvend zal worden overtreden. Daar is in dit geval geen sprake van.
Kunt u bevestigen dat het geweld tegen de keuringsarts volgde op een discussie tussen de eigenaar van het slachthuis en de keuringsarts over de keuring van een koe?
In deze casus is door een medewerker van de NVWA en de NVWA aangifte gedaan van mishandeling door iemand in het slachthuis. De verdachte is aangehouden. Over de toedracht of de achtergrond van de verdachte kan ik in het belang van het lopende onderzoek geen verdere mededelingen doen.
Vindt u dat een te controleren bedrijf zich mag bemoeien met het werk, de afwegingen en de beslissingen van de toezichthouder? Zo ja, waarom?
Betrokkenen van een te controleren bedrijf mogen een toezichthouder niet beïnvloeden in zijn toezichthoudende werkzaamheden. Wel kunnen zij hun kant van het verhaal vertellen. Zo kan het bedrijf ter plekke door de toezichthouder gehoord worden en kan dit worden vastgelegd in het rapport van bevindingen. Ook kan het bedrijf naderhand zijn zienswijzen naar voren brengen tegen voornemens tot het opleggen van bestuurlijke boetes of bezwaar of beroep tegen sanctiebesluiten indienen.
Hoe verklaart u dat er überhaupt een discussie kan ontstaan tussen de dienstdoende toezichthouder en een medewerker of de eigenaar van het bedrijf dat gecontroleerd wordt?
Toezichthouders houden doorgaans toezicht op bedrijven die op dat moment in productie zijn. Dit betekent dat er ook medewerkers van het bedrijf aanwezig zijn en het in sommige gevallen ook noodzakelijk is om hen te betrekken bij het toezicht. Juist wanneer de toezichthouder overtredingen constateert is het vaak zinvol om deze met de medewerkers van het bedrijf te bespreken om verbetering te realiseren of herhaling te voorkomen. Dat niet iedereen het prettig vindt om aangesproken te worden op overtredingen spreekt daarbij voor zich. Dit is echter nooit een argument voor enige vorm van agressie of geweld.
Hoe vaak komt het voor dat een medewerker of de eigenaar van een bedrijf in de vee- en vleessector bij een controle dan wel regulier toezicht in discussie gaat of zich bemoeit met het werk van de NVWA-inspecteur die toezicht uitoefent op een bedrijf?
Is het hinderen van een NVWA-inspecteur of -toezichthouder door het betrokken bedrijf door bemoeienis of anderszins een strafbaar feit, zoals ook het hinderen van de politie door bemoeienis of anderszins een strafbaar feit is?
Ja, dat is een strafbaar feit. Artikel 184 van het Wetboek van Strafrecht bepaalt dat het opzettelijk beletten, belemmeren of verijdelen van een handeling ter uitvoering van enig wettelijk voorschrift door een opsporings- of toezichtambtenaar wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie
Zo nee, bent u bereid het hinderen van een NVWA-inspecteur of -toezichthouder door het te controleren bedrijf, door bemoeienis of anderszins, strafbaar te stellen ten behoeve van de veiligheid en de onafhankelijkheid van NVWA-medewerkers?
Deelt u de mening dat geweld tegen, en bedreiging en intimidatie van toezichthouders onacceptabel en ontoelaatbaar is? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke sancties zet u op deze geweldpleging tegen de toezichthouder?
Ja. De werkzaamheden op het bedrijf zijn onmiddellijk gestaakt en de erkenning van het bedrijf is geschorst (zie ook mijn antwoord op de vragen 5 en 9) gegeven dat een dergelijk incident zich niet zou herhalen. Daarnaast is aangifte gedaan en zal eventuele geleden schade worden verhaald op degene die het geweld tegen de medewerkster heeft gebruikt.
Kunt u bevestigen dat het geweld tegen de keuringsarts in het slachthuis in Drachten geen op zichzelf staand incident is, maar dat het vaker voorkomt dat een NVWA-inspecteur (thuis) wordt bedreigd, geschopt, geslagen, van de weg wordt gereden, wordt gestoken met een hooivork en moet rennen voor zijn veiligheid?2 3
Ja, het komt helaas vaker voor dat agressie en geweld tegen NVWA-inspecteurs wordt gebruikt.
Kunt u bevestigen dat inspecteurs zelfs kogelbrieven krijgen en met hun hele gezin moeten onderduiken?4
Ja, helaas zijn er enkele gevallen van dusdanig erstige bedreigingen dat ingrijpende beveiligingsmaatregelen in de persoonlijke levenssfeer van de betroffen inspecteurs en hun gezinnen getroffen moesten worden.
