Vragen van het lid Ziengs (VVD) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
over het bericht «Extra spitstrein op Maaslijn, Boxmeer verliest aansluiting» (ingezonden
20 mei 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 27 juni 2019). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019,
nr. 2975.
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Extra spitstrein op Maaslijn, Boxmeer verliest aansluiting»?1
Vraag 2
Bent u bekend met het feit dat onder andere veel leerlingen en studenten vanuit Boxmeer
dagelijks reizen naar Nijmegen voor hun opleiding/studie? Klopt het dat het voor deze
leerlingen en studenten, mede omdat nog niet duidelijk is of en hoe de eventuele aanpassingen
gevolgen hebben voor de aansluiting op het busvervoer, grote gevolgen kan hebben indien
de huidige extra spitstrein van 8.03 uur tussen Boxmeer en Nijmegen inderdaad vervalt?
Antwoord 2
Dagelijks maakt een grote groep reizigers gebruik van de Maaslijn; het merendeel van
de reizigers is scholier of student. Ik heb mij door Limburg en Arriva laten informeren
over eventuele gevolgen voor de reizigers door de voorgenomen wijziging van de dienstregeling.
Limburg en Arriva hebben mij gemeld dat het vervallen van de spitstrein van 8.03 uur
van Boxmeer naar Nijmegen beperkte gevolgen voor reizigers heeft, omdat er om 8.00
uur ook al een trein uit Boxmeer naar Nijmegen vertrekt. Die trein heeft een kortere
reistijd dan de spitstrein, vanwege de inpassing in de dienstregeling. Met de voorgenomen
wijziging van de dienstregeling verwacht Arriva een stabielere en robuustere dienstregeling
te kunnen rijden waardoor er sprake zal zijn van minder verstoringen op de gehele
Maaslijn en dat komt ten goede aan alle reizigers.
Vraag 3
Is er een overzicht beschikbaar van het aantal personen dat dagelijks gebruikmaakt
van de extra spitstrein van 8.03 uur tussen Boxmeer en Nijmegen?
Antwoord 3
Volgens de gegevens van Limburg en Arriva maken dagelijks gemiddeld 11 reizigers gebruik
van de extra spitstrein.
Vraag 4
Zijn er, gezien het feit dat het ov-bedrijf aangeeft dat de huidige extra spitstrein
bijna dagelijks tot vertragingen leidt, gegevens beschikbaar over het aantal vertragingen?
Zo ja, waar zijn deze te vinden?
Antwoord 4
De punctualiteit van deze specifieke spitstrein is niet vrij beschikbaar. In het dashboard
van ProRail zijn wel reguliere (regionale) treinen opgenomen naar de grotere stations
waaronder Nijmegen.
Limburg en Arriva hebben mij laten weten dat de gemiddelde vertrekpunctualiteit van
de spitstrein in de periode januari 2018-januari 2019 63,7% is. Hierbij geldt dat
een trein die binnen 3 minuten vertrekt vanaf het geplande tijdstip gezien wordt als
op tijd. Een later vertrek van een trein op de Maaslijn leidt (mede door het enkelspoor)
vrijwel direct tot hinder voor andere (tegemoetkomende) treinen.
Vraag 5
Wat voor alternatieven zijn er bij u bekend voor reizigers vanuit Boxmeer indien de
extra spitstrein vervalt? Kunt u hierbij een indicatie geven van de mogelijke extra
reistijd en reiskosten?
Antwoord 5
Reizigers uit Boxmeer kunnen als alternatief reizen met de trein van 8.00 uur uit
Boxmeer. De reistijd van Boxmeer naar Nijmegen is enkele minuten korter dan die van
de extra spitstrein van 8.03 uur, de reiskosten zijn gelijk.
Vraag 6
Deelt u de mening dat het juist in de regio van belang is om aansluiting te houden
met de omgeving, bijvoorbeeld via het spoorwegennetwerk?
Antwoord 6
Ja, ik hecht belang aan goede aansluitingen in de regio met de omgeving. Vanuit Boxmeer
blijft deze aansluiting geborgd met de treinen die in de dienstregeling zijn opgenomen.
Vraag 7
Op welke manier wordt het extra geld dat het Rijk en de provincies hebben uitgetrokken
om het elektrificatie project op de Maaslijn vlot te trekken besteed? Voor wanneer
is nu afronding van het project voorzien?
Antwoord 7
Eind maart hebben Rijk en regio afgesproken dat het Rijk actief gaat meesturen om
de verbetermaatregelen en de elektrificatie van de Maaslijn tijdig en binnen budget
te realiseren. Doelmatige uitvoering en het verbeteren van de dienstverlening voor
de reiziger staan daarbij voorop. Volgens de huidige planning kunnen de maatregelen
op de Maaslijn in 2024 gereed zijn. Hierover heb ik uw Kamer op 2 april 2019 geïnformeerd
(Kamerstuk 35 000 A, nr. 90).