Kunt u bevestigen dat de NVWA het meestal niet naar buiten brengt als zoiets is gebeurd en dat het dus vaker voorkomt dan gedacht?5
De NVWA brengt niet elke casus van agressie en geweld individueel naar buiten, mede omdat dit niet altijd in het belang van de veiligheid van de medewerker of het strafrechterlijke onderzoek is. In het NVWA-jaarverslag 2017 is wel het aantal gemelde incidenten opgenomen. Bij de publicatie hiervan is juist extra aandacht voor dit onderwerp gevraagd6.
Hoeveel meldingen zijn er de afgelopen tien jaar gedaan van a) hinderen van een inspecteur of keuringsarts tijdens het uitoefenen van zijn taak b) intimidatie van een inspecteur of keuringsarts c) bedreiging van een inspecteur of keuringsarts en d) fysiek geweld tegen een inspecteur of keuringsarts?
Bij de registratie van incidenten wordt deze categorisering niet toegepast. Gegevens over gemelde incidenten op het gebied van agressie en geweld zijn beschikbaar vanaf 2015. Daarvoor werd dit niet op een eenduidige wijze bijgehouden.
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
|
---|---|---|---|---|
Aantal gemelde incidenten persoonlijke beveiliging (persoonsbeveiliging en agressie en geweld) |
53 |
85 |
77 |
76 |
Wordt er altijd melding gedaan als bovengenoemde situaties zich voordoen? Zo ja, hoe weet u zo zeker dat alle NVWA-medewerkers zich vrij voelden het te melden als zij werden gehinderd, geïntimideerd of bedreigd en dat zij de situatie daadwerkelijk hebben gemeld? Zo nee, hoe vaak hebben bovengenoemde situaties zich de afgelopen tien jaar in werkelijkheid voorgedaan?
Het is NVWA-beleid dat alle incidenten met agressie of geweld worden gemeld. Dit is vastgelegd in een procedure. Het melden wordt gestimuleerd door middel van opleiding en voorlichting. Echter, evenals bij vergelijkbare organisaties, bestaat ook binnen de NVWA het vermoeden dat niet alle incidenten (onverwijld) worden gemeld. Hoe groot dit aantal is, valt niet met zekerheid te zeggen.
Opvolging van incidenten die niet werden gemeld, maar later alsnog in beeld kwamen, laat zien dat daaraan verschillende redenen ten grondslag liggen (bijv. eigen beoordeling ernst incident, administratieve last die melding meebrengt, er is reeds aangifte gedaan/contact met de politie, twijfel over nut van het melden).
Bij wie kunnen of moeten inspecteurs of keuringsartsen melding doen als zij worden gehinderd, geïntimideerd, bedreigd of nog erger?
Intimidatie of bedreiging wordt direct aan de leidinggevende gemeld. Indien nodig wordt direct de hulp van de politie ingeroepen.
Kunt u bevestigen dat een NVWA-inspecteur of keuringsarts vaak alleen is op het bedrijf dat hij/zij moet controleren, en in elk geval op kleine en middelgrote slachterijen altijd alleen aan het werk is?
Vindt u dit verantwoord, gelet op de veiligheid en de onafhankelijkheid van deze medewerkers?
NVWA-inspecteurs zijn professionals die in staat zijn zelfstandig hun werk uit te voeren. Wanneer er redenen zijn om op voorhand aan te nemen dat een inspectie door één inspecteur tot een onveilige situatie leidt, dan wordt de inspectie door twee medewerkers uitgevoerd of kan hulp van de politie ingeschakeld worden.
Zouden de inspecteurs en keuringsartsen hun inspecties en controles liever met zijn tweeën uitvoeren? Zo nee, hoe weet u dat zo zeker? Heeft u dit aan de medewerkers zelf gevraagd? Zo ja, waarom stelt u de veiligheid en onafhankelijkheid van NVWA-medewerkers niet voorop en gaat u over op een werkwijze waarbij inspecties en keuringen altijd door een team van minstens twee mensen worden uitgevoerd?
Het komt voor dat inspecteurs hun werk liever met z’n tweeën zouden willen doen dan alleen. De reden dat dit niet gebeurt is dat dit geen effectieve inzet van de schaarse NVWA-capaciteit is en staat ook los van veiligheid en onafhankelijkheid. Zoals hierboven aangegeven worden andere maatregelen getroffen wanneer die in het gedrang zijn.
Bent u voornemens dit slachthuis onder verscherpt toezicht te plaatsen, waarbij inspecties en controles voortaan met twee medewerkers worden uitgevoerd?
Zie mijn antwoord op vraag 4 en 5. Een van de voorwaarden voor het opheffen van de tijdelijke schorsing van de erkenning van het bedrijf is dat het toezicht voorlopig door twee NVWA-medewerkers wordt uitgevoerd. De kosten voor deze tweede medewerker worden aan het bedrijf doorbelast.
Kunt u bevestigen dat voor boerderij-inspecties geldt dat soms al van tevoren agressieproblemen worden verwacht en dat dan de politie wordt meegevraagd door de NVWA?7
Indien bekend is dat de veiligheid van inspecteurs in gevaar kan komen door agressie en geweld van een gecontroleerde of de toegang tot het bedrijf niet mogelijk is, wordt politie vooraf gevraagd om te assisteren. Indien dit ter plaatse blijkt wordt de politie gebeld.
Hoe vaak is het de afgelopen tien jaar voorgekomen dat de NVWA de politie mee wilde hebben op een inspectie? Kunt u toelichten wat de betreffende aanleidingen daarvoor waren?
Sinds 2012 wordt gemiddeld 35 keer per jaar door de politie assistentie verleend bij een inspectie van de NVWA. De ondersteuning is over het algemeen op verzoek van de NVWA; de politie registreert niet de specifieke aanleidingen.
Hoe vaak is het de afgelopen tien jaar voorgekomen dat de NVWA de politie mee wilde hebben op een herinspectie? Kunt u dit toelichten wat de betreffende aanleidingen daarvoor waren?
De politie en de NVWA registreren dit niet specifiek in hun systemen. Deze assistentie valt onder het bij vraag 28 genoemde aantal.
Hoe vaak had de politie geen capaciteit beschikbaar om deze verzoeken te kunnen inwilligen?
Op hoeveel boerderijen verwacht de NVWA geconfronteerd te kunnen worden met problemen in de sfeer van hinderen bij het werk, intimidatie, bedreiging en geweld?
Op hoeveel bedrijven problemen in de sfeer van hinderen bij het werk, intimidatie, bedreiging of geweld verwacht wordt, is niet met zekerheid te zeggen. Wel houdt de NVWA historische gegevens bij die voor dergelijke gevallen mogelijk een voorspellende waarde kunnen hebben.
Kunt u toelichten hoe dit cijfer zich verhoudt tot de toezichtintensiteit van slechts 2% tot 3% van de primaire bedrijven per jaar? Reflecteert het cijfer de ervaringen van de NVWA op de veehouderijbedrijven waar zij daadwerkelijk is geweest? Zo ja, welke extrapolatie naar de veehouderij als geheel moet er dan nog worden gemaakt? Zo nee, hoe zit het dan?
Nee. Zoals aangegeven bij vraag 33 heb ik geen gegevens om deze vergelijking mee uit te kunnen voeren. Daarbij geldt dat door het risicogebaseerde toezicht er relatief vaker bedrijven worden bezocht waar iets aan de hand is, waarmee deze groep geen representatief beeld geeft voor de gehele populatie.
Erkent u dat zonder extrapolatie geen compleet beeld kan worden gevormd van de daadwerkelijke omvang van het probleem van intimidatie, bedreiging en geweld door veehouders jegens de toezichthouder, gelet op het feit dat jaarlijks 97% tot 98% van de primaire bedrijven buiten beeld blijft bij reguliere inspecties?
Zoals aangegeven bij vraag 33 heb ik geen gegevens om deze vergelijking mee uit te kunnen voeren.
Hoeveel diertransporten vinden er plaats op jaarbasis, uitgesplitst per diersoort en per bestemming? Hoeveel hiervan worden ter plekke gecontroleerd door een NVWA-medewerker?
Nationale transporten (binnen Nederland) worden niet structureel geregistreerd.
Alle internationale transporten met levende dieren, met uitzondering van eendagskuikens, worden vooraf door de NVWA gecontroleerd, en worden met een goedgekeurd certificaat in TRACES geregistreerd. Eendagskuikens en broedeieren worden steekproefsgewijs gecontroleerd. Daarnaast vinden er risico-gebaseerd en steekproefsgewijs wegcontroles plaats op nationale en internationale transporten.
Hieronder treft u een overzicht aan van de verschillende zendingen die in de afgelopen jaren in TRACES zijn geregistreerd. Ik merk hierbij ter toelichting op dat een transport uit meerdere zendingen kan bestaan.
Hieronder volgen de overzichten uit TRACES van uitgaande zendingen van levende dieren vanuit Nederland.
NAAM |
2016 |
2017 |
2018 |
---|---|---|---|
België |
992 |
999 |
891 |
Bulgarije |
26 |
27 |
10 |
Denemarken |
383 |
411 |
333 |
Duitsland |
1.737 |
1.837 |
1.935 |
Estland |
18 |
10 |
24 |
Finland |
255 |
216 |
203 |
Frankrijk |
1.207 |
766 |
488 |
Griekenland |
10 |
17 |
15 |
Hongarije |
174 |
282 |
320 |
Ierland |
227 |
260 |
256 |
Italië |
1.047 |
990 |
1.074 |
Kroatië |
14 |
10 |
9 |
Letland |
3 |
11 |
6 |
Litouwen |
1 |
14 |
8 |
Luxemburg |
23 |
11 |
12 |
Malta |
22 |
10 |
4 |
Oostenrijk |
259 |
301 |
303 |
Polen |
328 |
339 |
293 |
Portugal |
163 |
237 |
190 |
Roemenië |
23 |
14 |
38 |
Slovenië |
16 |
43 |
5 |
Slowakije |
96 |
120 |
139 |
Spanje |
1.038 |
1.051 |
1.164 |
Tsjechië |
46 |
34 |
75 |
Verenigd Koninkrijk |
2.030 |
2.507 |
2.441 |
Zweden |
1.076 |
1.178 |
967 |
Totaal EU-landen |
11.214 |
11.695 |
11.203 |
3e Landen |
23.469 |
24.746 |
23.831 |
NAAM |
2016 |
2017 |
2018 |
---|---|---|---|
België |
2.366 |
2.839 |
2.703 |
Bulgarije |
1 |
17 |
15 |
Cyprus |
1 |
||
Denemarken |
2 |
3 |
3 |
Duitsland |
1.009 |
1.773 |
932 |
Estland |
1 |
2 |
8 |
Frankrijk |
88 |
57 |
77 |
Griekenland |
5 |
8 |
12 |
Hongarije |
136 |
228 |
133 |
Ierland |
7 |
5 |
10 |
Italië |
149 |
75 |
72 |
Kroatië |
8 |
40 |
30 |
Letland |
28 |
27 |
33 |
Litouwen |
3 |
6 |
12 |
Luxemburg |
3 |
3 |
6 |
Malta |
1 |
10 |
|
Oostenrijk |
1 |
1 |
2 |
Polen |
124 |
401 |
370 |
Portugal |
8 |
17 |
18 |
Roemenië |
43 |
58 |
42 |
Slovenië |
7 |
6 |
|
Slowakije |
7 |
12 |
6 |
Spanje |
287 |
509 |
457 |
Tsjechië |
8 |
4 |
12 |
Totaal EU-landen |
4.285 |
6.093 |
4.969 |
3e landen |
783 |
1.503 |
1.139 |
NAAM |
2016 |
2017 |
2018 |
---|---|---|---|
België |
2.243 |
2.466 |
2.327 |
Bulgarije |
9 |
13 |
8 |
Cyprus |
1 |
||
Denemarken |
1 |
||
Duitsland |
32.016 |
28.549 |
22.400 |
Frankrijk |
82 |
136 |
98 |
Griekenland |
55 |
7 |
3 |
Hongarije |
304 |
213 |
22 |
Ierland |
2 |
2 |
4 |
Italië |
588 |
545 |
469 |
Kroatië |
286 |
242 |
201 |
Litouwen |
3 |
1 |
3 |
Luxemburg |
108 |
77 |
70 |
Malta |
2 |
||
Oostenrijk |
33 |
48 |
59 |
Polen |
1.019 |
608 |
398 |
Portugal |
33 |
7 |
6 |
Roemenië |
272 |
250 |
123 |
Slovenië |
64 |
90 |
73 |
Slowakije |
19 |
7 |
13 |
Spanje |
423 |
526 |
1.191 |
Tsjechië |
17 |
13 |
6 |
Verenigd Koninkrijk |
5 |
5 |
5 |
Totaal EU-landen |
37.582 |
33.806 |
27.481 |
3e landen |
30 |
38 |
127 |
NAAM |
2016 |
2017 |
2018 |
---|---|---|---|
België |
557 |
712 |
611 |
Bulgarije |
3 |
||
Cyprus |
1 |
1 |
|
Denemarken |
4 |
3 |
2 |
Duitsland |
324 |
400 |
303 |
Estland |
1 |
1 |
1 |
Frankrijk |
272 |
226 |
162 |
Griekenland |
3 |
1 |
|
Hongarije |
7 |
6 |
4 |
Ierland |
5 |
1 |
2 |
Italië |
2 |
4 |
3 |
Letland |
2 |
2 |
|
Litouwen |
1 |
||
Luxemburg |
10 |
4 |
5 |
Oostenrijk |
6 |
4 |
1 |
Polen |
1 |
||
Portugal |
3 |
2 |
4 |
Roemenië |
2 |
3 |
2 |
Slovenië |
|||
Slowakije |
1 |
1 |
|
Spanje |
2 |
2 |
|
Tsjechië |
6 |
3 |
3 |
Verenigd Koninkrijk |
17 |
25 |
28 |
Zweden |
1 |
1 |
1 |
Totaal EU-landen |
1.220 |
1.405 |
1.140 |
3e landen |
7 |
9 |
16 |
NAAM |
2016 |
2017 |
2018 |
---|---|---|---|
België |
6.516 |
4.388 |
3.698 |
Bulgarije |
|||
Cyprus |
3 |
4 |
7 |
Denemarken |
13 |
17 |
11 |
Duitsland |
7.135 |
6.965 |
6.736 |
Estland |
2 |
||
Finland |
6 |
33 |
12 |
Frankrijk |
202 |
152 |
138 |
Griekenland |
1 |
||
Hongarije |
2 |
5 |
2 |
Ierland |
7 |
1 |
|
Italië |
36 |
35 |
35 |
Kroatië |
1 |
1 |
|
Litouwen |
18 |
56 |
28 |
Luxemburg |
8 |
7 |
6 |
Malta |
3 |
6 |
3 |
Oostenrijk |
60 |
95 |
85 |
Polen |
1.176 |
1.246 |
1.202 |
Portugal |
3 |
3 |
4 |
Roemenië |
1 |
||
Slovenië |
1 |
3 |
|
Spanje |
54 |
118 |
99 |
Tsjechië |
1 |
3 |
8 |
Verenigd Koninkrijk |
231 |
142 |
140 |
Zweden |
8 |
8 |
9 |
Totaal EU-landen |
15.483 |
13.288 |
12.228 |
3e landen |
487 |
468 |
354 |
NAAM |
2016 |
2017 |
2018 |
---|---|---|---|
België |
53 |
20 |
31 |
Bulgarije |
2 |
||
Cyprus |
5 |
||
Denemarken |
3 |
5 |
2 |
Duitsland |
65 |
63 |
89 |
Estland |
2 |
||
Finland |
2 |
||
Frankrijk |
76 |
70 |
38 |
Griekenland |
1 |
1 |
|
Hongarije |
7 |
11 |
3 |
Ierland |
4 |
2 |
4 |
Italië |
15 |
12 |
20 |
Kroatië |
1 |
4 |
|
Letland |
4 |
1 |
3 |
Litouwen |
1 |
||
Luxemburg |
10 |
1 |
|
Oostenrijk |
6 |
3 |
1 |
Polen |
12 |
7 |
5 |
Portugal |
3 |
2 |
2 |
Roemenië |
2 |
2 |
3 |
Slovenië |
|||
Slowakije |
2 |
2 |
|
Spanje |
12 |
12 |
8 |
Tsjechië |
10 |
14 |
5 |
Verenigd Koninkrijk |
40 |
35 |
52 |
Zweden |
8 |
2 |
5 |
Totaal EU-landen |
342 |
266 |
278 |
3e landen |
36 |
13 |
20 |
Hieronder volgen de overzichten van inkomende zendingen van levende dieren vanuit TRACES.
NAAM |
2016 |
2017 |
2018 |
---|---|---|---|
België |
1.422 |
1.535 |
1.601 |
Bulgarije |
107 |
50 |
3 |
Cyprus |
1 |
1 |
2 |
Denemarken |
75 |
44 |
66 |
Duitsland |
2.970 |
3.642 |
4.224 |
Estland |
12 |
21 |
20 |
Finland |
49 |
79 |
117 |
Frankrijk |
470 |
400 |
465 |
Griekenland |
1 |
2 |
|
Hongarije |
154 |
221 |
172 |
Ierland |
290 |
273 |
364 |
Italië |
375 |
425 |
527 |
Kroatië |
9 |
7 |
9 |
Letland |
9 |
12 |
8 |
Litouwen |
9 |
15 |
15 |
Luxemburg |
3 |
1 |
|
Malta |
1 |
6 |
3 |
Oostenrijk |
99 |
117 |
54 |
Polen |
98 |
88 |
119 |
Portugal |
74 |
116 |
142 |
Roemenië |
6 |
6 |
|
Slovenië |
10 |
12 |
14 |
Slowakije |
18 |
16 |
26 |
Spanje |
689 |
715 |
777 |
Tsjechië |
81 |
133 |
112 |
Verenigd Koninkrijk |
4.872 |
4.849 |
4.728 |
Zweden |
34 |
117 |
137 |
Totaal EU-landen |
11.938 |
12.896 |
13.712 |
3e Landen |
338 |
363 |
361 |
NAAM |
2016 |
2017 |
2018 |
---|---|---|---|
België |
4.331 |
4.557 |
5.224 |
Denemarken |
475 |
445 |
479 |
Duitsland |
6.620 |
6.115 |
6.209 |
Estland |
126 |
80 |
118 |
Finland |
1 |
||
Frankrijk |
394 |
495 |
397 |
Hongarije |
36 |
18 |
9 |
Ierland |
122 |
181 |
212 |
Italië |
11 |
6 |
5 |
Letland |
129 |
122 |
129 |
Litouwen |
64 |
66 |
51 |
Luxemburg |
420 |
450 |
505 |
Malta |
|||
Oostenrijk |
10 |
8 |
10 |
Polen |
114 |
53 |
42 |
Roemenië |
|||
Slowakije |
39 |
14 |
13 |
Spanje |
9 |
8 |
12 |
Tsjechië |
149 |
157 |
197 |
Verenigd Koninkrijk |
39 |
61 |
73 |
Zweden |
3 |
6 |
|
Totaal EU-landen |
13.091 |
12.837 |
13.691 |
3e landen |
3 |
1 |
3 |
NAAM |
2016 |
2017 |
2018 |
---|---|---|---|
België |
6.396 |
6.423 |
4.763 |
Denemarken |
921 |
1.189 |
1.179 |
Duitsland |
443 |
535 |
664 |
Frankrijk |
131 |
143 |
78 |
Hongarije |
30 |
52 |
25 |
Ierland |
2 |
||
Kroatië |
1 |
||
Luxemburg |
1 |
||
Oostenrijk |
1 |
||
Polen |
3 |
||
Portugal |
1 |
||
Spanje |
1 |
5 |
|
Tsjechië |
4 |
6 |
5 |
Verenigd Koninkrijk |
11 |
11 |
10 |
Totaal EU-landen |
7.943 |
8.360 |
6.731 |
3e landen |
16 |
28 |
16 |
NAAM |
2016 |
2017 |
2018 |
---|---|---|---|
België |
179 |
90 |
73 |
Denemarken |
6 |
4 |
5 |
Duitsland |
146 |
127 |
138 |
Estland |
19 |
22 |
32 |
Frankrijk |
8 |
13 |
9 |
Griekenland |
1 |
||
Hongarije |
|||
Ierland |
22 |
29 |
9 |
Italië |
1 |
||
Letland |
3 |
1 |
2 |
Litouwen |
5 |
2 |
|
Luxemburg |
26 |
14 |
15 |
Oostenrijk |
1 |
1 |
|
Polen |
12 |
21 |
17 |
Roemenië |
4 |
||
Slovenië |
1 |
||
Spanje |
3 |
3 |
|
Tsjechië |
36 |
36 |
35 |
Verenigd Koninkrijk |
116 |
63 |
84 |
Zweden |
|||
Totaal EU-landen |
585 |
425 |
424 |
3e landen |
1 |
NAAM |
2016 |
2017 |
2018 |
---|---|---|---|
België |
4.957 |
6.147 |
7.587 |
Bulgarije |
1 |
||
Denemarken |
945 |
749 |
632 |
Duitsland |
42.950 |
44.573 |
39.957 |
Finland |
1 |
||
Frankrijk |
547 |
803 |
751 |
Hongarije |
4 |
||
Italië |
1 |
||
Oostenrijk |
3 |
5 |
|
Polen |
187 |
17 |
11 |
Portugal |
1 |
||
Spanje |
2 |
2 |
8 |
Tsjechië |
9 |
8 |
3 |
Verenigd Koninkrijk |
463 |
371 |
313 |
Zweden |
35 |
26 |
99 |
Totaal EU-landen |
50.098 |
52.702 |
49.368 |
3e landen |
2 |
NAAM |
2016 |
2017 |
2018 |
---|---|---|---|
België |
196 |
285 |
205 |
Bulgarije |
289 |
100 |
104 |
Cyprus |
244 |
388 |
752 |
Denemarken |
70 |
61 |
46 |
Duitsland |
197 |
189 |
200 |
Estland |
1 |
2 |
|
Finland |
2 |
2 |
2 |
Frankrijk |
68 |
74 |
82 |
Griekenland |
3 |
3 |
3 |
Hongarije |
303 |
519 |
899 |
Ierland |
211 |
286 |
351 |
Italië |
162 |
46 |
34 |
Kroatië |
14 |
17 |
14 |
Letland |
3 |
2 |
3 |
Litouwen |
2 |
2 |
1 |
Luxemburg |
2 |
1 |
|
Malta |
1 |
||
Oostenrijk |
13 |
14 |
12 |
Polen |
125 |
287 |
676 |
Portugal |
15 |
37 |
17 |
Roemenië |
2.726 |
3.796 |
6.665 |
Slovenië |
1 |
2 |
2 |
Slowakije |
172 |
247 |
378 |
Spanje |
773 |
837 |
761 |
Tsjechië |
318 |
377 |
415 |
Verenigd Koninkrijk |
105 |
111 |
96 |
Zweden |
14 |
17 |
15 |
Totaal EU-landen |
6.029 |
7.700 |
11.736 |
3e landen |
17 |
12 |
21 |
Sinds 2011 publiceert de NVWA jaarlijks haar controleresultaten in de MANCP-rapportages.8 Uit die cijfers blijkt het volgende:
Jaartal |
Aantal wegcontroles |
Aantal waarbij een overtreding is geconstateerd |
---|---|---|
2011 |
2.644 |
380 |
2012 |
2.273 |
360 |
2013 |
2.362 |
465 |
2014 |
1.822 |
430 |
2015 |
2.215 |
550 |
2016 |
3.629 |
1.105 |
2017 |
2.067 |
564 |
Alle controles van diertransporten door de vervoersteams worden uitgevoerd door twee NVWA-medewerkers.
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een NVWA-medewerker op basis van een risico-inschatting een dierenarts heeft meegevraagd naar een inspectie van een diertransport?
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een NVWA-medewerker tijdens een inspectie van een diertransport een dierenarts heeft opgeroepen?
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een NVWA-medewerker op basis van een risico-inschatting de politie heeft meegevraagd naar een inspectie van een diertransport?
De politie en de NVWA registreren dit niet specifiek in hun systemen. Deze assistentie valt onder het bij vraag 28 genoemde gemiddelde.
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een NVWA-medewerker tijdens een inspectie van een diertransport de politie heeft ingeschakeld?
De politie en de NVWA registreren dit niet specifiek in hun systemen. Deze assistentie valt onder het bij vraag 28 genoemde gemiddelde.
Hoeveel veemarkten vinden er plaats op jaarbasis, uitgesplitst per diersoort? Bij hoeveel hiervan is een NVWA-medewerker aanwezig?
Evenementen, inclusief markten moeten van tevoren gemeld worden bij de NVWA. Echter bij deze meldingen wordt de diercategorie niet apart bijgehouden.
Bekend is wel dat er jaarlijks 5 middelgrote tot grote paardenmarkten worden gehouden in Nederland. Op of rondom deze paardenmarkten zijn NVWA-medewerkers aanwezig. Veemarkten waar runderen, varkens, schapen en geiten verhandeld worden bestaan niet meer in Nederland.
Daarnaast worden op verschillende plaatsen in Nederland jaarmarkten gehouden waar een relatief klein aantal dieren aanwezig is. Deze jaarmarkten hebben vooral een toeristische functie. Op deze jaarmarkten is de NVWA niet structureel aanwezig.
Controles op vee- en paardenmarkten worden niet standaard als aparte categorie vastgelegd. Voor de jaren 2016 en 2017 zijn wel aparte overzichten voor de paardenmarkten opgesteld. 2018 is nog in analyse.
Bij controles op paardenmarkten is in 2016 en 2017 het volgende vastgesteld:
Welzijnsinspecties op markten
2016: op 7 paardenmarkten welzijnsinspecties uitgevoerd.
2017: op 4 paardenmarkten welzijnsinspecties uitgevoerd.
Hierbij zijn geen overtredingen vastgesteld
Inspecties van vervoermiddelen die paarden aan- en afvoeren op een paardenmarkt
2016: 97 inspecties uitgevoerd op 7 paardenmarkten; 76 inspecties betroffen geladen vervoermiddelen, 21 keer was er een lege wagen.
• Van de 76 geladen wagens was 39% niet akkoord. Een deel hiervan betrof welzijnsovertredingen.
2017: 105 inspecties uitgevoerd op 9 paardenmarkten; 82 op geladen vervoermiddelen en 23 op lege wagens.
• Van geladen wagens was 34% niet akkoord. Een deel hiervan betrof welzijnsovertredingen.
Controles op een paardenmarkt worden uitgevoerd door een dierenarts en een inspecteur van de NVWA.
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een NVWA-medewerker op basis van een risico-inschatting een dierenarts heeft meegevraagd naar een inspectie van een veemarkt?
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een medewerker tijdens een inspectie van een veemarkt een dierenarts heeft opgeroepen?
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een medewerker op basis van een risico-inschatting de politie heeft meegevraagd naar een inspectie van een veemarkt?
De politie registreert dit niet specifiek in de politiesystemen. Deze assistentie valt onder het bij vraag 28 genoemde gemiddelde.
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een medewerker tijdens een inspectie van een veemarkt de politie heeft ingeschakeld?
De politie en de NVWA registreren dit niet specifiek in hun systemen. Deze assistentie valt onder het bij vraag 28 genoemde gemiddelde.
Hoeveel verzamelplaatsen zijn er, uitgesplitst per diersoort? Hoe vaak zijn deze door de NVWA gecontroleerd in de afgelopen tien jaar?
Deze gegevens zijn voor verzamelcentra en controleposten openbaar beschikbaar in de MANCP-jaarverslagen9, waarbij de cijfers voor 2018 moeten nog worden vastgesteld.
Jaartal |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal erkende VC’s1: |
74 |
80 |
77 |
76 |
76 |
77 |
– varken |
19 |
20 |
20 |
20 |
21 |
21 |
– rund |
63 |
60 |
64 |
63 |
61 |
62 |
– schaap/geit |
35 |
28 |
28 |
26 |
26 |
27 |
Aantal inspecties: |
237 |
314 |
298 |
253 |
281 |
389 |
– varken |
72 |
73 |
||||
– rund |
122 |
215 |
||||
– schaap/geit |
87 |
101 |
Jaartal |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal Controleposten: |
4 |
4 |
4 |
5 |
5 |
5 |
– varken |
1 |
1 |
1 |
|||
– rund |
3 |
3 |
3 |
|||
– schaap/geit |
1 |
1 |
1 |
|||
Aantal inspecties: |
4 |
8 |
7 |
11 |
7 |
5 |
– varken |
2 |
1 |
||||
– rund |
5 |
3 |
||||
– schaap/geit |
1 |
De systeeminspectie erkenningonderhoud wordt door twee personen uitgevoerd. De indicatieve jaarlijkse bezoeknormering10 bij deze inspectie gaat uit van een inspectie van 2 uur per persoon. De overige inspecties en keuringen worden normaliter door een persoon uitgevoerd. Overigens worden de keuringen bij een aantal verzamelcentra voor export momenteel door twee toezichthouders uitgevoerd in het kader van het vier-ogenprincipe, zoals ik uw Kamer in mijn brief van 12 juni jl. heb laten weten.
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een NVWA-medewerker op basis van een risico-inschatting een dierenarts heeft meegevraagd naar een inspectie van een verzamelplaats?
Inspecties en keuringen bij een verzamelcentrum worden in vrijwel alle gevallen door een dierenarts van de NVWA uitgevoerd.
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een medewerker tijdens een inspectie van een verzamelplaats een dierenarts heeft opgeroepen?
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een medewerker op basis van een risico-inschatting de politie heeft meegevraagd naar een inspectie van een verzamelplaats?
De politie en de NVWA registreren dit niet specifiek in hun systemen. Deze assistentie valt onder het bij vraag 28 genoemde gemiddelde.
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een medewerker tijdens een inspectie van een verzamelplaats de politie heeft ingeschakeld?
De politie en de NVWA registreren dit niet specifiek in hun systemen. Deze assistentie valt onder het bij vraag 28 genoemde gemiddelde.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20182019-3262.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.